جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعداد تعاونی‌های فعال در کشور چقدر است؟

در حال حاضر بالغ بر ۹۳ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتقاد و باور به تعاون باید بیشتر شود.

به گزارش تعاون آنلاین، یعقوب رستمی مال خلیفه در مراسم چهاردهمین دوره تجلیل از تعاونی های برتر استان لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه بخش اقتصادی کشور مبتنی بر سه حوزه دولتی، خصوصی و تعاونی است، بیان کرد: اولین شرکت تعاونی حدود ۱۸۰ سال قبل در انگلستان ثبت شد، به لحاظ فرهنگی و دینی نیز در قرآن به تعاون اشاره شده است.

گیلان چه تعداد تعاونی فعال دارد؟/ تسهیلات اشتغال روستایی در گیلان تاثیر مثبت داشت؟

وی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته دنیا بهترین موفقیت‌ها را از طریق بخش تعاون به دست آورده اند، بعد از انقلاب هم در قانون اساسی و هم تفکر و ایده بزرگان دینی و سیاسی کشور بر این بوده که در قالب تعاونی بتوانیم شرایط بهتری را ایجاد کنیم و در این راستا توجه بیشتری به تعاونی ها شد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۹۳ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، خواستار بیشتر شدن اعتقاد و باور به تعاون شد و گفت: باید تلاش کنیم که اگر قرار است از آورده افراد در تعاونی ها استفاده کنیم باید سود این آورده را به آنها برگردانیم و شفاف‌سازی کرده و شرایط مطلوبی را ایجاد کنیم.

او ادامه داد: از یک سال گذشته برنامه جدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شفاف‌سازی حوزه تعاون در قالب یک سامانه در دستور کار قرار گرفته است. در تلاش هستیم مصوبه هئیت دولت را در این زمینه اخذ کنیم تا این سامانه را برای همه تعاونی ها در نظر بگیریم.

شفافیت فعالیت تعاونی‌ها در قالب این سامانه عملیاتی می‌شود

وی تصریح کرد: با این امر بحث شفافیت فعالیت تعاونی‌ها در قالب این سامانه عملیاتی می‌شود.

این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: قانون به صراحت اعلام کرده شرح وظایفی برای سامان بخشیدن به تعاونی‌ها وجود دارد که نظارت آن بر عهده وزارت بوده اما تصدی‌گری و آموزش بر عهده اتاق‌های تعاون است و بخشی از نظارت و سایر شرح خدمات به اتحادیه‌ها واگذار شده است.

رستمی مال خلیفه اضافه کرد: تعاونی یعنی مجموع افکار و آورده های خرد، در کنار آورده خرد، افکار افراد هم باید باشد و سیستم‌های مدیریتی در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند فضای مطلوب و امنی ایجاد کنند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته ۲۱۶ میلیون تومان اعتبار برای حسابرسی و نظارت اتحادیه ها اختصاص پیدا کرد که امسال این رقم ۱۱ میلیارد تومان است. این بودجه باید در اختیار اتحادیه‌های مورد اعتماد قرار گرفته شود.

او با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت اتحادیه‌ها استفاده کنیم و نظارت را از طریق اتحادیه‌ها بر تعاونی‌ها را داشته باشیم، بیان کرد: امسال ۲۶ هزار تعاونی در جشنواره تعاونی‌های برتر مشارکت کردند، لرستان جزء سه استان برتر در مشارکت بود.

درج دیدگاه