پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

طرح تعاون شهر به زودی راه اندازی می‌شود

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه ۵۱ درصد از مردم استان عضو شرکت های تعاونی هستند گفت: هم اکنون سه هزار و ۴۰۸ شرکت تعاونی در این دیار وجود دارد که بدون احتساب تعاونی های سهام عدالت، ۴۹۳ هزار نفر از جمعیت ۸۶۳ هزار این استان عضو شرکت های تعاونی هستند.

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه ۵۱ درصد از مردم استان عضو شرکت های تعاونی هستند گفت: هم اکنون سه هزار و ۴۰۸ شرکت تعاونی در این دیار وجود دارد که بدون احتساب تعاونی های سهام عدالت، ۴۹۳ هزار نفر از جمعیت ۸۶۳ هزار این استان عضو شرکت های تعاونی هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، سعید ملایی اظهار داشت: در سال های اخیر رویکرد این اداره کل برای ایجاد شرکت های تخصصی، فراگیر، دانش بنیان، توسعه و عمران و شهرسازی است.

وی گفت: از مجموع سه هزار و ۴۰۸ شرکت تعاونی یکهزار و ۵۵۰ مورد فعال و یکهزار و ۸۵۸ غیر فعال هستند که این تعاونی ها منحل خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیشتر شرکت های تعاونی این استان در حوزه کشاورزی است، گفت: شرکت های تعاونی تولیدی و خدماتی نیز به ترتیب جایگاه دوم و سوم را دارند.

وی بر ایجاد شرکت های ‘روستا تعاون’ در این استان تاکید کرد و افزود: در سال جاری ۱۷ شرکت تعاونی در روستاهای این استان تشکیل شده است که بیشتر فعالیت ها در قالب تعاونی انجام می شود، شرکت های تعاونی کشاورزی از کمک های دولتی بهره مند خواهند شد و همچنین از معافیت ها نیز در حوزه مالیات بهره مند هستند.

این مسئول بر فقرزدایی تاکید کرد و اظهار داشت: در این راستا باید سرمایه های کوچک با هم جمع و در کارهای بزرگ مشارکت داده شوند.

راز و جرگلان پایلوت کشوری تعاون شهر است

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: هم اکنون راز و جرگلان پایلوت کشوری ‘تعاون شهر’ است که در این راستا تفاهم نامه های نیز با استانداری و بانک ها برای حمایت بسته شده است.

ملایی افزود: هم اکنون دو شرکت تعاونی بزرگ مرزنشینان در راز و جرگلان فعالیت دارد که در سال های گذشته غیر فعال بودند، این شرکت ها افزون بر ۳۲ هزار نفر عضو دارند.

وی اظهار داشت: صنعت نوغانداری در جرگلان از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده که این امر در سال های اخیر رکود داشت اما با ایجاد شرکت های تعاونی و زنجیره تولید این صنعت در جرگلان دوباره احیا شده است.

ملایی افزود: در این راستا دو شرکت تعاونی که هر کدام افزون ۲۰۰ نفر عضو دارند تشکیل شده است که هم اکنون فعالیت های گسترده ای در این زمینه انجام می دهند.

وی اظهار داشت: تنها در جرگلان که منطقه ای محروم است در حوزه صادرات در بخش فرش، اسب اصیل ترکمن و ابریشم سالانه افزون بر دو میلیون دلار ارز آوری وجود دارد که اگر این شرکت ها مورد حمایت قرار گیرند بیش از این فعالیت خواهند کرد.

ملایی همچنین به شرکت های پوشاک در راز و جرگلان نیز اشاره ای کرد و گفت: هم اکنون در این زمینه تحولی در این منطقه ایجاد شده است.

این مسئول خراسان شمالی با بیان اینکه ماهانه ۲۰ تن شیر خام در منطقه راز و جرگلان به صورت خام خارج می شود گفت: در این خصوص شرکت تعاونی ایجاد خواهد شد تا صنایع تبدیلی در این زمینه فعال شوند که پنج هزار خانواری که عضو شرکت های تعاونی مرزنشینان هستند بیش از ۱۲ میلیارد آورده جمع آوری کرده اند.

وی گفت: هم اکنون به دنبال تسهیلات و وام صفر درصد برای ایجاد این کارخانه لبنیات هستیم تا از شیر در این منطقه ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم.

هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است؛ خراسان شمالی با دارا بودن ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط در این بخش اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.

درج دیدگاه