جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

طراحی برنامه های جدید برای کسب و کار زنان بلوچ/خبرهای ویژه مدیر منطقه آزاد چابهار از رونق تعاونی ها در این منطقه  

پتانسیل بومی سازی و کشف مجدد هنرو فرهنگ و صنایع ایران از اهداف مجتمع آموزشی رشد در منطقع آزاد چابهار به حساب می آید. به گزارش تعاون انلاین، آناهیتا اصلاح پذیر ؛ مدیر عامل مجتمع راه رشد در مراسمی که در این مجتمع برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالیتهای حمایتی و آموزشی این مجتمع […]

پتانسیل بومی سازی و کشف مجدد هنرو فرهنگ و صنایع ایران از اهداف مجتمع آموزشی رشد در منطقع آزاد چابهار به حساب می آید.

به گزارش تعاون انلاین، آناهیتا اصلاح پذیر ؛ مدیر عامل مجتمع راه رشد در مراسمی که در این مجتمع برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالیتهای حمایتی و آموزشی این مجتمع از هشت ماه پیش در منطقه آزاد چابهارشکل گرفته است؛ گفت:کار گاه های آموزشی برای زنان بلوچ برگزار کرده ایم که در این کارگاهها سعی بر این است که به زنان بلوچ این موضوع  را یاد آور شویم که هنر خود را با تغییرات کوچک به روز کرده تا آماده فروش برای بازار شوند.

وی با اشاره به این موضوع که در جهت آشنایی با این هنر ایرانی ؛ با همکاری منطقه آزاد چابهار رایزنی هایی  با مسئولان  جشنواره فیلم فجر به عمل آورده که هر سال از یک هنر و دستاورد ملی در این جشنواره استقبال شود ؛ ادامه داد: در همین راستا قصد داریم امسال نیز در این جشنواره با هدایایی کوچک این محصولات را به هنرمندان و اهالی سینما و فرهنگ آشنا کنیم تا زمینه ای برای رشد این اقتصاد کوچک منطقه فراهم شود.

مدیر عامل مجتمع آموزشی رشد تصریح کرد:از برنامه های بعدی برای موفقیت صنایع  دستی زنان بلوچ ؛خصوصا سوزن دوزی؛جمع آوری و انتشار کتابی تحت عنوان تاریخ شفاهی زنان سوزن دوز را در دست داریم که به زندگی این زنان همراه با گفتگوهای واقعی خواهد پرداخت. همینطور در پژوهشهای بعدی قصد داریم با استفاده از راهنماییهای دانشگاهیان منطقه و افراد خبره ؛مستندی نیز درباره زندگی واقعی این زنان  دختران بسازیم.

اصلاح پذیر افزود: همه ی هدف ما بر این است که بتوانیم این هنر و محصولات آن را به بازارمعرفی و برای رونق این کسب و کار کوشا باشیم.

در ادامه سمیرامیس میرشاهی از مسئولین مجتمع آموزشی رشد گفت: طرحی به منطقه آزاد پینشنهاد داده ایم که در جهت توانمند سازی استعدادهای زنان بلوچ و استفاده از ظرفیتهای بالفعل این زنان , نمایشگاهی دائمی از محصولات این افراد برگزار شود, همچنین برنامه داریم که همایشها و گفتمانهایی در بحث توسعه این صنعت و گردشگردی منطقه و راهکارهایی برای توسعه این کسب و کارهای کوچک انجام شود.

وی افزود:برنامه های نیز درباره برگزاری نمایشگاها در نظر داریم که بتوانیم  از انواع برندها دعوت کنیم که به چابهاربیایند تا آنها بتوانند با زنان بلوچ  کارهای خود را به نمایش بگذارند, همینطور در نظر داریم  فستیوالهای عکاسی را بصورت حرفه ای و نیمه حرفه ای انجام دهیم.

میرشاهی با اشاره به اینکه کارگاه هایی هم برای آموزش بلدها (راهنماهای محلی )برگزار کرده ایم ؛ گفت: بلدها در ناحیه ای مشخص فعالیت می کنند ؛در جهت توسعه گردشگردی قرار شده که بعد از آموزش ها ؛آزمونی از سوی میراث فرهنگی از این افراد صورت بگیرد که بعد ازآن آنها دارای کارت شناسایی بلد محلی گردند.

او در پایان گفت: چشم انداز ما بر این است که با ایجاد کارگاه های جدید و رایزنی با مسولان شهرهای دیگر و همین طور تهران جذب گردشگری را در منطقه آزاد چابهار بیشتر داشته باشیم.

رونق تعاونی ها در چابهار

در این مراسم همچنین عبدالرحیم کردی , مدیر منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه تعاونی ها مدل و الگویی هستند که از ابتدای انقلاب اسلامی به وجود آمده اند افزود: با صرف اینکه تعاونی به وجود بیاید مسئله ای حل نمی شود؛ بلکه نوع تعاونی و کسب و کاری که  برای تعاونی  تعریف می شود ؛مهم است.

وی در ادامه گفت: در طی سال ۹۶ بیشتر از هشت تعاونی در حوزه صنایع دستی ؛مشخصا سوزن دوزی ؛در این منطقه به ثبت رسیده است که بیشتر از ۱۰۰ نفر در این حوزه مشغول به کارشده اند؛ حتی اتحادیه هم تشکیل داده اند و این به رونق کسب و کار و تعاونی ها که پیشتر در حوزه های کشاورزی نیز فعالیت  میکردند؛ کمک فراوانی کرده است.

کردی با تکید بر اینکه ؛ بستر سازی و توانمند سازی جوامع محلی  وبه رونق رساندن کسب و کارهای کوچک و خانگی ازبرنامه های مهم منطقه آزاد چابهار محسوب می شود. با اشاره به اینکه بستر سازی توسعه اقتصادی؛ رونق و حمایت از صنایع و فعالیتهای منطقه آزاد چابهار محسوب میشود؛ گفت: برای توسعه پایدار استفاده از پتانسیلهای جوامع محلی و توسعه محلی در منطقه آزاد ؛یک عامل اصلی است.

این مقام مسئول ؛ با تاکید بر اینکه توان و ظرفیت فعالیتهای اقتصادی با تکیه بر توانمند ساز ی جوامع محلی امکان پذیر است؛ افزود: در راستای توانمند سازی در منطقه آزاد چابهار؛ مهارت آموزی به  جوامع محلی برای توسعه چرخه های کسب و کاردر این منطقه آغاز شده است و در همین راستا فعالیتهای آموزشی به زنان بلوچ که هنر سوزن دوزی خود  را به کسب و کارامروزی تبدیل کنند؛ از هشت ماه پیش با همکاری مجموعه های آموزشی آغاز شده است.

مدیر منطقه آزاد چابهار با اشاره به این موضوع که صنایع دستی و گردشگری از برنامه های رو به رشد این منطقه است؛ ادامه داد: در راستای استفاده از توان محلی ؛هنر سوزن دوزی که در ذات زنان بلوچ است؛ بطوریکه تقریبا تمامی زنان بلوچ این هنر رادر دارا هستند؛ را به این زنان آموزش داده تا کسب و کار ؛ تبدیل الگوهای کاری آنها به الگوها ؛طرح ها و فرمهایی که تجاری شوند؛ از برنامه های فعال  اخیر منطقه محسوب میشود..

کردی؛ با اشاره به اینکه با توافق با  مجتمع آموزشی رشد تهران، قراربر این شده است که در جهت حمایت از زنان بلوچ برای یک سال حق بیمه این افراد را منطقه آزاد تامین کند؛ افزود: برنامه حمایتی که بنا داریم درطی یک سال آینده ازافراد شاغل در حوزه سوزن دوزی به عمل بیاوریم باعث تشویق و حمایت ازاین افراد خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی برای حمایت از مشاغل بوجود آمده در منطقه آزاد این است که بتوانیم کسب و کار را توسعه داده و آن را پایدار کنیم.ضمن اینکه بتوانیم بازار فروش این محصولات را در داخل کشور و کشورهای منطقه و حتی در بازارهای  بین الملل بتوانیم توسعه دهیم. در راستای این مجموعه حمایتی؛ با سازمانهای فرهنگی و بنگاه های اقتصادی رایزنی و مذاکره کرده ایم.

مدیر منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه  حامیانی باید برای مواد اولیه ؛طراحی ؛ تولید وعرضه  محصول در راستای حمایت از کسب و کار ملی تولید کنیم؛ گفت: در جهت معرفی؛ عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در نمایشگاهی که این روزها در عمان برگزار می شود شرکت کرده ایم تا  بتوانیم گامی برای فروش منطقه ای محصولات داخلی برداریم.

درج دیدگاه