جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چرا برای عضویت در تعاونی‌ها باید همه قوانین آن را بدانیم؟

تعاونی گلستان مشکلات راهکار محمد رهبری

عدم آگاهی افرادی که عضو تعاونی می‌شوند یکی از جدی‌ترین مشکلات پیش روی آنها است، بسیاری از افراد با اختیار عضو تعاونی می‌شوند اما ورود آنها آگاهانه نیست، قوانین را نمی‌دانند و با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به بیان مشکلات تعاونی‌ها در استان و راهکارهای حل این مشکلات پرداخت.

به گزارش تعاون آنلاین، محمد رهبری با بیان اینکه تعاونی‌ها را دموکرات‌ترین سازمان‌ها می‌دانند چرا که اعضا مالک آن هستند، اظهار کرد: عدم آگاهی افرادی که عضو تعاونی می‌شوند یکی از جدی‌ترین مشکلات پیش روی آنها است، بسیاری از افراد با اختیار عضو تعاونی می‌شوند اما ورود آنها آگاهانه نیست، قوانین را نمی‌دانند و با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

مشکلات تعاونی رو در روی‌مسئولان‌وزارت خارجه / سهم تعاونی ها از اشتغال دریایی چقدر است؟

وی ادامه داد: در تعاونی‌ها به طور معمول شاهد نظام ساختاری سلسله مراتبی هستیم در حالی که روحیه تعاونی به مشارکت و کار تیمی است. در تعاونی چیزی به نام “من” وجود ندارد. در تعاونی‌ها نباید منافع فردی را بر جمعی ترجیح داد و این با معنای تعاون در تضاد است.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان فقدان مدیریت توانمند در تعاونی‌ها را دیگر مشکل تعاونی برشمرد و تصریح کرد: مدیریت تعاونی‌ها در دست گروهی از افراد خاص است که تغییر نمی‌کنند. به همین جهت شاهد فقدان مدیریت توانمند و کارآمد در تعاونی‌ها هستیم، اگر مدیریت تعاونی توانمند نباشد، نمی‌توان سرمایه‌های اجتماعی که در تعاونی‌ها وجود دارد را حفظ کرد و پایدار ماند.

رهبری با اشاره به اینکه افراد زیادی بدون آگاهی از مفهوم مشارکت پذیری وارد تعاونی می‌شود، گفت: برخی از افراد با اختیار و آگاهی وارد تعاونی می‌شوند اما با کار گروهی آشنا نیستند.

وی با بیان اینکه مشکلات قانونی، قضائی و حقوقی یکی از مشکلات دیگر تعاونی‌ها است که در این راستا آسیب شناسی صورت گرفته و راهکارهای آن ارائه شده که نیاز به توجه دارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی تعاونی‌ها تضاد منافع بین اعضا و هیأت مدیره و مدیریت است که زیاد شاهد آن هستیم.

رهبری با اشاره به اینکه در موضوع جذابیت فعالیت اقتصادی در تعاونی نیز دچار مشکل جدی هستیم، خاطرنشان کرد: عموماً تعاونی‌ها به پیروی علاقه مند هستند تا یک خلاقیت، فضای کارآفرینانه در تعاونی‌ها برای اعضا کم رنگ است.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: در تعاونی‌ها خدماتی عموماً نوع خدماتی که ارائه می‌شود یا به روز و یا منطبق بر نیاز مشتری نیست، همچنین در تعاونی‌های تولیدی نیز تولیدات عموماً با تکنولوژی نوین یا خواسته‌های مشتری سازگار نیست.

وی در ادامه به راهکارهای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: آموزش‌هایی که به تعاونی ارائه می‌شود باید علمی و کاربردی باشد و مورد پایش نیز قرار بگیرد. شایسته سالاری، شایسته پروری و شایسته گزینی سه مقوله مهم در تعاونی‌ها هستند که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تاکید بر اینکه در مورد توسعه فردی اعضا با جدیت برخورد کنیم، تصریح کرد: با فعالیت‌های ترویجی باید حضور افراد در تعاونی‌ها را جدی تر کرد. مسئولان باید در خصوص معرفی بسته‌های سرمایه گذاری در تعاونی‌ها تلاش بیشتری داشته باشند.

رهبری با بیان اینکه باید تعاونی‌ها را با فعالیت برون مرزی در منطقه خودشان آشنا کرد، گفت: افراد را در تعاونی‌ها باید بر ترجیح منافع جمعی بر فردی آشنا کنیم و نشان دهیم این کار چه تأثیر مثبتی می‌گذارد.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم که تعاونی‌ها مشاور حقوقی و اقتصادی داشته باشند. در گام نخست تعاونی باید مشکلات حقوقی را حل کرد و در ادامه به مسائل اقتصادی پرداخت.

 

درج دیدگاه