شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

جلوگیری از مهاجرت مکزیکیها به امریکا با تاسیس تعاونی

تعاون آنلاین – در سال ۲۰۰۱ هنگامی که تعاونی پوپوکاتپتل شروع به کار کرد، تنها ۳ تن عسل تولید می کرد اما امروز تولید عسل این تعاونی به بیش از ۵۰۰ تن رسیده و به ۱۰ کشور مختلف صادر می شود.

تعاونی پوپوکاتپل در ده ایالت مکزیک فعالیت می کند و دفتر اصلی آن در مورلوس، جنوب مکزیک واقع است. بیشتر زنبورداران این تعاونی در دامنه های آتشفشان پوشیده از برف پوپوکاتپتل فعالیت می کنند. کوه آتشفشانی پوپوکاتپل دومین قله بلند مکزیک است. با وجود این که این منطقه سالهاست که به تولید عسل می پردازد اما عسل طبیعی همیشه با کیفیت نیست و معمولا به وسیله آنتی بیوتیک ها و دیگر مواد دارویی که به زنبورها داده می شود آلوده می شود.

اما تولیدات تعاونی میل مکزیکانا ولکان پوپوکاتپتل از سال ۲۰۰۴ مجوز ارگانیک دریافت کرده اند و ۴۲ عضو تعاونی دائم در تلاشند تا همیشه با کیفیت ترین محصولات را تولید کنند. ۹ نوع عسل از گل های گوناگون مانند گل آفتابگردان، بابونه، کهور، پرتقال، آووکادو، کاکتوس، یاس بنفش مکزیکی، گل استکانی و شکوه صبح توسط زنبورداران این تعاونی تولید می شود. همچنین بره موم (بَره‌موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است)، موم، گرده و ژله رویال یا شاه انگبین (نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از شاه‌انگبین تغذیه می‌کنند) نیز در این تعاونی تولید می شود. بیش از ۹۰ درصد از تولید سالانه تعاونی به کشورهای اروپایی، ژاپن و امریکا صادر می شود و تنها ده درصد تولیدات در داخل مکزیک توزیع می شود. مجوز تجارت منصفانه به تعاونی کمک شایانی کرده است تا به بازارهای جهانی راه پیدا کند. حضور مستمر در بازارهای جهانی و داخلی باعث شده است تا این تعاونی در طول سالهای گذشته جوایز متعددی برای صادرات، پایداری، انتقال تکنولوژی، آموزش و کیفیت عسل دریافت کند.

به گزارش تعاون آنلاین، بیت هِیم که در سمت مشاور تعاونی فعالیت می کند می گوید: تعاونی پوپوکاتپتل بومی های منطقه از پیر و جوان و مرد و زن را متحد کرده است. تمام زنبورداران این منطقه خرده پا بودند و منابع محدود داشتند اما ما یک الگوی تجاری و اجتماعی موفق یافتیم که قابل انتقال و تکرار است. با استفاده از این الگو توانستیم به ثبات و پایداری اقتصادی و اجتماعی برسیم و به بازارهای جهانی وارد شویم.

علاوه بر این آموزشهای مستمر سالانه به ۸۰ نفر از زنبور داران داده می شود. این تعاونی همچنین برای پیشرفت کیفیت زندگی فردی و اجتماعی اعضای خود به انجام پروژه های اجتماعی نیز می پردازد.

یکی از اهداف مهم تعاونی کاهش مهاجرت مکزیکیان به امریکاست. بسیاری از مکزیکی هایی که به طور قانونی در امریکا کار می کنند برای خانواده خود در مکزیک پول می فرستند. این امر باعث از بین رفتن بنیان خانواده و خالی شدن شهرهای مکزیک از نیروی کار می شود. یکی از افتخارات تعاونی این است که از سال ۲۰۰۳ هیچ زنبورداری در منطقه به امریکا مهاجرت نکرده است.

درج دیدگاه