جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

۲۹هزار تن کلزا در خوزستان خرید تضمینی شد

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت : ۲۹هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستانی از ابتدای برداشت این محصول تاکنون به نرخ تضمینی خریداری و به سیلوها و انبارهای مسقف حمل شده است. به گزارش تعاون آنلاین، مهدی صیاحی افزود: میزان خرید تضمینی محصول کلزا در مقایسه با کل خرید سال گذشته زراعی ۹۶-۹۵ حدود […]

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت : ۲۹هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستانی از ابتدای برداشت این محصول تاکنون به نرخ تضمینی خریداری و به سیلوها و انبارهای مسقف حمل شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، مهدی صیاحی افزود: میزان خرید تضمینی محصول کلزا در مقایسه با کل خرید سال گذشته زراعی ۹۶-۹۵ حدود ۱۱هزار تن افزایش نشان می دهد.

وی گفت: پیش بینی جهادکشاورزی و تعاون روستایی خوزستان برای خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۳۰هزار تن بود و به نظر می رسد با توجه به ادامه برداشت این محصول اساسی ، پیش بینی میزان خرید محقق شود.

صیاحی با بیان اینکه برداشت کلزا در سطح ۱۵هزار هکتار از اراضی بهبهان ، ایذه ، باغملک ، دزفول ، شوش ، شوشتر و گتوند به صورت پراکنده ادامه دارد افزود:خرید کلزا در مقایسه با سال گذشته زراعی ، حدود ۱۲هزار تن افزایش خواهد داشت که این رقم یک رکورد بی سابقه محسوب می شود.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان نرخ تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا را ۳۰هزار و ۳۳۰ریال بیان کرد و افزود: بهای خرید محصول کلزا به حساب کشاورزان واریز می شود.

صیاحی با بیان اینکه برداشت کلزا در استان از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده پیش بینی کرد برداشت این محصول تا چند روز آینده در مناطق سردسیر نیز ادامه داشته باشد.

محصول کلزا در خوزستان امسال همچون سایر محصولات زراعی با پدیده خشکسالی و تنش آبی رو به رو شد به همین دلیل میزان برداشت محصول در واحد سطح کاهش یافت.

کشت کلزا به دلیل مقاوم بودن در برابر کم آبی و درآمدزایی بهتر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، چند سالی است مورد استقبال بی نظیر کشاورزان خوزستانی قرار گرفته است. روعن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان با وجود آنکه سالانه حدود ۱۵.۸میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می شود ولی با این حال خوزستان از نداشتن واحدهای فراوری و بسته بندی مناسب در مضیقه است و این موضوع سبب کاهش ارزش افزوده محصولات تولیدی و در نهایت کاهش درآمد کشاورزان شده است.

در استان خوزستان با ۱.۲میلیون هکتار اراضی زیرکشت حدود ۱۲۰نوع محصولات زراعی و باغی سردسیری و گرمسیری تولید می شود که از حیث تنوع تولیدات خوزستان رتبه نخست کشوری را دارا است. ارزش کل محصولات کشاورزی خوزستان ۷۰تا ۸۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

درج دیدگاه