جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

حمید کلانتری امضای تفاهمنامه میان وزارتخانه های تعاون و آموزش و پرورش را مطرح کرد

صرفه جویی در مقیاس با تأسیس مدارس تعاونی سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی گفت:«نگاه به آموزش و پرورش از منظر تعاونی نگاه تازه ای است و هر چند مدارسی که در قالب تعاونی اداره می شوند پیش تر هم وجود داشته اند، تا […]

صرفه جویی در مقیاس با تأسیس مدارس تعاونی

سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی گفت:«نگاه به آموزش و پرورش از منظر تعاونی نگاه تازه ای است و هر چند مدارسی که در قالب تعاونی اداره می شوند پیش تر هم وجود داشته اند، تا به حال به این شکل به آنها پرداخته نشده بود. این در حالی است که امروز ۴۹۰ مدرسه غیر انتفاعی در کشور در قالب تعاونی فعالیت می کنند.»

کلانتری افزود:«اولین مطلبی که در مورد یک مدرسه تعاونی به ذهن خطور می کند این است که در این گونه مدارس، روح همکاری و تعاون جاری است و همه به هم کمک می کنند تا اهداف آن مدرسه محقق شود. علاوه بر این، در این مدارس مدیریت، کادر آموزشی، دانش آموزان و حتی اولیا از هم جدا نیستند و همه به هم کمک می کنند تا اهداف مدرسه محقق شوند.»

کلانتری ادامه داد:«علاوه بر این، در این مدارس دانش آموزان با روحیه کار جمعی آشنا می شوند و پایه تعاون در جامعه را در مدرسه می آموزند. آموزش و پرورش باید با جامع نگری به رشد شخصیت دانش آموزان بنگرد و مسئولیت پذیری، آشنایی با کسب و کار، برنامه ریزی و حتی سیاست گذاری را هم به آنها آموزش دهد. مدارس تعاونی باید روحیه فعالیت های جمعی را هم به دانش آموزان آموزش بدهند تا از این طریق از مدارس عادی مجزا شوند.»

تفاهمنامه ای به امید اجرا شدن

کلانتری با اشاره به اینکه روحیه تعاون باید در ساختار مدارس هم لحاظ شود، افزود:«در مدارس تعاونی باید شورای دبیران و شورای آموزشی هم واقعی باشند و به شکل جمعی اداره شوند، نه اینکه صوری باشند.»

به گزارش تعاون آنلاین، کلانتری ادامه داد:«وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران وزارت جناب آقای فانی در وزارت آموزش و پرورش، با این وزارتخانه تفاهمنامه ای به امضاء رساند که امیدواریم همه موارد آن به زودی محقق شوند. یکی از موارد، گنجاندن مواد درسی در رابطه با تعاون در کتاب های درسی است. دانش آموزان باید در مدارس بیاموزند که کار جمعی در خانواده، در مدرسه و در هر قالبی، حتی به عنوان مثال در گروه های ورزشی، بهترین شیوه و الگو است.»

کلانتری به ۱۰ میلیون دانش آموز ایرانی اشاره کرد و گفت:«چرا در جامعه ما گفته می شود که ایرانی ها نمی توانند به شکل جمعی کار کنند؟ چرا گفته می شود ما نمی توانیم در ورزش های گروهی مانند فوتبال موفق عمل کنیم؟ دلیل به نظر من این است که ما از دوران ابتدایی به دانش آموزان نمی آموزیم که فرهنگ یاریگری و تعاون بهترین شیوه برای آنها است. انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش این است که این فرهنگ را گسترش دهند.»

کلانتری ادامه داد:«در قانون تعاون پیش بینی شده که دانش آموزان در مدارس بتوانند تعاونی تشکیل دهند و به عنوان مثال، اداره بوفه مدرسه را خودشان بر عهده بگیرند. این تعاونی ها البته مانند تعاونی های دیگر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نمی شوند اما در وزارت آموزش و پرورش ثبت خواهند شد.»

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:«گام دومی که وزارت آموزش و پرورش باید بردارد این است که برخی از مسئولیت های خود را برون سپاری کند. البته این بدان معنی نیست که بحث آموزش رایگاه به فراموشی سپرده شود، اما مدیریت را می توان به تعاونی هایی که متشکل در معلمان هستند برون سپاری کرد. در حال حاضر در حوزه آموزش و پرورش ما انواع مدارس، از مدارس نمونه دولتی تا مدارس غیر انتفاعی و هیئت امنایی داریم که این مورد اخیر به ساختار تعاونی نزدیک تر است. این امکان وجود دارد که به عنوان مثال، ۵ مدرسه با توافق یکدیگر یک تعاونی آموزشی تأسیس کنند و از امکانات مشترکی که در اختیار دارند استفاده کنند. در واقع مدارس تعاونی مدارس غیر انتفاعی هستند که بر اساس قانون تعاون اداره می شوند.»

کلانتری افزود:«گام چهارمی که باید بر اساس تفاهمنامه میان وزارت تعاون و وزارت آموزش و پرورش انجام گیرد، تشکیل تعاونی های تأمین نیاز مدارس است. به عنوان مثال، ۱۵ یا ۲۰ مدرسه می توانند با همکاری هم یک سالن ورزشی یا یک مرکز تحقیقاتی راه اندازی کنند و علاوه بر اینکه به صورت مشترک از آن استفاده می کنند، می توانند از محل اجاره آن به مجموعه های دیگر، درآمدزایی هم داشته باشند. به این ترتیب، با صرفه جویی در مقیاس انجام شده، به بهترین شکل از امکانات استفاده می شود.»

درج دیدگاه