پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تورم در کمین اقتصاد ایران / خطری به نام نقدینگی سرگردان و ورود آن به بازارهای واسطه ای

سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار تهران با قیمت یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به فروش رفت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۷۱۲ و ۴۱۲ هزار تومان قیمت خوردند. سکه یک گرمی نیز ۲۶۸ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت. دلار و یورو نیز امروز در بازار با قیمت های ۴ هزار و ۱۹۵ و ۵ هزار و ۵۰ تومان به فروش رفتند. همچنین شاخص کل بازار سرمایه تا زمان تنظیم این گزارش ۹۱ هزار و ۲۲۶ بود.

قیمت سکه و دلار در حالی روند نزولی به خود گرفت که بازار سرمایه در اولین روز هفته سوم آذر با رشد شاخص همراه بود.

به گزارش تعاون آنلاین، قیمت سکه و دلار از اواخر آبان ماه روند صعودی به خود گرفت و تا جایی پیش رفت که توانست بخشی از نقدینگی سرگردان کشور را به خود اختصاص دهد.

این در شرایطی بود که بازارهای موازی مانند بازارهای تولیدی و یا بازار سرمایه سود زیادی نداشتند اما بازار واسطه ای دلار و سکه توانست برای صاحبان سرمایه جذاب باشد. این جذابیت تا جایی ادامه داشت که تقاضا در مورد سکه آنقدر بالا رفت تا حباب قیمتی در آن ایجاد شد. به طوریکه قیمت واقعی سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بود اما در بازار با قیمت یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان فروخته می شد.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی باید حساب تجار بسته شود و از این رو تقاضا برای دلار به منظور تسویه حسابافزایش یافته است. از سوی دیگر برخی کارشناسان رشد نرخ دلار را به فال نیک می گیرند و می گویند با افزایش این نرخ صادرات وضعیت مطلوب تری خواهد داشت.

دکتر مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره پیامدهای رونق بازارهای واسطه ای هشدار داد و گفت: زمانی که سود سپرده های بانکی کاهش یافت دولت باید برنامه ریزی مدونی در زمینه هدایت آن به بخش تولید انجام می داد اما تعلل در این بخشباعث شد تا این پول ها در بازارهای واسطه ای وارد شوند و این روند قطعا آسیب هایی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.

به گفته وی دولت یازدهم توانست نرخ تورم را از ۴۰ درصد تک رقمی کند اما اگر همین سیاست را که در شرایط فعلی شاهد هستیم ادامه دهد دوباره ممکن است شاهد یک سونامی تورمی باشیم.

پازوکی تاکید می کند که دولت باید سیاست ضد تورمی خود را ادامه دهد اما در این میان باید به فکر هدایت سرمایه های سرگردان جامعه به بخش تولید نیز باشد. برای رسیدن به تولید با کیفیت و همچنین سودده نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم که البته در میان کشورهایی که می تواند برای ایران مفید واقع شود آلمان است. به این دلیل که این کشور قدرت چهارم اقتصادی جهان و قدرت اول اتحادیه اروپا است و رابطه با این کشور وضعیت استراتژی ایران را نیز تقویت خواهد کرد.

سید بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره گرانی نرخ دلار معتقد است که این نرخ سالانه باید هم تراز با تورم افزایش یابد و زمانی که این اتفاق نمی افتد بازار بعد از چند سال این نرخ را افزایش می دهد.

وی تاکید می کند که با رشد نرخ دلار به میزان تورم سالانه سوداگری را از این بازار دور می کند و همه سرمایه ها به سمت تولید هدایت خواهد شد.

احرامیان معتقد است دولت به جای سرکوب قیمتی ارز باید به فکر هدایت نقدینگی هزار و ۴۰۰ هزا میلیارد تومانی به بخش تولید باشد در غیر این صورت ممکن است تورم با رشد صعودی همراه شود.

سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار تهران با قیمت یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به فروش رفت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۷۱۲ و ۴۱۲ هزار تومان قیمت خوردند. سکه یک گرمی نیز ۲۶۸ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت. دلار و یورو نیز امروز در بازار با قیمت های ۴ هزار و ۱۹۵ و ۵ هزار و ۵۰ تومان به فروش رفتند. همچنین شاخص کل بازار سرمایه تا زمان تنظیم این گزارش ۹۱ هزار و ۲۲۶ بود.

 

درج دیدگاه