شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

یارانه نقدی سال آینده هم برقرار می ماند

به‌نظر می‌رسد موضوع اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه ثروتمندان که از سال ۹۲ مورد ادعای رئیس جمهور و دولت بوده و مجلس هم مبنای قانونی این کار را گذاشته، در سال ۹۷ هم همانند سالهای قبل قربانی سیاست شده و نه دولت و نه مجلس نمی‌خواهند هزینه سیاسی حذف یارانه‌ها بر دوش آنها بیفتد.

با اعلام نظر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر غیر قابل اجرا بودن حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیران، به نظر می رسد بار دیگر حذف یارانه بگیران پردرامد از فهرست بلند بالای کنونی منتفی شود . به گزارش تعاون آنلاین،دولت در لایحه بودجه سال جاری در صدد بود اقدامی متفاوت زا سال های قبل را در دستور کار قرار دهد ، بر این اساس شناسایی یارانه بگیران مستحق دریافت یارانه به جای پرداخت عام ان مد نظر قرار گرفت اما در نهایت به نظر می رسد با مخالفت کمیسیون تلفیق این موضوع در لایحه سال اینده شکل اجرا به خود نبیند .

نوبخت تاکید کرده است با تصمیم کمیسیون نلفیق امکان گشتن جیب هشتاد میلیون ایرانی فراهم نیست از این رو پرداخت یارانه بدون تغییر چندان تداوم خواهد یافت . در حال حاضر بیش از ۷۴ میلیون ایرانی در فهرست یارانه بگیران قرار دارند این در حالی است که برآوردها حکایت از ان دارد که جمعیت نیازمند یارانه نه در این ابعاد که رقمی بسیار کمتر از این است. دولت در لایحه پیشنهادی خود رقم پرداخت یارانه نقدی را  ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که بر این اساس، رقم ۴۵۵۰۰ تومان در یک سال کفاف یارانه نقدی حدود ۴۲ میلیون نفر را می‌کرد و الزاماً یارانه حدود ۳۴ میلیون نفر باید حذف شود.

دولت در این لایحه پیشنهاد کرده بود که مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، روستائیان غیربرخوردار، بیماران خاص و صعب العلاج، کارگران ساختمانی، رانندگان برون‌شهری، قالیبافان، صیادان، طلاب، عشایر، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، جانبازان و ایثارگران یارانه بگیرند که شمار این افراد حدود ۴۲ میلیون نفر را شامل می شد. حالا سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی می گوید:« مطابق تصمیم کمیسیون تلفیق دولت تا سقف ۴۱ هزار میلیاردتومان اختیار دارد که برای پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال آینده هزینه کند.»

به این ترتیب سازو کار پرداخت یارانه نقدی که قرار بود در فاصله سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ دوام بیاورد تغییری نخواهد کرد و این قانون در سومین سال پس از پایان دوره اجرایی اش، همچنان اجرا خواهد شد.

درج دیدگاه