پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

خبر جدید در مورد واگذاری سرخابی‌ها/ از مسئولان مردد تا مخالفت باشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه ها به صورت رسمی برگزار می شد اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه ها به صورت رسمی برگزار می شد اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است.
به گزارش تعاون آنلاین، امیر هامونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: جلسه های متعددی در این زمینه از سوی اتاق بازرگانی برگزار شد و مجلس هم پیگیری های لازم در این مورد را در دستور کار خود قرار داده بود.

مذاکرات رسمی به شکل رایزنی در آمد

هامونی با تاکید بر آنکه مذاکراتی که اخیرا در خصوص این دو باشگاه انجام می شود تنها در حد رایزنی است، اظهار داشت: در سال ٩٧ و ٩٨ هیچ درخواست رسمی مبنی بر عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس ارائه نشده و همین امر موجب عدم پیگیری ما برای انجام مراحل لازم شد.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه پنج سال گذشته به دلیل ارائه درخواست رسمی از سوی این باشگاه ها، شرکت فرابورس ضمن ورود به این موضوع پیگیری های لازم را انجام داد، خاطرنشان کرد: اوایل جلسه ها به صورت منظم با حضور وزیر ورزش و جوانان و معاونین وزیر برگزار می شد اما شاید به رغم مذاکراتی که صورت گرفته بود، صلاح بر عدم عرضه سهام آنها به فرابورس بوده است.

توجه ویژه عرضه سهام سرخابی ها به بازار سرمایه

هامونی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا خصوصی سازی این دو باشگاه تا پایان سال ٩٨ انجام می شود؟ گفت: در صورت ارائه درخواست رسمی به شرکت فرابورس با تمام انرژی به این موضوع ورود خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران به ایجاد حاشیه هایی که در راستای خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال ایجاد می شود اشاره و تاکید کرد: عرضه سهام این دو باشگاه به بورس دارای یک سری ملاحظات خاص است که باید توجه ویژه ای به آنها شود.

توسعه بنگاه های اقتصادی در گرو خصوصی سازی

به گفته وی، دوره قبل که این اقدام به سرانجام نرسید به دلیل جلوگیری از حاشیه ها بود اما نباید این نکته را فراموش کرد که خصوصی سازی کمکی در جهت توسعه بنگاه ها است.

هامونی افزود: شرکت هایی که در ابتدا دولتی بودند و در نهایت خصوصی شدند، شرکت هایی بودند که برنامه خاصی برای عملکرد خود نداشتند اما خصوصی سازی تاثیر بسیاری را در بهره وری این شرکت ها گذاشت.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه قانون خصوصی سازی در کشور به عنوان یک انقلاب تلقی می شود، گفت: در حوزه اقتصاد به خصوص بازار سرمایه شرکت ها با این اقدام به رشد خوبی دست یافتند.

شرکت های خصوصی دلیل رشد بازار سرمایه

وی گفت: اگر خصوصی سازی شکل نمی گرفت، اکنون بازار سرمایه با ارزش چند صد هزار میلیارد تومانی وجود نداشت زیرا تا قبل از خصوصی سازی شرکت ها، ارزش بازار سرمایه تنها ٣٠ هزار میلیارد تومان بود.

هامونی معتقد است که شرکت های دولتی بعد از خصوصی سازی باعث رشد بازار سرمایه شدند.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه باشگاه ورزشی از این قاعده مستثنی نیست، گفت: در ابتدا باید بررسی شود که صورت مالی این باشگاه ها شفاف است یا خیر؟ سودده هستند یا زیان ده و بعد در مورد ورود آنها به بازار سرمایه تصمیم گیری کرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که این باشگاه ها زیان ده هم باشند ما راهکار بازار سوم را به آنها ارائه می دهیم که عرضه به صورت عمده و یکجا انجام می شود.

هامونی گفت: این موضوع بستگی به همت مسئولان دارد؛ در این مسیر اقدامات زیاد و زمان بری وجود دارد اما در صورت انجام پیگیری های لازم می توان امیدوار به خصوصی سازی این باشگاه ها در کوتاهترین زمان ممکن بود.