پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تولیدکنندگان صنایع دستی در روستاها بیمه می‌شوند

صنایع دستی
صنایع دستی

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای کوچک، تحت پوشش خدمات پایه بیمه قرار می گیرند. به گزارش تعاون انلاین، محمدرضا واعظ مهدوی در آئین امضای تفاهم نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان ، کشاورزان و عشایر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی گفت: نظام جامع رفاه و […]

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای کوچک، تحت پوشش خدمات پایه بیمه قرار می گیرند.

به گزارش تعاون انلاین، محمدرضا واعظ مهدوی در آئین امضای تفاهم نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان ، کشاورزان و عشایر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی گفت: نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی است که در نتیجه تجارب گسترده کشور برای گسترش عدالت در دو دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب محسوب می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر با اشاره به شکل گیری نهادهای متعدد اجتماعی در کشور ادامه داد: در روند نوشتن برنامه سوم توسعه، این جمع بندی حاصل شد که نهادهای اجتماعی با هم هماهنگ شوند و در نهایت، طبق تکلیف برنامه چهارم، دولت مکلف به ایجاد نظام جامع رفاه اجتماعی شد.

واعظ مهدوی ادامه داد: هدف این ساختار پوشش بیمه های اجتماعی برای کل کشور است و این یعنی همه ایرانیان از خدمات بیمه بهره مند باشند چون اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از بیمه را حق همه ایرانیان می داند.

او با اشاره به سه لایه بیمه حمایتی، پایه و تکمیلی، بیمه پایه را رکن اصلی در نظام جامع رفاه دانست و افزود: در ساختار انگیزشی نیروی کار، بیمه پایه عامل بسیار مهمی است و از این رو، ملزم به گسترش آن هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر گفت: در روستاها زمینه کارهای درآمدزا و توانمندساز وجود دارد که در صورت حمایت، می تواند کیفیت زندگی های روستایی را ارتقا دهد و صنایع دستی یکی از این ظرفیت ها است.

واعظ مهدوی به تنوع فرهنگی سرزمین ایران و هنرهای برآمده از این تنوع اشاره کرد و گفت: صنایع دستی ارزش های تاریخی و فرهنگی گسترده ای دارد . تفاهم نامه ای که در این جلسه به امضا می رسد، همین هدف را دنبال می کند. ما حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی را وظیفه خود می دانیم و امیدواریم حاصل همکاری دو سازمان، زمینه گسترش کار در حوزه صنایع دستی و پایداری مشاغل مرتبط با آن را فراهم کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر ویژگی های خدمات صندوق را  تشریح کرد و ادامه داد: دولت در نظام رفاه و تامین اجتماعی برای روستائیان و عشایر ارزش و احترام زیادی قائل شده و خود جای کارفرما نشسته و سهم حق بیمه  را تامین می کند. این امتیاز بزرگی است که به مشاغل روستایی و کشاورزی رسمیت می دهد و آنان را از بیمه و بازنشستگی بهره مند می کند.

واعظ مهدوی گفت: طبق تفاهمی که با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام دادیم از ۴ خدمت اصلی نظام جامع تامین اجتماعی شامل  از کار افتادگی بر اثر بیماری ها، فوت و درمان، صندوق بیمه اجتماعی ارائه سه خدمت به تولید کنندگان صنایع دستی در روستاها و مناطق عشایری را متقبل می شود و خدمت چهارم که درمان است توسط بیمه سلامت برای همگان تامین شده است .

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر اضافه کرد: در اعداد و ارقام امسال، سهم هر کارگر برای برخورداری از خدمات تامین اجتماعی حدود ۱۴۰ هزار تومان در ماه است در حالی که صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با ۲۰ هزار تومان در ماه افراد را بیمه می کند. البته طبیعی است که اعضای این صندوق مانند اعضای تامین اجتماعی خدمت نمی گیرند اما خدمتی که ارائه می شود ولی نسبت به یک هفتم پرداختی بسیار بیشتر است. در واقع اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، یک هفتم اعضای صندوق تامین اجتماعی حق بیمه می پردازند اما ۴۰ درصد خدمات مشابه دریافت می کنند که نشانه اهتمام دولت به ارتقای کیفیت زندگی در روستاها است.

فرصتی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی

در ادامه این نشست، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروز تفاهم نامه ای را به امضا می رسانیم که بخشی از دغدغه ها و نگرانی های بسیاری از فعالان حوزه صنایع دستی را برطرف می کند. اقدام امروز ما حس امنیت و خاطر جمعی را برای هنرمندان و صنعتگران به ارمغان می آورد که به نوبه خود به بالا رفتن سرمایه اجتماعی منجر می شود.

پویا محمودیان صنایع دستی را شناسنامه ایران در جهان خواند و گفت: کشور ما سومین تولیدکننده صنایع دستی از لحاظ تنوع و نخستین کشور در تولید صنایع دستی فاخر و نفیس است که بر اهمیت این هنر صنعت می افزاید و وظیفه ما را سنگین تر می کند.

درج دیدگاه