جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خبر داد:

تکاپوی بین‌المللی در پوشاک

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: شرکت‌هایی از ایتالیا و کانادا برای عقد قرارداد در حوزه تولید پوشاک به ایران آمده‌اند.

عیسی منصوری اضهار کرد: یکی از زیرمجموعه‌های ارزشمند طرح تکاپو، حوزه پوشاک است که قابلیت اشتغال‌زایی بالایی دارد و تعداد شرکت‌های بین‌المللی که به ایران می‌آیند متعدد است و علاوه بر چند شرکت ترک در حوزه پوشاک، شرکت‌های ایتالیایی و کانادایی نیز وارد ایران شده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: زیرساخت‌های داخلی برای تهیه پوشاک و همکاری با برندهای معروف ترک و دیگر کشورهای اروپایی و کانادایی در ایران فراهم شده است.

وی افزود: هم‌اکنون آماده عقد قرارداد شرکت‌های تامین‌کننده داخلی با برندهای معروف جهانی هستیم تا بتوان وارد حوزه تولید پوشاک شد.

منصوری توضیح داد: حجم قرارداد برای تولید پوشاک با برندهای معروف به تدریج افزایش می‌یابد. برندهای معروف جهانی با بسیاری از کشورها چنین تعاملی را برای تولید پوشاک دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در پاسخ به این پرسش که آیا تولید پوشاک در ایران در کارگاه‌های بزرگ صورت می‌گیرد، پاسخ داد: برخی از واحدهایی تولیدی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و یزد هستند.

وی حجم قرارداد با برندهای مهم ترک را ۸۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: یکی از برندهای بزرگ ترک حدود ۱۹۰ هزار نیروی کار دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از طرح‌های اشتغال که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید پیگیری می‌کند، طرح تکاپو است. در این طرح، وزارتخانه درصدد است بنگاه‌های موجود در کشور که با ظرفیت پایینی تولید می‌کنند را ارتقا بخشد و بتواند واحدهای کوچک را برای هم‌افزایی به واحدهای بزرگ متصل کند.

طرح تکاپو در رسته‌های مختلفی که می‌تواند اشتغال‌زا باشد، طراحی شده است و به طور عام تاکید بر بنگاه‌های خرد و متوسط دارد.

صنعت پوشاک از جمله صنایع اشتغال‌زا در همه کشورهای جهان محسوب می‌شود. گردش مالی صنعت پوشاک در جهان سالانه بطور میانگین حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.

صنعت نساجی ۳٫۶ درصد و صنعت پوشاک ۲٫۳ درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند .

همچنین در ۱۰ سال اخیر (از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴)، تجارت پوشاک در سطح بین‌المللی بیش از ۱۶۷ درصد رشد داشته و از ۲۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

این میزان رشد در حالی است که در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رکود و کاهش رشد اقتصادی در عمده کشورهای دنیا، باعث کاهش رشد اغلب صنایع شده بود، اما رشد صعودی صنعت پوشاک با وجود مشکلات اقتصادی در سطح جهان، همواره وجود داشته است.

مهمترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده پوشاک جهان در سال ۲۰۱۵ کشورهای چین با سهم ۳۴٫۵ درصد، بنگلادش با سهم ۶٫۶ درصد، ویتنام با سهم ۵٫۴درصد و کشور ترکیه با سهم ۲٫۶ درصد بوده‌اند.

‘علیرضا مرد فرد’ مدیر توسعه رسته پوشاک تهران در طرح تکاپور، پیشتر به ایرنا گفته بود: صنعت پوشاک به دلیل نیاز به نیروی انسانی در مراحل مختلف تولید و پس از تولید، یکی از صنایعی است که برای توسعه اشتغال به شدت مورد توجه سیاستگذاران به ویژه در کشورهایی که با معضل بیکاری مواجه هستند، قرار می‌گیرد.

درج دیدگاه