جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعاونی های بزرگ اقتصاد کشور را پویا می کنند

کلانتری3

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌های کوچک باید یک تعاونی بزرگ تشکیل دهند گفت: تعاونی ها باید تلاش کنند روی پای خود بایستند و خیلی به حمایت های دولتی متکی نباشند. سید حمید کلانتری، در جلسه ای که صبح امروز با اعضای کمیسیون اتاق تعاون داشت تصریح کرد: […]

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌های کوچک باید یک تعاونی بزرگ تشکیل دهند گفت: تعاونی ها باید تلاش کنند روی پای خود بایستند و خیلی به حمایت های دولتی متکی نباشند.
سید حمید کلانتری، در جلسه ای که صبح امروز با اعضای کمیسیون اتاق تعاون داشت تصریح کرد: کمیسیون کشاورز اتاق تعاون نقش هماهنگ کننده تشکل‌های اتحادیه‌ای تعاونی های بخش کشاورزی را بر عهده دارد که این نقش ستادی می تواند بسیار مهم باشد.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزی ایران در رده سوم جهان قرار دارد اظهار کرد: بخش کشاورزی تعاون پذیر و تعاون ساز است. به این دلیل که اصحاب و ذی نفعان بخش کشاورزی صاحبان واحدهای خرد هستند. در این صورت باید تمهیداتی صورت بگیرد که واحدهای خرد یک تعاونی بزرگ را تشکیل دهند. اگر پرورش ماهی یکی باشد خیلی نمی توان از آن دفاع کرد اما اگر به ۱۰۰۰واحد برسد وضعیت متفاوت است.
کلانتری با بیان اینکه برخی افراد بر این اعتقادند که باید تعاونی ها وابسته به دولت رشد کنند افزود: اگر دولت به تعاونی ها کمک مالی بزرگ کند ناتوانی آنها را تایید کرده است و هیچ پیشرفتی در اقتصاد و بخش تعاونی اتفاق نخواهد افتاد. اگر بخواهیم صادقانه موضوع را بگوییم باید مطرح کرد که تعاونی ها ابتدا باید خودشان را تقویت کنند و بعد از دولت تقاضای کمک کنند. اینکه هر کسی بخواهد از دولت کمک بگیرد و کار خود را پیش ببرد کار بزرگی انجام نداده است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادمه داد: خیلی خوب نیست که در جلسات تعارف و تمجید وجود داشته باشد و باید مسائل و مشکلات مطرح شود و تاجایی که امکان دارد برطرف گردد. نباید خودمان را به مسائل غیر واقعی و موضوعاتی که وجود ندارد دلخوش کنیم.
وی خطاب به اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بنده سه سوال را مطرح می کنم و روی این موضوعات کار کرده و بعد نتیجه را اعلام کنید. وضع مطلوب اتحادیه های تعاونی کشاورزی چه باید باشد؟ وضع موجود اتحادیه تعاونی های کشاورزی چیست؟ برای رسیدن به وضع مطلوب چه گام هایی را چه کسانی باید بردارند؟
کلانتری با اشاره به اینکه هنوز از پتانسیل بخش تعاون استفاده نمی شود گفت: اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاون با همه بخش های و معاونت های وزارت جهاد کشاورزی به غیر از امور دام تفاهم نامه داریم اما از ظرفیت های اساسی بخش تعاون استفاده نمی شود.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از برنامه های ما تعاونی های تامین نیاز است گفت: در این صورت منافع مشترک زیاد و تعاونی ها بزرگ می شوند. در کشور فرانسه یک تعاونی ۲۵ درصد غلات کل کشورشان را تامین می کنند که همه گندمکاران کوچک عضو آن هستند. در این شرایط دولت باید جایگاه بالایی برای آنها تعریف کند در غیر این صورت خودشان متضرر می شوند.
وی افزود: در ایران هم اگر این رویه اجرا شود تحولی عظیم رخ خواهد داد. به عنوان مثال اگر ۱۰۰ مرغداری با هم یک تعاونی را تشکیل دهند از پرورش تا عرضه می توانند توسط خودشان انجام شود. اکنون میوه تفاوت قیمت زیادی از تولید تا عرضه دارد و سود زیادی نصیب برخی سودجویان می شود. به عنوان مثال سیب در سمیرم کیلویی ۵۰۰ تومان است و در تهران ۴ هزار تومان. بخش تعاونی در اینجا باید خودش را نشان دهد و اتحادیه ها باید کشاورز را به اتحادیه شهرهای دیگر متصل کند تا سیب از بین نرود.
کلانتری در ادامه این جلسه گفت: ۵۰ درصد طرح روستا تعاون مربوط به بخش کشاورزی است و ابتدا می توان با ارائه راهکار و حمایت برنامه تعاونی ها را نشان داد و بعد روی کار آنها نظارت کرد. برای دستیابی به این هدف پیشنهاد می کنم کمیته های تخصصی در کمیسیون کشاورزی برای رسیدگی به امور تشکیل دهید تا کارها زودتر پیش برود.

درج دیدگاه