شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تعاون برای سرزمین هفتاد و دوملت چه کرد؟

هند، کشور ۷۲ ملت، با جمعیتی برابر با یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون نفر، حالا می‌تواند به کارگاهی برای شناسایی اهمیت بخش تعاون تبدیل شود.

هند، کشور ۷۲ ملت، با جمعیتی برابر با یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون نفر، حالا می‌تواند به کارگاهی برای شناسایی اهمیت بخش تعاون تبدیل شود.

بازخوانی حکایت جذاب جنبش شیر در هند؛ تعاونی های هندی از چه کمک هایی برخوردارند؟

اقتصاد هند، اقتصادی منحصر به فرد است و در حال پیشرفت. این اقتصاد در سال‌های گذشته سهم خود را از اقتصاد جهانی افزایش داده است و می‌رود جایگاهی تثبیت شده را از آن خود کند. آنها که به دیده تردید به بخش تعاون می‌نگرند و معتقدند هنوز ظرفیت‌های بخش تعاون اثبات نشده است، برای دریافت این مهم می توانند مطالعه‌ای اجمالی داشته باشند بر صنعت لبنیات در هند و نقش تعاونی‌ها در بخش کشاورزی و دیگر صنایع این کشور بزرگ.

 بی‌تردید هند درس های فراوانی برای تمامی فعالان اقتصادی خواهد داشت.

خانم ساویتری سینگ مشاور ارشد امور زنان و ارتباطات اتحادیه بین المللی تعاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در این خصوص می‌گوید: “در میان تمام کشورهای دنیا هند کشوری است که بیشترین وابستگی را به اقتصاد روستایی دارد و از آنجا که تعاون همسویی خوبی با اقتصاد روستایی دارد این بخش جایگاه خود را در هند به خوبی یافته است.

شرکت‌های تعاونی هند در حوزه‌های تولید، بازاریابی، توزیع، خدمات و بانکداری حضور فعالی دارند و اتحاد ملی تعاونی‌های هند یا همان NCUL سازمان اصلی تعاون در این کشور است. سال ۲۰۰۴ برای تعاونی‌های کشور هند صدمین سال آغاز به کار رسمی در این کشور بود. شبکه تعاونی‌ها در هند ۵۲۸ هزار و ۲۴۹ تعاونی را در بر می‌گیرد که تعداد اعضای آن‌ها به بیش از ۲۲۸میلیون نفر می‌رسد. از آنجا که هفتاد درصد جمعیت هند روستایی است، اکثر تعاونی‌ها در روستاها هستند. بعد از اصلاحات اقتصادی که درسال۱۹۹۱ درهند انجام شد تحولی عظیم در فعالیت تعاونی‌ها به وجود آمد. “همین توضیحات اجمالی برای درک آنچه در اقتصاد هند می‌گذرد کافی است.

چند نوع تعاونی در هند وجود دارد

اهمیت بخش تعاون در اقتصاد هند به حدی است که سیستم بانکی برای آن تعریف شده است. بانک‌های تعاونی در هند با توجه به نقش و مسئولیتی که به آن‌ها محول شده است به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم مالی این کشور به شمار می‌آیند. بانک‌های تعاونی در هند ازچهارجزء اصلی تشکیل شده است: مجامع اعتباری تعاونی پایه، بانک‌های تعاون مرکزی، بانک‌های تعاونی ایالتی و بانک‌های توسعه اراضی.

چند نوع تعاونی در هندوستان فعالیت می‌کنند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعاونی‌های کارگری، تعاونی‌های مصرف، تعاونی‌های شکر، کارخانه‌های ریسندگی، توزیع کود، تعاونی‌های لبنی و تعاونی‌های ماهیگیری از انواع مهم تعاونی‌های فعال در هندوستان هستند.

تعاونی‌ها، کلید تبدیل شدن هند به قطب لبنیات دنیا

تعاونی ها نقش مهمی در  توسعه صنعت لبنیات کشور هند بر عهده دارند و ایجاد کننده‌های این  تعاونی‌ها کشاورزانی بودند که سال‌ها برای  فعالیت خود سرمایه‌گذاری کرده بودند. در کشور هند گروهی از کارآمدترین تعاونی‌ها یک اتحادیه را تشکیل می‌دهند  که این اتحادیه‌ها در مناطق جغرافیایی، استان‌ها و شهرهای مختلف فعالیت می‌کند و اتحادیه‌ها هم یک فدراسیون را تشکیل می‌دهند که روسای آنها از طریق انتخاب برجسته‌ترین افراد  توسط اعضای  تعاونی‌ها تعیین می‌شوند. این فدراسیون‌ها هستند که  وظیفه سیاست‌گذاری قیمتی محصولات لبنی، آموزش  نیروهای علاقمند به فعالیت در این حوزه‌ها، کنترل میزان تولید و صادرات و واردات  شیر در کشور و در نهایت تخصیص اعتبارات و یارانه‌ها به واحدهای تولید را بر عهده  دارند.

بررسی ها نشان می دهد هند تجربه ایجاد موفق‌ترین تعاونی‌ها در صنعت لبنیات را دارد. این کشور توانسته است با کمک این سیستم راندمان صنعت را افزایش دهد و انگیزه کار و ایجاد  اشتغال را در روستاها بیشتر کند. این سیستم برای کشوری که هنوز بخش زیادی از مردمش در روستاها ساکن هستند، بسیار کارآمد بوده است. طبق گزارش رسمی منتشر شده توسط دولت هند در سال ۲۰۱۷ میلادی، سهم اعظم لبنیات تولید شده در کشورهند توسط تعاونی‌ها تولید می شود و در سال قبل بالغ بر ۱۷۰  تعاونی کوچک و بزرگ در این صنعت کار می‌کردند ولی اگر بخواهیم شمار تعاونی‌های اثر گذار و بسیار بزرگ را اعلام کنیم به رقم بیش از بیست نمی‌رسیم.

البته توجه دولت به اهمیت تعاونی‌ها در خدمات رسانی در بخش لبنیات به سال قبل محدود نمی‌شود. دولت این کشور از سال ۱۹۹۵ میلادی رسما حمایت از تعاونی‌های  فعال در حوزه تولید لبنیات را آغازکرده است و بر مبنای این گزارش  شروع این حمایت همزمان بود با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تبدیل شدن هند به بزرگترین تولید کننده شیر در دنیا.

در سایت رسمی دولت هند آمده است:برای اینکه این تعاونی‌ها بتوانند به درستی کار کنند و به خدمات رسانی بپردازند، یک بورد توسعه لبنیات ملی در کشور هند در سال ۱۹۹۵ میلادی راه‌اندازی  شده است. ماموریت اصلی این بورد تخصصی، تبدیل کردن لبنیات به موتوری برای ساختن آینده‌ای بهتر برای میلیونها انسانی بود که در بخش تولید شیر و محصولات لبنی در کشور کار می‌کنند. برنامه‌های این بورد را می‌توان تلاش برای برای تقویت عملکرد اتحادیه‌های فعال در تولید لبنیات از طریق ارایه کمک مالی  به آنها و ارایه نظرات کارشناسی و تخصصی که زمینه ساز ارتقای راندمان تولید می‌شود، نام برد. از طرف دیگر این بورد از طریق حمایت از تعاونی‌های تولید لبنیات از افزایش فرصت‌های شغلی در این صنعت حمایت می‌کند و به کشاورزان کمک می‌کند تا با حصول اطمینان در مورد درآمد آینده و وجود مشتری خارجی برای محصولاتشان، با اشتیاق و اطمینان به کارشان بپردازند.

سازمان خواربار و کشاورزی از تعاونی‌های تولید محصولات لبنی در هند به عنوان موفق‌ترین نمونه های تعاونی در این صنعت در سطح جهان نام برده است. طبق این گزارش کشاورزانی که در این صنعت کار می کردند با حمایت مالی دولت  اقدام به توسعه این تعاونی ها کردند و هم اکنون هم در اداره این تعاونی ها دولت هیچ دخالتی ندارد. جالب این جاست که  قبل از ایجاد این تعاونی ها،  نه تنها کشاورزان هندی با درآمدهای بسیار کم کار می‌کردند بلکه راندمان واحدهای تولید محصولات لبنی هم بسیار کم بوده است ولی هم اکنون هند در زمره بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان لبنیات در دنیا است.

 

درج دیدگاه