جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

توافق در۴ محور در دیدار سفیر برزیل و رئیس اتاق تعاون ایران صورت گرفت

رییس اتاق تعاون با سفیر برزیل دیدار کرد
اتاق تعاون

تعاون آنلاین – بهمن عبداللهی در دیدار با رودیرگو آزیردو سانتوس سفیر برزیل، بر گسترش ارتباط و مبادلات تجاری دو کشور تایید کرد و گفت: بحث ارتباط نظام بانکی نکته مهمی است که به نظر می رسد بتوان با ایجاد صندوق مشترک بین دو گروه از ایران و برزیل و با استفاده از پول ملی برای صادرات و واردات، پرداخت ها را در آن صندوق تسویه کنیم .

رودیرگو آزیردو سانتوس سفیر برزیل با بهمن عبداللهی در محل اتاق تعاون ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار درخصوص ۴ محور توافقاتی حاصل شد که شامل ایجاد صندوق مشترک، کمک برای برگزاری نمایشگاه در کشور برزیل برای ارائه محصولات ایرانی، اعزام هیات های تجاری همچنین معرفی منابع ملی برزیلی برای ارتباط با تعاونی های تولیدکننده بود.

بهمن عبداللهی در این دیدار به  برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان در تابستان امسال توسط اتاق تعاون ایران برگزار می شود که علاقمندیم که تولیدکنندگان برزیلی نیز در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشند.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه طبق قانون اساسی اقتصاد ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی  تقسیم شده، ابراز داشت:  بر اساس برنامه ۵ ساله کشور قرار است که سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد برسد در حال حاضر تعاون در تمام فعالیت های اقتصادی کشور سهم قابل قبولی دارد و البته این وضع برای ما مطلوب نیست و ما به دنبال توسعه فعالیت های بخش تعاون هستیم.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بخشی که در حال حاضر اولویت ما بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است توسعه ارتباطات بین المللی اقتصاد تعاون است. با توجه به اینکه کشور برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ دنیاست و ارتباطات گسترده ای با ایران دارد ما علاقمندیم روابط اقتصادی بخش تعاونی کشور را با برزیل گسترش دهیم.

عبداللهی افزود: همچنین اینکه بتوانیم هیات هایی را با هماهنگی با سفارت برزیل به این کشور اعزام کنیم که بتوانند توانمندی های تولیدی تعاونی را بیان کنند.

سوم اینکه ما در بخش هایی که می توانیم، کالا صادر کنیم همانگونه که ۴۵ درصد صنایع پتروشیمی دراختیار تعاونی هاست و می توانیم در این بخش همکاری نزدیکی داشته باشیم و نیازمندی های این کشور را تامین کنیم. همچنین سایر بخش ها نظیر صنایع دستی و فرش که این مهم نیز مستلزم ایجاد تسهیلات لازم برای معرفی و صادرات، از سوی برزیل است.

رئیس اتاق تعاون ایران با تائید بر اهمیت ارتباط نظام بانکی گفت: بحث ارتباط نظام بانکی نکته مهمی است که به نظر می رسد بتوان با ایجاد صندوق مشترک بین دو گروه از ایران و برزیل و با استفاده  از پول ملی برای  صادرات و واردات، پرداخت ها را در آن صندوق تسویه کنیم .

وی ادامه داد: ما در اوج تحریم هایی که بر علیه کشورمان بود از این تجربه را داشتیم که بخش بزرگی از مشکلات را حل کردیم.

به گفته سفیر برزیل و براساس آمار دولت برزیل، حجم صادرات برزیل به ایران حدودا بین ۱.۸ تا ۱.۹ میلیارد دلار هست اما می تواند جایگاه بالاتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، وی با اشاره به  بحث مهم روابط بانکی بین دو کشور گفت: در حال حاضر با مذاکراتی که با دولت داریم درصدد راه حل هایی برای بحث روابط نظام بانکی هستیم و یکی از راهکارهای جایگزین استفاده از ارز ملی برای تسهیلات بین تجارت بین کشورهاست. اما برای اینکه بتوانیم از ارز ملی استفاده کنیم باید محصولات ایرانی بیشتری را در بازارهای برزیل ببینیم تا بانک های مرکزی هر دو کشور قادر باشند که از این امکان استفاده کنند.

 گفتنی است پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک از سوی رئیس اتاق تعاون ایران  به صورت مکتوب و کامل جهت بررسی به سفیر برزیل ارائه خواهد شد.

درج دیدگاه