پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

جای خالی تعاونی های فراگیر در کشور / نقش مهم تعاونی ها در اقتصاد کشور

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واگذاری واحدهای اقتصادی دولتی به تعاونی‌ها شاید راه حل مناسبی برای خصوصی‌سازی در کشور باشد، زیرا وقتی از تعاونی سخن می‌گوییم، پای جمع کثیری از افراد دارای حقوق برابر در یک بنگاه به میان می‌آید که با توجه به پخش شدن منافع در بین اعضای تعاونی میزان مفاسد احتمالی به حداقل ممکن رسیده و امکان نظارت مضاعف می‌شود. مشروح این گفت و گو را بخوانید:

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واگذاری واحدهای اقتصادی دولتی به تعاونی‌ها شاید راه حل مناسبی برای خصوصی‌سازی در کشور باشد، زیرا وقتی از تعاونی سخن می‌گوییم، پای جمع کثیری از افراد دارای حقوق برابر در یک بنگاه به میان می‌آید که با توجه به پخش شدن منافع در بین اعضای تعاونی میزان مفاسد احتمالی به حداقل ممکن رسیده و امکان نظارت مضاعف می‌شود. مشروح این گفت و گو را بخوانید:

 کارشناسان یکی از دلایل ورشکستگی یا زیان‌ده شدن واحدهای تولیدی که منجر به عقب افتادگی و بیکاری کارگران شده را واگذاری‌های بی ضابطه بنگاه‌های اقتصادی  دولتی به افراد غیر متخصص می‌دانند، برنامه شما برای ساماندهی وضع موجود چیست؟

این موضوع بیشتر به مدیریت کلان دولت بازمی‌گردد، در حال حاضر مسئولیت شورای عالی اقتصاد بر عهده وزارت اقتصاد است و سازمان خصوصی‌سازی نیز برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی وجود دارد که در این رابطه  قوانینی دارد، براساس این قوانین حداقل روی کاغذ موضوع اهلیت متقاضی خرید، یعنی سوابق اجرایی و تخصصی وی مورد توجه قرار گرفته است که باید احراز  شود. اگر این ضوابط و مقررات رعایت نشود، تخلف از مقررات بوده و دستگاه نظارتی باید به موضوع ورود کرده و با تخلفات برخورد کند.

البته  واگذاری واحدهای اقتصادی دولتی به تعاونی‌ها شاید راه حل مناسبی برای خصوصی‌سازی در کشور باشد، زیرا به طور طبیعی وقتی از  تعاونی سخن می‌گوییم، پای جمع کثیری از افراد دارای حقوق برابر در  یک بنگاه به میان می‌آید این موضوع  با توجه به پخش شدن منافع در بین اعضای تعاونی باعث می شود که میزان مفاسد احتمالی به حداقل ممکن رسیده و امکان نظارت مضاعف شود، یعنی از یک سو سیستم‌های نظارتی سازمان خصوصی‌سازی بر این فعالیت‌ها نظارت می‌کنند و از سوی دیگر وزارت تعاون نیز بر آنها نظارت دارد که باعث کاهش مشکلات می‌شود، لذا با توجه  به تأکید قانون بر رسیدن سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران به ۲۵ درصد باید واگذاری‌ها با اولویت واگذاری به تعاونی‌ها انجام شود تا مشکلات نیز کاهش یابد.

در سال ۹۳ غیر فعال بودن ۴۵ درصد از ۱۹۸ هزار تعاونی کشور یک معضل بزرگ بود، در حال حاضر تعداد تعاونی‌های فعال کشور  به چه میزان است و چه برنامه ای برای فعال کردن تعاونی‌های غیر  فعال  کشور دارید؟

در حال حاضر ۹۳ هزار تعاونی روی سایت وزارت تعاون ثبت شده  که معتقدم در خصوص این آمارها نیاز به بازنگری داریم. لذا این دستور را ابلاغ کرده‌ایم که ظرف ۳ ماه آمارهای واقعی را  اعلام کنند تا مشخص شود که در بخش‌های گوناگون تعاونی‌های تولیدی، توزیعی و دانش‌بنیان چه تعداد تعاونی رسمی و فعال داریم تا اعمال نظارت بر آنها دقیق‌تر انجام شود. حدود  ۲۲۰ تعاونی دانش‌بنیان در سراسر کشور وجود دارد اما  ما می‌توانیم در این عرصه فعالیت‌‌های وسیعی داشته باشیم، از سوی دیگر  تعداد تعاونی‌های فراگیر در کشور بسیار کم است، مانند تعاونی صیادان که ۹۰ درصد از فعالیت‌های صیادان در شمال و جنوب از طریق شبکه‌های این تعاونی توزیع می‌شود، لذا مأموریت دیگر معاونت تعاون وزارت رفاه ،حرکت به سوی تعاونی‌های فراگیر در رشته‌های مختلف است تا زنجیره‌های ارزش توسط تعاونی‌هایی که در محدوده موجود در این زنجیره قرار دارند تکمیل شود.

ما در بسیاری از فعالیت‌ها خدمات مفقوده‌ای داریم مثلا کالایی توسط انبوهی از تولیدکنندگان در سطوح مختلف روستایی خصوصا در مشاغل خانگی تولید می‌شود اما در این بین حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که از یک سو توانایی انتقال محصول به بازار را ندارد و از سوی دیگر نمی‌‌تواند سلایق بازار را به تولیدکننده منتقل کند که این موضوع برای تولیدکننده ایجاد مشکل می‌کند،  ما در تلاش هستیم خدمات مفقوده را برای تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه تعاونی سراسر کشور پر کرده و شرایطی فراهم کنیم که تعاونی‌ها بتوانند در حوزه تولید، توزیع، فروش و صادرات قدم‌های موثرتری بردارند. لذا با انتصاب مدیر جوانی که در بخش تعاون مشغول به کار است و با همکاری خوب موجود میان اتاق تعاون و وزارت تعاون امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تعاونی‌ها باشیم.

 

تعاونی‌ها در شرایط تحریم  می توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند لذا تحریم‌ها را برای فعالیت تعاونی‌ها یک فرصت بوده و  در خصوصی‌ساز نیز با واگذار کردن بنگاه اقتصادی به تعاونی در واقع اقتصاد را مردمی می‌کنیم  که این سبک با فکر و فرهنگ مردم ایران نزدیک‌تر است و فرصتی است برای توسعه تعاونی در کشور که می‌تواند راه حلی برای مشکلات فعلی باشد.

به دلیل انتصاب جوانی ۳۰ ساله  به عنوان معاونت تعاون  وزارتخانه متبوعتان انتقادهای زیادی به شما وارد شد، مبنای شما برای چنین انتصاب هایی چیست و آیا به این راه ادامه خواهید داد؟

در جریان گرفتن رای اعتماد از مجلس،  به نمایندگان و مردم وعده دادیم که در جهت شایسته سالاری گام برداریم و به مردم تعهد کردیم  که در انتخاب افراد شایسته میان بانوان  و آقایان  تفاوتی قائل نشده و از بانوان نیز در مدیریت های عالی استفاده کنیم و پای این تعهد نیز هستیم، این کار را پیش می بریم و برای تصمیم گیری تحت فشاری هیچ فرد و گروهی نیستیم و امیدواریم با عمل به این وعده تعهدات خود را به مردم انجام داده و برای ارائه خدمات بهتر به مردم روسفید باشیم.

معتقدم به کارگیری جوانان به معنای به کارگیری خلاقیت و نوآوری و نشاط و حرکت مضاعف در چرخ های اجرایی دولت، به هم زدن نظام بروکراتیک قدیمی و سنتی و یعنی روی آوردن به اشکال نوین مدیریت در کشور، لذا برای انجام این کار از جوانان فرهیخته بهره می گیریم، چنانکه معاون تعاون امروز وزارت تعاون، سابقه تحصیلی بالایی در دانشگاه تهران با معدل درخشان داشته، عضو بنیاد ملی نخبگان، کارکرده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه های مختلف در دوران وزارتم و عضو جوانان وزارت ورزش و جوانان است، وی علاوه بر داشتن توانایی های بالا، نماد جوانان ایران در عرصه ایجاد شور ونشاط در عرصه انتخابات بودند، لذا انتخاب او برای ما حرکت در جهت انجام تعهداتمان بوده و همچنان این راه را ادامه خواهیم داد.

مخالفان این انتخاب نیز وقتی صداقت و نتیجه درست عمل را ببینند همراه ما خواهند شد و با دلسوزی از نتیجه عمل ما راضی خواهند شد.

 یکی از شعارهای آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ سپردن امور به مردم بود که سمن  هایی نیز در این راستا در دولت شکل گرفت و تا کنون ۲هزار سمن در حوزه جوانان تشکیل شده است، آیا با توجه به اینکه این سمن ها شناسنامه ملی دریافت می  کنند این امکان وجود دارد که با سمن های حوزه جوانان ارتباط نزدیک تری گرفته شود و برخی از امور به این سمن ها واگذار شود؟

یکی از  تصمیم های دولت واگذاری برخی امور به سمن هاست که ما در این زمینه نسبت به دنیا هنوز بسیار عقب هستیم، هنوز قدم های ما در ایجاد سازمان های مردم نهاد در عرصه های گوناگون قدم های اولیه است، ما در وزارت رفاه در حال برداشتن گام های اولیه هستیم، اما وزارت کشور در این زمینه با سمن های مختلف به صورت تخصصی همکاری دارد، در حوزه وزارت تعاون نیز یکی از مهم ترین اقداماتی که قصد داریم نسبت به آن اهتمام کنیم ، توجه به نشاط و امید در جامعه است که تنها با پول به دست نمی آید بلکه این روحیه با جوان گرایی و ورزش توام خواهد بود.

برای ایجاد امید و نشاط در جامعه همکاری مشترکی برای استفاده جامع تر از عنصر ورزش میان ما و شهرداری ها و وزارت ورزش و جوانان اتفاق خواهد افتد این همکاری در راستای  نشاط بخشیدن به جامعه در همه سطوح بازنشستگان وشاغلان است،در این راستا نظام هایی را طراحی کردیم تا براساس آن مشوق هایی برای فعالان این عرصه از طریق به کارگیری سازمان های مردم نهاد معین کنیم که این نظامات باعث کرامت انسانی افرادی است که در این امر مشارکت می کنند و هم خانواده هایشان از یک امکاناتی استفاده می  کنند که فکر می کنیم مفید به حال جامعه است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این طرح ها را عملیاتی کنیم و مردم از آن بهره مند شوند پایه این اقدامات استفاده جدی از سازمان های مردم نهاد است.

درج دیدگاه