پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تعاونی ها چگونه می توانند شما را ثروتمند کنند؟

تعاونی ها چگونه می توانند شما را ثروتمند کنند؟
تعاونی ها چگونه می توانند شما را ثروتمند کنند؟

محمد مهدی حاتمی-  تعاون آنلاین اقتصادها هم مانند شرکت ها به دو طریق عمده می توانند رشد را تجربه کنند: نخست سرمایه گذاری های مالی تازه و دوم بالا بردن بهره وری فعالیت ها. امروزه روز که بسیاری کشورها نمی توانند سرمایه های کلان مورد نیاز برای رشد را جذب کنند و بسیاری شرکت ها […]

محمد مهدی حاتمی-  تعاون آنلاین

اقتصادها هم مانند شرکت ها به دو طریق عمده می توانند رشد را تجربه کنند: نخست سرمایه گذاری های مالی تازه و دوم بالا بردن بهره وری فعالیت ها. امروزه روز که بسیاری کشورها نمی توانند سرمایه های کلان مورد نیاز برای رشد را جذب کنند و بسیاری شرکت ها نیز قادر به جذب سرمایه های سرگردان نیستند و تأمین مالی به بزرگترین معضل آنها بدل شده است، رشد تنها از یک راه میسر خواهد بود: بالا بردن بهره وری.

بهره وری سیستم ها و نظام های اقتصادی، به بیان خیلی ساده، زمانی افزایش می یابد که خروجی یک سیستم یا نظام، در مقایسه با ورودی و آورده های آن افزایش پیدا کند. به این ترتیب گویی اقتصاد یا شرکت مورد نظر، تنها با بهبود آنچه دارد، رشد پیدا می کند و این یعنی در گردونه رقابت از اقتصادها و شرکت های رقیب جلو می افتد.

تعاونی ها اما به عنوان یکی از سه بخش اصلی اقتصادی در کشور ما (در کنار بخش های دولتی و خصوصی) چگونه می توانند با افزایش بهره وری، جا پای خود را در بازارها و رقابت ها محکم تر کنند؟

پاسخ اصلی به این پرسش به نظر می رسد این باشد که بهره وری در تعاونی ها ذاتاً بالاتر از شرکت های دولتی و شرکت های خصوصی است! تعاونی ها با مشارکت و تمایل افراد به ادای سهم مالی، حرفه ای و کاری خود در قالب بنگاه های اقتصادی شکل می گیرند و به همین دلیل، دست کم از نظر بهره وری نیروی انسانی، بهتر از دیگر انواع شرکت ها عمل می کنند.

وقتی تعاونی هست بازاریابی شبکه ای چرا؟!

تعاونی ها قابلیت چشم گیری در جذب سرمایه های خرد دارند که به آنها کمک می کند علاوه بر تأمین مالی فعالیت های خود، از مزایایی دیگر نیز بهره مند شوند که شرکت های معظم بخش های خصوصی و دولتی از آنها محروم اند. شما می توانید سرمایه های کوچک خود، مانند پولی که در حساب های بانکی تان دارید، سرمایه ای که آن را تبدیل به سکه و ربع سکه کرده اید یا پولی که قرار است وارد بازاریابی شبکه ای کنید را به تعاونی ای بدهید که اعضای آن را می شناسید.

به این ترتیب شما و بسیاری دیگر مانند شما، وارد سرمایه گذاری مشترکی شده اید که برای همه سودآور خواهد بود اما هیچ یک بدون دیگری نمی توانستید برایش آستین بالا بزنید.

صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون هم امکاناتی دارد که به کمک آنها، می توانید حتی به تعاونی هایی که اعضای آنها را نمی شناسید هم اعتماد کنید و سرمایه اندک خود را در اختیار آنها بگذارید.

حجم کل نقدینگی در اقتصاد ایران اکنون به حدود ۱۱۰۰ تریلیون تومان رسیده است

اما این ها همه چه ارتباطی به بهره وری دارند؟ بهره وری زمانی بالاتر می رود که نهاده ها به بهترین خروجی ممکن بدل شوند. فرض کنید شما ۵ میلیارد تومان پول دارید و می خواهید کسب و کاری را شروع کنید تا به بالاترین سودآوری ممکن برسید. ممکن است با این پول یک مغازه فروش کت و شلوار افتتاح کنید یا ممکن است چند واحد مسکونی در نقاط مختلف تهران خریداری کنید و منتظر باشید تا قیمت مسکن افزایش پیدا کند. هر چند بسیاری اعتقاد دارند در ایران، زمین و مسکن همواره بازارهایی قابل اعتماد و پر سود بوده اند، رکود چند ساله این بازار غیر قابل انکار است و سرمایه گذاری شما ممکن است نه فقط سودآور نباشد که به دلیل طولانی شدن خواب سرمایه، متضرر هم بشوید. در مقابل، ممکن است مغازه کت و شلواری که افتتاح کرده اید در عرض چند ماه به سوددهی بالایی برسد. در اینجا، راه اندازی مغازه فروش کت و شلوار، بهره وری بالاتری در قیاس با سرمایه گذاری در بخش زمین و مسکن داشته است.

به تعاون برگردیم. تعاونی ها می توانند با جذب سرمایه های اندک هزاران نفر از مردم عادی، کارهایی بزرگ، مانند احداث کارخانه ها و یا ساخت مسکن و غیر از آن را به سادگی میسر کنند و در واقع، سرمایه های خرد شما را به سوددهی برسانند. این در حالی است که اگر شما همین پول را در بانک می گذاشتید، نمی توانستید انتظار سودی بالاتر از سودهای تعیین شده توسط بانک مرکزی داشته باشید. به همین دلیل گفته می شود بهره وری سرمایه در بخش تعاون، به طور متوسط بالاتر از بخش های دیگر است. در واقع تعاونی ها و تشکل یابی افراد در قالب تعاونی های اقتصادی، می تواند کاری را که سرمایه گذاری های کلان قادر به انجام آن نیستند، به راحتی انجام دهد.

درج دیدگاه