شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تعاون باید به سهم ۲۵ درصدی خود در اقتصاد برسد

اقتصاد تعاون در کشور باید رونق بگیرد و نقش آن در تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی مشخص شده تا بهتر بتوان برای آن برنامه ریزی کرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد سهم تعاون در اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد و برای رسیدن به این هدف راه ناهمواری در پیش داریم که با توانی که در اختیار است می توان به این هدفگذاری رسید.

دبیر جلسات اتاق فکر حوزه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری جلسه صبح امروز با کارشناسان و فعالان حوزه تعاون خبر داد.

به گزارش تعاون آنلاین، دکتر مسلم خانی مشاور معان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب افزود: در جلسه ای که صبح امروز با حضور آقای حمید کلانتری معاون تعاون وزارتخانه انجام شد کارشناسان و فعالان این حوزه نظرات خود را درباره توسعه تعاون بیان کردند و می توان این جلسه را مثبت ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در حوزه معاونت تعاون انجام شده این است که نظر کارشناسان، مدیران و همکاران و فعالان حوزه تعاون را پیرامون دو سال مهم جویا شدیم که چطور می توان بخش تعاون کشور را اعتلا داد و کارآمد کرد.

خانی با اشاره به اینکه باید استفاده بهینه تری از بخش تعاون کشور شود افزود: اقتصاد تعاون در کشور باید رونق بگیرد و نقش آن در تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی مشخص شده تا بهتر بتوان برای آن برنامه ریزی کرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد سهم تعاون در اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد و برای رسیدن به این هدف راه ناهمواری در پیش داریم که با توانی که در اختیار است می توان به این هدفگذاری رسید.

مشاور معان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه راهکاری برای کارآمدی و پویایی معاونت تعاون به عنوان بخش دولتی در این جلسات اتاق فکر مطرح شد گفت: در  جلسه ای که با کارشناسان این حوزه تشکیل شد حدود ۴۲۰۰ نکته در قالب مشکلات، پیشنهادات، راهکارها و بیان آسیب ها مطرح شد که ۱۴۲  ایده برای بهینه شدن بخش تعاون انتخاب و قرار است در یک کتابچه به چاپ برسد تا همه فعالان از آن بهره مند شوند.

دبیر جلسات اتاق فکر حوزه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به خروجی جلسات اتاق فکر حوزه تعاون تصریح کرد: تاسیس کارگزاری های تعاون و تشکیل نهاد های تخصصی مرتبط با این موضوع،توسعه بنگاه های تعاونی، جمع آوری بانک اطلاعات تعاونی ها و به کار گیری دانشجویان در حوزه تعاون و ورود بخش های دانش بنیان با تولیدات این حوزه از جمله تصمیم گیری های صورت گرفته در این زمینه است.

وی افزود: ایجاد تعاونی برای کسب و کار های غیر رسمی، مانند دست فروشان، پیک های موتوری، کارگران خانگی و ۲۳ رسته شغلی که هیچ نهاد بالادستی ندارند و ار خدمات اجتماعی مانند بیمه و ساعت کار محرومند از دیگر برنامه های اتاق فکر بود که به زودی اجرا خواهد شد.

خانی با بیان اینکه به زودی فعالیت شرکت تعاونی هلدینگ ایران سرا در خراسان رضوی عملیاتی خواهد شد گفت: در ایران سرا ۳۱ تعاونی متعلق به شهرستان های مختلف قرار است نمای از ایران را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال هر منطقه که آیین خاصی دارند به صورت زنده به نمکایش بگذارند و در همان مکان اقامتگاه های مرتبط با شهر مورد معرفی شده در نظر گرفته شود که در غرفه شهر سوغاتی و پوشاک محلی نیز عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه در نظر داریم فکر یا طرح جدیدی ارائه دهیم تا بخش تعاونی پویاتر شود و از نظر همه کارشناسان در این بخش استفاده می کنیم اظهار کرد: جلسات اتاق فکر از چارچوب های رسمی که کاهنده خلاقیت بوده به دور است و کارشناسان نظرات خود را به راحتی با بخش تعاون برای توسعه تعاون در اقتصاد مطرح می کنند و حتما بهترین ها به کار گرفته خواهد شد.

مشاور معان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال بهترین راه استفاده از بازوان تعاونی است و این موضوع در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری می شود.

 

 

درج دیدگاه