جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعاونی‌ها در اقتصاد مسکن چه جایگاهی دارند؟

تعاون در مسکن

محمد مهدی مافی
محمد مهدی مافی

محمد مهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران درباره جایگاه تعاونی‌ها در حوزه مسکن، با بیان اینکه تعاونی‌ها در زمینه مسکن تا حدود زیادی موفق بوده‌اند و با تجمیع پول اعضا توانسته‌اند قدرت مالی پیدا کرده و ملک‌های ارزان‌تر و بزرگتر بخرند، افزود: تعاونی‌ها اگر نیروهای متخصص را بکار گیرند، حتما واحدهای خوبی ساخته و کارنامه موفقی از خود به جا می‌گذارند.

مافی تعاونی‌های اداره‌های مختلفی مثل تعاونی قوه‌قضاییه، تعاونی وزارت امور خارجه و تعاونی‌های آموزش و پرورش را نمونه‌هایی از تعاونی‌های موفق در زمینه انبوه‌سازی مسکن دانست و اظهار کرد: تعاونی‌های  زیادی وجود دارند که خوب کار کرده‌اند، ولی موارد شکستی هم بوده است که چون شکست تعاونی‌ها افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ذهنیت مردم نسبت به تعاونی‌ها در کل منفی می‌شود. ممکن است از نظر آماری میزان آن تعاونی‌های ناموفق ۱۰ درصد باشد، ولی همان ۱۰ درصد هم عده زیادی را شامل می‌شود. به همین دلیل اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

وی دلایل شکست برخی از تعاونی‌ها را به خاطر برخی مسائل فرهنگی و سودجویی عنوان کرد. یعنی معمولا کسانی که در آن تعاونی‌ها قدرت گرفته‌اند، سوءاستفاده مالی کرده‌اند یا از تخصص لازم برای ساخت، خرید و واگذاری استفاده نکرده‌اند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: در مجموع کار تعاونی و همفکری باید تقویت شود. چالش‌ها باید بررسی شود و راهکاری برای حل چالش‌ها ارائه شود. تعاونی‌ها در بخش مسکن می‌توانند مفید واقع شوند. زیرا خرده مالکی و خرده سرمایه معمولا همراه با ضرر است، ولی تعاونی‌ها وقتی وارد این حوزه می‌شوند، با توجه به سرمایه نسبتا بزرگی که در اختیار دارند می‌توانند خرید‌های به‌صرفه‌تری داشته باشند.  مثلا اگر تک‌تک اعضا قصد خرید ملک‌هایی با قیمتی خاص را داشته باشند. همان اعضا در قالب تعاونی و زمانی که با هم جمع می‌شوند همان ملک‌ها را بسیار ارزان‌تر می‌توانند بخرند.

مافی در رابطه با چالش‌هایی که تعاونی‌ها به آنها مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: معمولا امکان سوءاستفاده افرادی که قدرت زیادی در یک تعاونی خاص به دست می‌آورند، فراهم می‌شود که باید جلوی آن را گرفت. استفاده از افراد غیرمتخصص برای انجام کارهایی که نیاز به تخصص دارند نیز از جمله آفت‌های تعاونی‌هاست.

وی در پایان، درباره سطح حمایت‌ها از تعاونی‌ها در حوزه مسکن گفت: قانون یکسری تسهیلات برای بخش تعاونی قائل شده است. ولی به نظر من اگر وزارت تعاون یا حتی خود وزارت مسکن یک بررسی علمی می‌کردند که این تعاونی‌ها برای پیشرفت کارشان در حوزه مسکن با چه مشکلاتی مواجه هستند خیلی بهتر بود. به نظر من انجام کارهای تحقیقاتی برای شناسایی و رفع این مشکلات لازم است.

درج دیدگاه