چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

توصیه کلانتری به تعاونی ها:از فرصت خاص اعطای تسهیلات استفاده کنید

سید حمید کلانتری

به طور متوسط در بنگاه های خصوصی تا۷۰ درصد به بالا از تسهیلات بانکی استفاده می شود و وابستگی در این حوزه وجود دارد اما در بنگاه های تعاونی به طور میانگین میزان استفاده از تسهیلات بانکی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

سید حمید کلانتری گفت: میانگین استفاده از تسهیلات بانکی در تعاونی ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران مانند دیگر کشورهای جهان وابستگی به منابع بانکی در بخش تعاونی کمتر از دیگر بخش هاست.

وی در توضیح این مطلب افزود: به طور متوسط در بنگاه های خصوصی تا۷۰ درصد به بالا از تسهیلات بانکی استفاده می شود و وابستگی در این حوزه وجود دارد اما در بنگاه های تعاونی به طور میانگین میزان استفاده از تسهیلات بانکی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

او ادامه داد: این بدان معناست که ۶۰ تا ۶۵ درصد منابع از سوی اعضای تعاونی و سرمایه ای که خودشان می آورند تامین می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در تعاونی ها و همچنین برنامه دولت برای توسعه روستاها گفت: ما به طور خاص بحث توسعه روستایی را پیگیری کردیم.  با این نگاه به این نتیجه رسیدیم که تشکیل تعاونی هم در توسعه روستایی موثر است و هم  تقویت آنها می‌تواند اشتغال پایدارتری را در روستاها سامان دهد. ذکر این نکته را ضروری می دانم که فرصتی استثنایی در سال های اخیر برای پیشبرد این هدف ایجاد شده است و امیدواریم از این فرصت بهره حداکثری ببریم .

او در توضیح این مطلب افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت که با موافقت مجلس همراه شد، مقرر گردید تسهیلات خوبی از محل صندوق توسعه ملی در اختیار این حوزه قرار گیرد . حجم این تسهیلات یک و نیم میلیارد دلار است که با منابع بانکی که بدان افزوده می شود ، ۱۱ هزار میلیارد تومان می شود . این اعتبار در اختیار جامعه روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر قرار می گیرد.نکته مهم این است که شهرهایی با جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر  پیش از این روستا بودند و بعد تبدیل به شهر شدند، از این رو  فرصت مذکور می تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد.

او درباره اقدامات صورت گرفته در این راستا نیز گفت: ما از این موقعیت خاص بهره بردیم و طرح روستا تعاون را کلید زدیم .از مردم هم دعوت کردیم مزیت نسبی که در هر بخش ، شهر یا روستایشان وجود دارد را در نظر بگیرند و برپایه آن تعاونی‌هایی را راه‌اندازی کنند. این مزیت شاید در یک نقطه سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی باشد و در جای دیگر سرمایه گذاری در بخش گردشگری.

او درباره شیوه اجرای این طرح ادامه داد: شیوه کار به این صورت است که اگر تعاونی‌ای در هر نقطه وجود دارد این امکان را می یابد که با اجرای طرح توسعه‌ای  فعالیت خود را گسترش دهد و اگر تعاونی وجود نداشته باشد می‌توان نسبت به راه اندازی تعاونی جدید اقدام کرد.

کلانتری در پاسخ به این سئوال که اولویت در این بخش چیست؟ توضیح داد: اولویت ما این است که تعاونی‌های موجود بتوانند با گسترش فعالیت خود اشتغال را افزایش دهند. تعاونی های جدید هم با کمک مردم شکل می گیرند. باید اضافه کنم که نرخ مناسب سود این تسهیلات که برای روستاها ۶ درصد و برای روستاهای محروم ۴ درصد و در شهر های زیر ده هزار نفر ۱۰ درصد است، شرایط مساعدی را فراهم می کند و امیدوارم همه مردم به ویژه جوانان روستایی و تولیدکنندگان . فعالان اقتصادی روستاها و شهرها از آن بهره ببرند. در این طرح حتی این امکان هست که در قالب بوم گردی مردم خانه‌های خودشان را تجهیز کنند. امسال روی این موضوع تمرکز خاصی داشتیم و روستاهای خوبی را در کشور شناسایی کردیم.

به گفته وی در قالب این طرح بیش از ۲۵۰۰ روستای که دارای مزیت در کشور شناسایی شده است . حدود ۱۵۰۰ روستا نیز در چارچوب برنامه روستا تعاون،طرح هایشان را پیشنهاد داده اند.

وی تاکید کرد:  در آیین نامه تدوینی پیش بینی شده است  اولویت اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی با تعاونی‌ها است. امیدواریم که کارگروه های اشتغال در استان ها و کمیته های فنی که در این رابطه تشکیل شده است این اولویت را مد نظر قرار دهند.

 

درج دیدگاه