جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعاونی‌ها برای تولید گوشت دست به کار شدند

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: پروژه مدیریت تلفیقی پرورش گوسفند و تولید علوفه در تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی کشور آغاز شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: پروژه مدیریت تلفیقی پرورش گوسفند و تولید علوفه در تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی کشور آغاز شد.
به گزارش تعاون آنلاین، حسین شیرزاد افزود: پروژه مدیریت – تلفیقی پرورش گوسفند و تولید علوفه برای بهبود ژنتیکی و روزآمد کردن مدیریت گوسفندداری در تعاونی‌های تولید و سهامی زراعی منتخب، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های محوری سازمان مرکزی تعاون روستایی است که مقرر شد در تعاونی‌های تولید استان‌های همدان، اصفهان و خراسان رضوی (بویژه نیشابور) به عنوان مناطق آزمایشی اجرایی شود.

شیرزاد گفت: در نظر داریم تعاونی‌های تولیدی و اعضای آنها از طریق کشت گیاهان علوفه‌ای یکساله و چند ساله بردبار به تنش خشکی که در فصل پاییز و ابتدای زمستان و بهار کیفیت غذایی بالایی دارند، به توسعه کمی و کیفی گوسفندداری بپردازند.

وی ادامه داد: اجرای پروژه مدیریت تلفیقی پرورش گوسفند و تولید علوفه در شش سایت مختلف اجرا و به همراه بهبود ژنتیکی گوسفندان، ارزش غذایی گونه‌های گیاهی مورد استفاده در تغذیه دام ارزیابی می شود.

این مسوول تصریح کرد: ساختار و ضوابط مدیریت گله‌های اصیل در شرکت‌های تعاونی مختلف متفاوت بوده و نیازمند دانش لازم و آینده‌نگری اعضا و مدیران شرکتهای مجری پروژه است. بنابراین آموزش و راهنمایی دقیق تیم مجری پروژه در زمان شروع و در پی اجرای پروژه از الزامات اساسی برای موفقیت آن محسوب می‌شود.

بی نیازی به واردات نژادهای خارجی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: کشور ما دارای حدود ۵۵ میلیون راس گوسفند از ۲۷ نژاد مختلف است که این بنیان توارثی و وجود تنوع ژنتیکی، شرایط ایجاد گله‌های برتر یا هسته‌های اولیه ژنتیکی (Nucleus flock) را در مناطق مختلف فراهم می‌آورد.

به گفته وی، با توجه به این مزیت فوق‌العاده باید قبل از این که به فکر واردات نژادهای خارجی باشیم این ذخیره ارزشمند ژنتیکی را مبنای بهبود نژادهای گوسفند ایرانی قرار دهیم.

وی گفت: اکثر نژادهای خارجی توان سازگاری با شرایط سخت آب و هوایی در پهنه‌های گوسفندداری را نداشته و نمی‌توانند خود را با سیستم‌های سنتی ایران سازگار کنند. اگرچه در آینده ممکن است دلایل علمی و منطقی کافی برای واردات نژادهای خارجی به وجود آید اما قبل از اینکه برای وارد کردن نژاد خارجی تصمیمی بگیریم باید نسبت به ارزیابی ظرفیت‌های ژنتیکی نژادهای بومی ایران اقدامات پژوهشی فراگیر صورت گرفته تا دانش و آگاهی کافی در مورد این ذخایر ژنتیکی که هزاران سال در این مرز و بوم سازگار بوده‌اند، حاصل شود.

شیرزاد گزینش بهترین گوسفندها از بین جمعیت‌های بومی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ راسی را موثرترین روش برای بهبود ژنتیکی گوسفند ایرانی دانست و افزود: براساس تجارب بین‌المللی، انتخاب مقدماتی یک میش از بین ۲۰ رأس میش داخل یک گله می‌تواند موجب بهبود در افزایش تولید و بهره‌دهی گوسفندان به میزان ۱۵ درصد شود.

بهره گیری از شیوه های نوین ترویج

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بر انتقال یافته‌های فنی پروژه‌های الگویی به همه شرکت‌های تعاونی تولید و سهامی زراعی کشور با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند تاکید کرد.

شیرزاد توضیح داد: به منظور سرعت بخشیدن به انتقال یافته‌های فنی و تحقیقاتی پروژه‌های ارتقای کیفیت بذر و تولید بذر گواهی شده و مدیریت – تلفیقی پرورش گوسفند و علوفه به همه شرکت‌های تعاونی تولید و سهامی زراعی کشور، در صورت فراهم بودن شرایط فنی لازم (خاصه سرعت اینترنت) نسبت به طراحی سایت مخصوص اینترنتی با سیستم عامل اندروید برای اعضای شرکت‌ها اقدام می شود.

به گفته وی، با استفاده از این سیستم آن دسته از اعضای شرکت‌های تحت پوشش اتحادیه تعاونی‌های تولید که دارای تلفن همراه هوشمند باشند می‌توانند در اسرع وقت از یافته‌های فنی پروژه‌ها به صورت تصویری (ترویج مصور) یا نوشتاری اطلاع حاصل کنند.

طبق آمارها جمعیت دام سبک کشور نزدیک ۸۰ میلیون راس است. به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور اکنون با مشکل تامین علوفه دامی در کشور روبروییم که بخش عمده ان از محل واردات تامین می شود و تا ۵۰ سال آینده نیز امکان تولید علوفه دامی در کشور وجود ندارد.