جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

تعاون آنلاین شاخص های ارزیابی در جشنواره های داخلی و بین المللی را بررسی می کند: فناوری اطلاعات پنهان از دید داوران ایرانی

یازدهمین جشنواره تعاونی برتر
یازدهمین جشنواره تعاونی برتر

تعاون آنلاین – مهدی کریمیان نوآوری در تولید و استفاده از قابلیت های فضای مجازی از مواردی است که جشنواره های خارجی در شاخص های ارزیابی بر آن تاکید می کنند. در جهان جشنواره هایی که برای انتخاب و تجلیل از تعاونی ها در سطح ملی برگزار می شوند زیاد نیستند و اکثر آنها در […]

تعاون آنلاین – مهدی کریمیان
نوآوری در تولید و استفاده از قابلیت های فضای مجازی از مواردی است که جشنواره های خارجی در شاخص های ارزیابی بر آن تاکید می کنند.

در جهان جشنواره هایی که برای انتخاب و تجلیل از تعاونی ها در سطح ملی برگزار می شوند زیاد نیستند و اکثر آنها در سطح منطقه ای و استانی ( و در امریکا در سطح ایالتی) برگزار می شوند. این موضوع را می توان از چند منظر بررسی کرد. اول این که تعداد بالای تعاونی های فعال و قابل رقابت در کشورهایی که آمار و ارقام و اطلاعات به روز و قابل دسترسی منتشر می کنند باعث می شود که انتخاب چند تعاونی از بین هزاران تعاونی کارآمد سخت شود. دومین موضوع این است که کشورها نیازی به انتخاب تعاونی برتر در سطح ملی نمی بینند. مهمترین هدف برگزاری این دست جشنواره ها در کنار معرفی الگوهای موفق به بخش تعاون ایجاد انگیزه در بین تعاونی ها برای قرار گرفتن در جمع برترینهاست. با وجود یک سیستم موثر در اقتصاد تعاون این کشورها، نیازی به برگزاری جشنواره های کلان و ملی برای ایجاد حس انگیزه در بین اعضای تعاونی ها وجود ندارد.
نکته قابل تامل دیگر بررسی تعداد تعاونی ها در کشورهای مختلف در مقایسه با ایران است. در حالی که در امریکا ۳۰ هزار تعاونی و در کل اروپا ۱۷۶ هزار تعاونی وجود دارد، در کشور ما بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعالیت می کنند. با این وجود گردش مالی تعاونی ها در امریکا به ۶۵۳ میلیارد و در اروپا به بیش از یک تریلیون دلار می رسد، گردش مالی تعاونی ها در ایران با احتساب سهم ۵ درصدی از اقتصاد کشور ۲۰ میلیارد دلار است. این اعداد و ارقام حاکی از آن است که تعاونگران و مسئولان باید بیش از پیش برای ارتقا کیفیت تعاونی ها تلاش کنند و برگزاری این جشنواره یکی از همین اقدامات است.
به گزارش تعاون آنلاین، در کشور ما که اقتصادش از کمبود تعاون و همکاری رنج می برد، برگزاری این دست جشنواره و همایش ها در این ابعاد نه فقط در هفته تعاون بلکه به طور مستمر و در طول سال لازم و ضروری است. برای انتخاب اصولی تعاونی های برتر که باعث ایجاد یک رقابت سالم بین تعاونی ها و افزایش انگیزه شرکت در مراسم های ملی می شود، می توان علاوه بر اتکا به نظر کارشناسان و تعاونگران داخلی نیم نگاهی هم به تجربیات و شاخص های جشنواره های خارجی انداخت. ناگفته نماند که این شاخص ها بر اساس نیاز ها و شرایط هر کشور تدوین می شود و کپی برداری از این شاخص ها کاری بیهوده است.
در ادامه شاخصه های انتخاب تعاونی های برتر در کشور را با چند جشنواره مشابه بین المللی مقایسه می کنیم.اولین شاخصی که تمام جشنواره ها به آن توجه می کنند شاخص های مالی اعم از میزان افزایش سرمایه و سودآوری، نسبت سرمایه گذاری اعضا و تقسیم سود بین اعضا، افزایش فروش سالیانه فروش تولید یا خدمات است. این امر با وجود نگاه عمدتا اقتصادی به تعاونی ها طبیعی جلوه می کند. اما نکته مهم و اساسی در شاخص های جشنواره های خارجی تاکید به شفافیت منابع مالی و هزینه های جاری برای اعضا تعاونی است.
یکی دیگر از شاخص هایی که هم در جشنواره های خارجی و هم داخلی به آن توجه می شود تامین نیاز اعضا و انجام وظیفه ای است که تعاونی به منظور تحقق آن شکل گرفته اعم از تولید یا خدمات. اما در این بین از شاخص هایی که در جشنواره داخلی کمتر به آن توجه شده نوآوری در ارائه خدمات و یا تولید محصول است به طوری که اعضا نتوانند محصول یا خدمات ارائه شده در تعاونی را از طرق دیگر تامین کنند.
دیگر شاخصی که می توان به آن اشاره کرد و مورد توجه جشنواره های خارجی است، ارائه محصول یا خدمات به صورتی است که در میان محصولات هم رده خود قابل تمیز و تشخیص باشد. این شاخص نیز به نوعی با نوآوری و ارائه با کیفیت محصولات در ارتباط است. از دیگر شاخص ها در رابطه با بازار مالی و تعامل با دیگر تعاونی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
• اداره تعاونی به صورت خودگردان و مستقل به طوری که به نهاد دولتی و یا خصوصی وابسته نباشد.
• گسترش همکاری و تعامل با دیگر تعاونی به طوری که به موفقیت و پیشرفت آنان منجر شود. لازم به ذکر است که تعاون آنلاین در جشنواره یازدهم برای اولین بار پیشنهادی را مطرح نمود که بر طبق آن تعاونی های برتر برای انجام مسئولیت اجتماعی خود و گسترش روحیه تعاون، به یک یا تعدادی از تعاونی های کوچکتر کمک هایی از قبیل مالی وآموزشی کنند و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهند.
• فعالیت تعاونی ها به صورتی که به رشد دیگر تعاونی ها کمک کند نه اینکه با آنها به رقابت بپردازد.

یکی از نکات مثبت شاخص های ارزیابی در جشنواره تعاونی های برتر سال جاری توجه به توسعه منطقه ای از قبیل مشارکت در طرح های آمایش صنعتی و معدنی، ایجاد کارخانجات تولیدی با استفاده از امکانات منطقه و بر اساس نیاز، مشارکت در اجرای طرح های بیابان زدایی وحفاظت از جنگل ها و مراتع و احیا و آب رسانی اراضی کشاورزی است.
همچنین توجه به طرح های عام المنفعه و مشارکت در انجام امور خیریه و داوطلبانه و ایجاد تسهیلات حمایتی برای اعضا و ایجاد مشاغل خانگی نیز از مواردی است که در انتخاب برترین تعاونی ها به آن توجه می شود.
موردی که در جشنواره های داخلی به آن توجهی نمی شود استفاده از خدمات اینترنتی و داشتن وبسایت برای معرفی تعاونی و محصولات است. با توجه به نفوذ روز افزون استفاده از اینترنت در بین مردم این مورد یکی از شاخص های مهم در انتخاب تعاونی های برتر خارجی است که جا دارد از سال های آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

درج دیدگاه