جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

تعاون زهر ترامپ را می گیرد

تعاون آنلاین – مردم آمریکا با انتخاب دونالد ترامپ پاسخ روشنی به نخبگان سیاسی و اقتصادی دادند. قسمتی از این انتخاب می تواند به خاطر بحران مالی سال ۲۰۰۸ باشد. زمانی که مردم آمریکا و دیگر نقاط دنیا از سیاست های وال استریت و دیگر موسسات مالی به ستوه آمدند. این نارضایتی از سیاست های […]

تعاون آنلاین – مردم آمریکا با انتخاب دونالد ترامپ پاسخ روشنی به نخبگان سیاسی و اقتصادی دادند. قسمتی از این انتخاب می تواند به خاطر بحران مالی سال ۲۰۰۸ باشد. زمانی که مردم آمریکا و دیگر نقاط دنیا از سیاست های وال استریت و دیگر موسسات مالی به ستوه آمدند. این نارضایتی از سیاست های سران کشورها امروز به اوج خود رسیده است و برگزیت (خارج شدن انگلستان از اتحادیه اروپا) و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا نمونه هایی از این نارضایتی ها هستند. دو دستگی در دیدگاه سیاسی جوامع بیش از هر زمان دیگری دیده می شود. عده ای خواستار آن هستند که درهای کشور را ببندند و به فکر خودشان باشند در حالی که دیگران بر این عقیده اند که دنیا باید با همین روال کنونی ادامه بدهد.

به گزارش تعاون آنلاین به نقل از the news (سایت خبری بخش تعاون در انگلستان) بخشی از تصمیمات اخیر مردم انگلستان و آمریکا از روی تنفر و یا ملاحظات حزبی بوده ، اما در نهایت نشان دهنده نارضایتی از وضع موجود است. برگزیت و ترامپ دو انتخاب غیر منتظره بودند. مردم این دو کشور با اطلاع از این نکته و با انتخاب گزینه های نامحتمل نارضایتی و عصبانیت خود را از سیاست مداران نشان دادند.

بر طبق آمار جهانی سیاست مداران در لیست مورد اعتماد ترین افراد در پایین ترین رتبه ها قرار دارند. در انگلستان سیاست مداران حتی پایین تر از بانک داران در رتبه آخر افراد مورد اعتماد قرار دارند. تنها ۴۴ درصد مردم آمریکا نیز در نظر سنجی های سال جاری اظهار کردند که به سیاست مداران اعتماد دارند. این رقم در سال ۲۰۰۱  ۷۷ درصد بوده است. پیغام مردم صریح است و آنها دیدگاهی نو و متفاوت می خواهند.

مردم به دنبال تعاونی هستند

ما الگویی داریم که می تواند بنگاه ها را اداره کند، شغل ایجاد کند و باعث افزایش عدالت و برابری در جامعه شود. با این الگو مشکلاتی که مردم با آنها مواجه هستند توسط خود مردم و از پایین به بالا حل می شود. این سایت خبری به نقل از مردم انگلستان می گوید:« ۶۶ درصد مردم جامعه به ساختار تعاونی ها اعتماد دارند که این رقم بسیار بیشتر از سیاسیون است.»

علاوه بر این سازمان ملل نیز بر این باور است که دولت ها پاسخ همه مشکلات را در اختیار ندارند. با وجود اینکه سازمان ملل از دولت های کشورها تشکیل شده است اما تاکیدش بر این است که بخش عمده نیازهای جامعه باید از بیرون دولت تامین شود. الگوهای خود یاری مانند تعاونی ها مدل دستیابی به این هدف هستند.

سارا مندلسون، نماینده سازمان ملل در نشست بین المللی تعاونی ها که ماه گذشته در کبک کانادا برگزار شد گفت: « اهداف توسعه پایدار سازمان ملل بسیار جاه طلبانه هستند اما فقط برای دولت ها نیستند بلکه در درجه اول برای ما هستند.»

با وجود اعتماد کم و شکننده مردم جوامع به سیاست مداران و بنگاه های اقتصادی بزرگ، شکافی بین این دو وجود دارد که روز به روز بیشتر می شود. این شکاف باید توسط مدلی پر شود که در عین کارایی اعتماد دو طرف را داشته باشد و بهترین جواب همان تعاونی ها هستند.

درج دیدگاه