پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تولید ۱۲.۶میلیون تن گندم پیش بینی شد

تعاون آنلاین – مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برنامه تعهدی سال ۱۳۹۶ برای تولید گندم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است و خرید تضمینی طبق قانون ادامه می یابد.

«اسماعیل اسفندیارپور» در حاشیه نشست خبری به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی برگزار شد گفت: خرید تضمینی یک قانون است که دولت به عنوان مجری، آن را اجرا می کند.
وی افزود: با وجود تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی امسال نیز مشابه سال های گذشته روند کشت و کار گندم انجام شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.
اسفندیارپور ادامه داد: گرچه برنامه تعهدی تولید گندم سال جاری زراعی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن است اما برنامه ابلاغی ما به استان ها بیش از برنامه پیش بینی شده است و خوش بینیم به برنامه تعهدی دست پیدا کنیم.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به رویکرد کاهش سطح زیرکشت به دلیل محدودیت های آبی، در سه سال گذشته نزدیک دو درصد کاهش سطح زیرکشت در این محصول داشته ایم اما عملکرد گندم رشد چشمگیری داشت و امسال ما را به خودکفایی رساند.
وی افزود: مجموع سطح زیرکشت گندم به پنج میلیون و ۸۳۰ هزار هکتار رسیده است که از این میزان ۲ میلیون و ۸۰ هزار هکتار به گندم آبی و سه میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار به گندم دیم اختصاص دارد.

** تاثیر تناوب کشت گندم و کلزا
مشاور وزیر کشاورزی گفت: پارسال سطح زیر کشت کلزا به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافت.
وی دلیل این امر را تناوب کشت گندم و کلزا اعلام کرد و گفت: با رعایت این تناوب در سال ۱۳۹۵پیش بینی می شود در سال زراعی جدید کشت گندم ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و تولید نیز زیاد شود.

** معرفی ۱۵ رقم جدید گندم در هر سال
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تنوع بخشی به بذر کیفی گندم موسسه های تحقیقاتی را موظف کرده است سالیانه ۱۵ رقم جدید گندم آبی و دیم به کشاورزان معرفی کنند که هفت رقم گندم دیم و بقیه، گندم آبی است.
وی اضافه کرد: اکنون رقم گندم شاهور با پروتئین ۱۲.۲ درصد برای خوزستان، جنوب فارس و دشت عباس، رقم گندم مهرگان با پروتئین نزدیک ۱۴ درصد در خوزستان و رقم گندم شوش با پروتئین ۱۲.۴ درصد معرفی شده اند که از کیفیت بالایی برخوردارند.

** سه هزار هکتار گندمزار زیر پوشش آبیاری تیپ (نواری)
فناوری آبیاری تیپ (نواری) در مزارعی که با محدودیت منابع آبی روبرویند، اجرا می شود.
اسفندیارپور اعلام کرد اکنون سه هزار هکتار از زمین های گندم کشور در خراسان رضوی، فارس، بوشهر و هرمزگان زیر پوشش فناوری آبیاری تیپ (نواری) قرار دارد. این طرح در نزدیک به هفت هزار هکتار از گندمزارهای آبی فارس نیز در دست اجراست.
به گزارش ایرنا، امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال از سوی دولت خریداری و بهای آن به طور کامل به حساب گندمکاران واریز شد.
امسال هر کیلوگرم گندم معمولی با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم با نرخ ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید خریداری شد.
پارسال نزدیک به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که از این میزان هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی (گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با نرخ ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال خریداری شده بود.

درج دیدگاه