پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تورم تولید کننده تک رقمی ماند

شاخص بهای تولیدکننده در ایران به ۸.۹ درصد رسید. به گزارش تعاون آنلاین، در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۸.۹ درصد افزایش یافته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۶ درصد […]

شاخص بهای تولیدکننده در ایران به ۸.۹ درصد رسید.
به گزارش تعاون آنلاین، در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۸.۹ درصد افزایش یافته است.
شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۶ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
این شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۰.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد بالاترین نرخ تورم در این بخش متعلق به بخش صنعت بوده است که در این دوره زمانی یعنی مهر ماه نسبت به ماه مشابه قبل افزایشی برابر با ۱۳.۶ درصد را نشان می دهد.
شاخص قیمت تولید کننده در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری نیز در این دوره زمانی ۱۳.۵ درصد نسبت به ماه مشابه قبل افزایش نشان می دهد. در بخش حمل و نقل و انبارداری و هتل و رستوران نیز به ترتیب افزایشی برابر با ۶.۷ درصد و ۱۲ درصد گزارش شده است . در بخش اطلاعات و ارتباطات افزایش برابر با ۶.۹ درصد گزارش شده و آموزش نیز شاهد رشد ۸.۸ درصدی شاخص قیمت تولید کننده در این دوره زمانی بوده است.
بهداشت و مددکاری اجتماعی نیز افزایشی ۸.۷ درصدی و سایر فعالیت های خدمات عمومی ، اجتماعی و شخصی افزایشی برابر با ۱۲.۶ درصد را شاهد بوده است .
در این شرایط کمترین رشد شاخص قیمت تولید کننده از آن بخش حمل و نقل و انبارداری بوده است.در بخش خدمات نیز شاخص قیمت تولید کننده ۷.۷ درصد برآورد شده است.
کاهش نرخ تورم در چهار سال اخیر ، رشد تورم در تمامی بخشها را نیز با کاهش روبرو کرده است . بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ایران در سال های اخیر با کندی آهنگ رشد تورم روبروست اما تورم همچنان مساله ای ساختاری در اقتصاد تلقی می شود چرا که دیرپایی آن سبب شده است اقتصاد ایران در میان کشورهای جهان جزو متورم ترین اقتصادها باشد.
وضعیت ساختاری ایران یکی از مهمترین دلایل استواری تورم در اقتصاد است. این وضعیت نه تنها بنیان های اقتصادی بلکه رفتارهای اجتماعی و اقتصادی مردم را نیز تحت تثایر قرار داده اما در پنج سال گذشته برای اولین بار طی چهار دهه اخیر روند کاهش نرخ تورم در ایران تداوم داشته است .
نرخ تورم در حالی در شرایط کنونی تک رقمی شده است که در سال ۱۳۹۲ از سی درصد نیز فراتر رفته بود .

درج دیدگاه