شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

حسین نژاد پاسخ داد: مهمترین بحران بخش تعاون ایران چیست؟

حسین نژاد
حسین نژاد

به دلیل اینکه در طول سالهای گذشته برخی تعاونی‌ها عملکرد خوبی از خود نشان ندادند حس بی‌اعتمادی را به سرمایه گذاران القا کردند و سعی داریم این رویه را تغییر دهیم.

مهمترین بحران بخش تعاون به طور خاص و بخش صنعت ایران به شکل عام وجود ایده های تقلیدی در این حوزه هاست .
مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در گفتگو با تعاون انلاین افزود: برای حل این مشکل قرار است طرحی با عنوان ایده‌یابی یا ایده تا عمل در سال جاری اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که به عنوان مشکل باید در این بخش نام برد، فرهنگ تعاون است، گفت: به دلیل اینکه در طول سالهای گذشته برخی تعاونی‌ها عملکرد خوبی از خود نشان ندادند حس بی‌اعتمادی را به سرمایه گذاران القا کردند و سعی داریم این رویه را تغییر دهیم.
او اضافه کرد: مشکلی که نه تنها در تعاون بلکه در همه صنعت کشور مشاهده می شود ایده های تقلیدی است. در دنیا چند نوع ایده وجود دارد که یکی از آنها ایده های خلقی است. ایده های خلقی گارانتی بازار دارد به این دلیل که تاکنون در این زمینه فعالیتی نشده و فضا برای این بخش خالی است. اما متاسفانه آنچه در کشور مشاهده می شود ایده‌های تقلیدی است.
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: ایده دیگر مطرح در دنیا ایده‌های جدید و نوآورانه است. چندی پیش چند دانشجو توانستند محصولی را تولید کنند که به نظر ساده می آمد اما به دلیل اینکه تاکنون کسی روی آن کار نکرده بود مورد استقبال قرار گرفت. این افراد توانسته بودند رباط شیشه پاک کن طراحی و تولید کنند که مورد استفاده آن در ساختمان های بلند، برج‌ها و بانک‌ها است. ما در بخش تعاون عموما ایده ها جدید و نوآورانه را شاهد نیستیم و ایده خلقی در تعاونی کمرنگ است. ایده های کشفی مورد دیگری از ایده ها است که در کلان اقتصاد به آن توجه نمی شود.
حسین نژاد اضافه کرد: ایده های تقلیدی در حالی در بین مردم رواج پیدا کرده که سرمایه گذاری در این بخش سرمایه گذاری دیگری را از بین می برد و قدر مطلق اشغال را در همان حد نگه خواهد داشت. ما این هدف را دنبال نمی کنیم و به دنبال ایجاد اشتغال با ایده های نو و شکافی در بازار هستیم. اگر خدمات جدید ارائه شود به دنبال آن اشتغال پایدار نیز شکل خواهد گرفت.
او گفت: کارآفرین کسی است که شکاف در بازار را پیدا و آن را پر کند. برای رسیدن به این هدف البته مشکلاتی سر راه تولید کنندگان وجود دارد که باید حل شود. به عنوان مثال در کشور آمارهای دقیق تولید و مصرف در همه محصولات وجود ندارد. فرض کنید یک سرمایه گذار قصد دارد در زمینه تولید ترشی فعالیتی داشته باشد اما آیا آمار دقیقی از مصرف، تولید و واردات آن است. در این شرایط ریسک سرمایه گذاری بالا می رود. به منظور تسهیل در این بخش باید مراکز ایده یابی تشکیل شود که با بخش دانشگاهی ارتباط نزدیکی داشته باشند و ایده ها را به افراد متقاضی بفروشند و بازار آن را مشخص کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: مشکل دیگر تعاونی‌های ایران این است که شرکت‌ها در مقیاس کوچک هستند. خودشان توانایی ندارند تا در زمینه فروش و تحقیق و توسعه گام بردارند. در ایران تعاونی بزرگ وجود ندارد. یکی از برنامه های صندوق این است که شرکت های تخصصی آی‌تی، مشاوره بازرگانی و حقوقی راه اندازی کنیم و هماهنگی‌ها برای این کار با معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است تا انشاالله بخش تعاونی را بزرگ کند و به صدر اقتصاد بیاورد. از سوی دیگر سامانه ای در صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون راه اندازی کردیم که ایده های برتر نام دارد و در این حوزه فعالیت دارد.
او در بخش دیگری از شخنانش به ابزارهای تشویقی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بودجه های در نظر گرفته شده مانند ۱۲ هزار میلیارد تومان برای روستاها و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر به نظر می‌رسد تعاون در سال جاری نسبت به سال های گذشته با تغییرات محسوسی روبه رو شود.
به گفته وی یکی از اقداماتی که سال آینده در حوزه تعاون باید صورت بگیرد آموزش و توانمند سازی تعاونی های موجود است. او در توضیح این مطلب ادامه داد: برنامه‌ریزی ما برای امسال این است که شرکت‌های تعاونی در این بخش را شناسایی، توانمند و وام پذیر کنیم تا بتوانند ظرفیت کار خود را استفاده از همین تسهیلات گسترش دهند. من به این طرح‌ها و برنامه ریزی‌ها امیدوار هستم و انشاالله سال آینده همزمان با شناساندن بخش تعاون، به فکر توسعه و افزایش ظرفیت آن در اقتصاد کشور باشیم.

درج دیدگاه