جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

عضو هیئت مؤسس تشکل صادراتی تعاون:

تعاون و اتحاد، ضامن موفقیت در بازار روسیه

علیرضا جعفری، عضو هیئت مؤسس تشکل صادراتی تعاون، با بیان اینکه تحولات چند سال اخیر منطقه‌ای و جهانی، مثل تحریم‌های اقتصادی اروپا و روسیه علیه یکدیگر و تنش‌های سیاسی و نظامی میان روسیه و ترکیه، سبب شده است این کشور تمایل زیادی برای ورود محصولات ایرانی به بازار خود نشان دهد و تسهیلات فراوانی نیز برای این منظور در نظر گرفته است، اظهار کرد: به دلایل لجستیکی، مناسب نبودن تعداد سردخانه‌ها، بسته‌بندی نامناسب یا مسائلی از این دست، مشکلاتی بر سر راه صادرات به روسیه وجود دارد که طی فرایند باید حل شوند.

به گزارش تعاون آنلاین، جعفری درباره حل فرایندی مشکلات بر سر راه صادرات کالا به روسیه اظهار کرد: صادرکنندگان برای به نتیجه رسیدن در بازار روسیه باید در نمایشگاه‌ها حضور دائم و مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت روسیه در افزایش سهم ایران در بازار آن کشور مصمم است، عنوان کرد: حتی شهردار شهر پوشکینو که در ۱۵ کیلومتری موسکو واقع است پیشنهاد داده است که بطور رایگان یک قطعه زمین در اختیار ایران قرار دهند تا ایران در آنجا یک مجتمع بسازد و در آنجا یک سردخانه دائمی دایر شود. حتی فاینانس را هم با نرخ ۳ درصد از یک بانک انگلیسی قرار است بگیرند.

مدیر اجرایی پاویون ایران در نمایشگاه چرم و کفش در روسیه اظهار کرد: بازار روسیه با بازارهای دیگر نقاط جهان کمی متفاوت است. در خیلی از محصولاتی که ما ایرانیان خود را باور نداریم، آنها متقاضی هستند. مثل چرم و کفش که خود من در این حوزه فعالیت می‌کنم، علی‌رغم اینکه ایتالیا، چین و ترکیه در بازار روسیه حضور دارند، آنها متقاضی محصولات ایرانی با برند خود ایران هستند.

جعفری با بیان اینکه بازار اقتصادی کشورهای خارجی تنها با برقراری ارتباط با رابط اقتصادی ایران در آن کشورها محیا نمی‌شود، عنوان کرد: باید کار حرفه‌ای انجام داد. مثلا در اولین قدم باید با یک شرکت مارکتینگ در کشور مقصد قرارداد ببندیم تا شناختی نسبت به میزان خواهان محصولات خود در بازار هدف و نیز رقبا به دست آوریم. در قدم بعدی می‌توانیم از تسهیلات و اطلاعات صندوق ضمانت صادرات بهره بگیریم و ال سی باز کنیم. نکته بعدی اینکه باید از افراد متخصص استفاده کرد و حضور مستمر در نمایشگاه‌ها را جدی گرفت.

وی افزود: باید در بازار روسیه حضور دائم داشت و مکانی را برای به معرض نمایش گذاشتن محصولات در نظر گرفت. این مهم، کار تیمی می‌طلبد و می‌توان در قالب تعاونی، یک کنسرسیوم صادراتی در روسیه تشکیل داد. دکتر ربیعی و مهندس کلانتری نیز برای محقق‌شدن این مهم اصرار فراوانی دارند. زیرا حضور انفرادی در بازارهای خارجی سبب شکست قیمت‌ها می‌گردد و رقابت بیهوده‌ای بین شرکت‌های ایرانی تولیدکننده یک محصول را رقم می‌زند.

عضو هیئت مؤسس تشکل صادراتی تعاون در پایان بیان کرد: چنانچه تعاونی‌ها با هم متحد شوند و نماینده‌ای را تحت عنوان نماینده اتحادیه صادراتی بخش تعاون برای مذاکره با مسئولان روسی تعیین نمایند، قطعا به نتایج به مراتب بهتری می‌رسند تا اینکه هر تعاونی به صورت مستقل وارد مذاکره شود.

درج دیدگاه