چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

تعاونی ها تا چه حد می توانند مشکل بیکاری را حل کنند

کلید حل بحران بیکاری در دستان تعاونی هاست.

بیکاری به یک ابرچالش بزرگ در اقتصاد ایران تبدیل شده و برخی کارشناسان معتقدند فضای کسب و کار برای کارفرمایان آنقدر امن نشده که بتوانند نسبت به جذب نیرو اقدام کنند، با این حال باید برای بیش از سه میلیون بیکار در کشور چاره ای اندیشید.

به گزارش تعاون آنلاین، حتما به خاطر دارید که در انتخابات سال ۹۲ همه کاندیداها طرح ها و برنامه های خود را برای کاهش تورم مطرح می کردند اما امروز این معضل رفع شده اما یک ابرچالش رو به روی اقتصاد ایران ایستاده که بیکاری نام دارد.

برای رفع این معضل کارشناسان موضوعات مختلفی مانند تقویت بخش خصوصی مطرح می کنند. بخش دولتی در طول سالهای گذشته ثابت کرده توانایی بالایی برای بازیگری در همه سطوح ندارد و در برخی موارد باید از بخش خصوصی و تعاونی کمک بگیرد. شاید در این برهه حساس بهترین فرصت باشد تا بخش خصوصی و تعاونی محکی زده شوند تا بخشی از مشکلات کشور حل شود.

معاون مدیرکل دفتر ترویج و آموزش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می گوید: بالغ بر ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که این تعداد اشتغال دو میلیون نفر را فراهم کرده است و با این وجود بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو این تعاونی‌ها هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، رحمت‌الله رحیمی در همایش تعاون، کارآفرینی و اشتغال اظهار داشت: دولت زمینه جذب نیرو برای افراد بیکار را ندارد اما در صورتی که افراد در کنار یکدیگر و با سرمایه اندک و همچنین با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به تشکیل تعاونی کنند موفق خواهند شد و این امر کمک بسیاری به ایجاد اشتغال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های آموزشی بسیار ناکارآمد عمل می‌کنند که این می‌تواند دلیلی بر نبود مهارت کافی از سوی آن‌ها باشد، افزود: مراکز علمی و کاربردی نقش موثری در امر اشتغال دارند که این مراکز با فراگیری آموزش و انجام کار عملی اشتغال افراد را فراهم می‌کنند.

معاون مدیرکل دفتر ترویج و آموزش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها باید در چهارچوب اصول تعاون شکل بگیرند، بیان کرد: مبنای شکل‌گیری تعاونی خوب، مشارکت بالای افراد متقاضی است که شرط اساسی برای ایجاد تعاونی نیاز و هدف مشترک میان افراد است.

رحیمی با بیان اینکه در حال حاضر تعاونی‌ها بالغ بر ۲۰ نوع گرایش در حال فعالیت هستند که هر کدام از آن‌ها در ۱۷ نوع رشته فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: با سرمایه اندک می‌توان تعاونی تشکیل داد بنابراین افراد متقاضی با توجه به نوع سرمایه اقدام به تشکیل تعاونی می‌کنند و انتخاب نوع حوزه فعالیت تعاونی بسیار مهم است که متقاضیان براساس ظرفیت مالی و سرمایه‌ای تعاونی را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: ایجاد مرکز تعاون و کارآفرینی در دانشگاه‌های مادر و تحت پوشش تعاون یکی از برنامه‌های سال جاری است که در سال گذشته در ۷ دانشگاه کشور این مراکز راه‌اندازی شدند همچنین برای سال جاری پیش‌بینی شده است در تمامی دانشگاه‌های مادر این مراکز راه‌اندازی شوند.

معاون مدیرکل دفتر ترویج و آموزش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر متقاضیان تشکیل تعاونی با توجه به حوزه تعاونی خود، تمام مراحل از جمله کسب اطلاعات را پشت سر می‌گذارند و بعد از آن اقدام به ایجاد کسب و کار می‌کنند در صورتی که در گذشته بدون داشتن اطلاعات کافی تعاونی را تشکیل و بعد از آن با شکست مواجه می‌شدند.

رحیمی ادامه داد: بالغ بر ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که این تعداد اشتغال دو میلیون نفر را فراهم کرده است و با این وجود بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو این تعاونی‌ها هستند.

وی گفت: خوشبختانه مرکز علمی و کاربردی پیام شهرکرد جزء مراکز علمی و کاربردی کشور بوده که فضای کسب و کار برای دانشجویان را در فضای آموزشی دانشگاه وارد کرده است.

درج دیدگاه