جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

تعاونی ها در مسکن اجتماعی هم فعال می شوند

تعاون آنلاین – با وجود اینکه بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن واگذار شده است، اما معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ورود تعاونی‌ها به ساخت و ساز‌ها و تشکیل تعاونی‌ها مسکن اجتماعی همانند تعاونی‌های مسکن مهر خبر داده است.

پس از انتقادها به ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر و اعتراض‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به این میراث دولت دهم، سر انجام مسئولان وزارت راه عزم خود را برای اتمام این پروژه و بستن پرونده آن جذب کرده و بر اساس اعلام رسمی این وزارتخانه مسکن‌مهر تا پایان سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید.

به موازات این پروژه دولت یازدهم طرحی را تحت عنوان مسکن‌اجتماعی دنبال می‌کند که هدف از آن در اختیار قرار دادن مسکن‌های استیجاری به افراد نیازمند و اقشار ضعیف است. البته بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مسکن اجتماعی هم شامل واحدهای استیجاری و هم ملکی است؛ اما با این حال ماهیت آن بیش‌تر استیجاری خواهد بود.

با آغاز زمزمه‌های کلید خوردن پروژه مسکن اجتماعی در دولت یازدهم، نحوه ساخت و ساز‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مشابه مسکن‌مهر نیز مطرح شد. این در حالی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد تعاونی‌ها در حوزه مسکن مهر موفق عمل نکرده‌اند و حتی در پروژه مسکن مهر تعاونی‌ها واقعی نبودند و ساخت و سازهای نیمه تمام این پروژه‌ها نیز به علت شکل‌گیری تعاونی‌های صوری بوده است.

به گفته حامد مظاهریان، این که تعاونی‌ها در کشور یک تجربه نزدیک به ۴۰ ساله دارند و در زمینه‌هایی مانند دهه‌های ۶۰ و ۷۰ موفق عمل کردند، اما در مقطع زمانی که این بخش وارد مسکن مهر شد، عملکردی ناموفق داشت.

وی تاکید می‌کند که تعاونی‌هایی واقعی هستند که افراد یکدیگر را بشناسند و به صورت داوطلبانه به عضویت درآمده باشند اما تعاونی‌های مسکن مهر صوری بودند و نه تنها افراد یکدیگر را نمی‌شناختند، بلکه در پروژه‌هایی حتی ساخت و ساز نیز صورت نگرفت.

با وجود انتقادها به عملکرد تعاونیها در مسکن‌مهر، حالا معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ورود تعاونی‌ها به طرح مسکن‌اجتماعی خبر می‌دهد.

سید حمید کلانتری با بیان اینکه در هر حوزه‌ای که جمعی بخواهند در یک حوزه مشترک شده و فعالیت کنند، می‌توان تعاونی تشکیل داد، گفت: این امر چه در پروژه مسکن‌مهر و چه پروژه مسکن اجتماعی صدق می‌کند.

به گزارش آنا، وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی بیش‌تر جنبه نیکوکاری و کمک به اقشار ضعیف را دارد، تاکید کرد: بر این اساس گروه‌های مختلف مانند کارگران نهادها، کارگران شهرداری، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند با هم تعاونی تشکیل دهند و به جای اینکه افراد تک تک به دنبال امور مسکن خود بروند، تعاونی این امر را بر عهده ‌گیرد. این تعاونی می‌تواند به جذب خیرین و منابع مالی انسان‌دوستانه، کمک‌های مالی دولت و وزارت راه شهرسازی به نمایندگی از اعضای خود بپردازد و پس از آماده‌سازی مسکن اجتماعی بر اساس ضوابط و مقررات آن را تحویل اعضا دهد.

کلانتری درباره واگذاری مسئولیت ساخت مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز ادامه داد: ممکن است وزارت راه و شهرسازی ساخت و ساز مسکن اجتماعی را از بعد تخصصی به بنیاد مسکن واگذار کرده باشد که این را دقیق نمی‌دانم، اما در این صورت هم منافاتی با تشکیل تعاونی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در وزارت‌خانه‌ها امکان تشکیل تعاونی در همه فعالیت‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت، خدمات، حمل و نقل و تجارت وجود دارد و بالطبع تعاونی‌های مسکن اجتماعی نیز تشکیل خواهند شد.

حالا باید دید که آیا وزارت راه‌ و شهرسازی با ناموفق ارزیابی کردن عملکرد تعاونی‌ها در مسکن مهر، آیا اجازه ورود تعاونی‌ها به پروژه‌های مسکن اجتماعی را خواهد داد یا خیر؟

درج دیدگاه