جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

خبر مهم برای کارفرمایانی که قصد استخدام دارند

وعده ایجاد یک میلیون شغل چقدر واقعی است؟
بیکاری دانش‌آموختگان معضل بازار کار

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اشتغالزایی در این استان طی سال جاری از هدف گذاری ها پیشی گرفت و تاکنون ۱۰۲ درصد از فرصت های شغلی برنامه ریزی شده محقق شده است. به گزارش تعاون آنلاین، محمد سنجری در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان در استانداری خراسان رضوی در خصوص […]

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اشتغالزایی در این استان طی سال جاری از هدف گذاری ها پیشی گرفت و تاکنون ۱۰۲ درصد از فرصت های شغلی برنامه ریزی شده محقق شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، محمد سنجری در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان در استانداری خراسان رضوی در خصوص گزارش عملکرد ۸ ماهه استان در حوزه برنامه‌های اشتغال، اضافه کرد: آخرین وضعیت عملکرد استان در حوزه ایجاد اشتغال بدین صورت است که تعهد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی استان در فررودین ماه تایید و بین ۳۲ دستگاه اجرایی تقسیم کار شد.

وی افزود: آخرین عملکرد در ۱۸ آذر نشان می‌دهد که در سطح استان ۱۱۱ هزار و ۴۱۰ فرصت شغلی در بخش‌های مختلف، معادل ۱۰۱ درصد تعهد استان محقق شده است. عملکرد ثبت شده در سامانه رصد، ۳۱ هزار و ۷۴۰ فرصت شغلی بوده و دستگاه‌هایی که امکان ثبت اطلاعات را داشتند، بنیاد مسکن ۶۱۶۹، سازمان صنعت، معدن و تجارت مربوط به حوزه اصناف  ۳۴ هزار و ۲۷۲، فناوری اطلاعات ۲۸۰۰، راه و شهرسازی ۳۰ هزار و ۱۲۴ فرصت و به کارگماری از طریق مراکز کاریابی بخش خصوصی ۶۳۰۵ فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

سنجری ادامه داد: مجموعه اطلاعاتی که امکان ثبت آن در سامانه وجود ندارد و عموما مربوط به حوزه‌های عمران و اصناف است، ۷۹ هزار و ۶۷۰ فرصت بوده که در مجموع ۱۱۱ هزار فرصت معادل ۱۰۱ درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است. بین دستگاه اجرایی بیشترین اشتغال ایجاد شده مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن است اما نسبت به تعهدی که در ابتدای سال تعیین شده، بنیاد مسکن، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بیمه سلامت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی بالاترین درصد تحقق را دارند. پایین‌ترین عملکرد مربوط به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.

بیشترین در کجا ایجاد شد؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم با ابلاغ منابع موجود تبصره ۱۸ منابع لازم به استان تزریق شود تا بستر برای تحقق تعهدی بالاتر فراهم آید. ما باید بتوانیم با ظرفیت‌سازی جدید به نوعی این بخش را نیز جبران کنیم. بیشترین اشتغال ایجاد شده در شهرستان‌ها مربوط به مشهد با ۶۱ هزار و ۶۶۱ فرصت شغلی، بوده و به نسبت تعهد، شهرستان‌های کلات، جوین، چناران، رشتخوار و مه‌ولات بیشترین عملکرد را داشتند. تعدادی از شهرستان‌ها نرخ بیکاری بالایی دارند که نیاز است تلاش بیشتری صورت گیرد تا آن‌ها خود را به میانگین عملکرد استان برسانند.

وی با بیان اینکه در حوزه اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی تلاش بسیار خوبی در استان انجام شده است، عنوان کرد: آخرین عملکرد مربوط به استان، ۲۵۴۵ نفر بوده که به عنوان مهارت‌آموز در سطح استان در کارگاه‌ها جذب شدند و این مقدار معادل ۶۳ درصد تحقق عملکرد استان است اما باید شهرستان‌ها و فرمانداران فعال‌تر شوند، مخصوصا در مشهد که علیرغم ظرفیت‌های خوب با چالش در این حوزه و در بحث استقبال مواجه هستیم، در صورتی که این طرح به خوبی می‌تواند به تامین نیروی انسانی و تعدیل هزینه‌ها کمک کند. دستگاه‌ها باید کمک کنند تا از این ظرفیت که مورد تاکید رئیس‌جمهور است، استفاده کنیم.

کارفرمایان بخوانند

وی اضافه کرد:کارورز بین ۴ تا ۶ ما می‌تواند کارورز باشد و بین ۲۷۰ تا ۳۱۰ هزار تومان بابت کمک هزینه کارورزی پرداخت می‌شود. ما ۶ میلیارد تومان ابلاغ تخصیص داده شده داریم که اوراق نیست بلکه نقدی تحویل داده شده و هر بنگاه اقتصادی که کارورزی را به کار گیرد، بین ۴ تا ۶ ماه کمک هرینه پرداخت می‌کنیم. علاوه بر آن اگر بنگاه اقتصادی بعد از پایان انقضای دوره کارورزی این نیرو را به کار گیرد، دولت به مدت دو سال، ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند.

سنجری خاطرنشان کرد: این اتفاق باید در استان بیفتد و باید از این ظرفیت منابع استفاده کنیم.ما باید تمام دستگاه‌ها را مکلف کنیم که با جامعه هدف خود جلسه توجیهی و آموزشی بگذارند. این عملکرد اصلا در خور جایگاه استان با این تعداد بنگاه اقتصادی و نیاز آن‌ها نیست. در شهرستان‌ها تربت‌حیدریه از ۹۳ تعهد، ۹۷ کارورز را جذب کرده اما مشهد از ۱۸۳۹ تعهد، ۴۴ نفر را جذب نموده است.

وی ادامه داد: تمام فرایند ثبت‌نام بر اساس شرایط سامانه است. تاکنون ۱۸ هزار و ۹۰۰ فارغ‌التحصیل به عنوان متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۳۰۸ واحد بنگاه اقتصادی به عنوان واحد پذیرنده متقاضی داریم که باید این دو را به هم وصل کنیم که زمان می‌برد. از طرف دیگر باید فنی و حرفه‌ای مجوزهایی را صادر کند که برای ۶۴۹ واحد مجوز صادر شده و بخش عمده‌ای از کار را انجام دادیم. ما تنها اطلاع‌رسانی انجام ندادیم که این کار باید صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص عملکرد در به کارگماری از طریق کاریابی‌ها، تصریح کرد: تعهد سال ۹۷ ما در ۸ ماهه، ۹۰۶۰ نفر، تعداد کارجویانی که ثبت‌نام کردند، ۳۰ هزار و ۷۰۹ نفر، فرصت‌های شغلی که توسط بخش خصوصی اعلام شده، ۱۱ هزار ۳۸۳ و افراد به کار گمارده شده، ۶۳۰۵ نفر بوده که در این بخش چالشی وجود دارد که ۵ هزار فرصت شغلی در استان را نتوانستیم انجام دهیم، به این دلیل که بخش عمده‌ای از افراد فاقد مهارت هستند. مهارت‌آموزی در محیط کار در این بخش می‌تواند کمک کند.

صدور ۵۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی تا ۱۸ آذر

وی با بیان اینکه عملکرد استان در مشاغل خانگی تا ۱۸ آذر صدور ۵۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی بوده است، عنوان کرد: بیشترین مجوز در سازمان صنعت، معدن و تجارت با قریب ۲ هزار مجوز بوده و بعد زا آن نیز جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بیشترین تعداد مجوز را صادر کرده‌اند. با توجه به اینکه ما پایلوت این امر هستیم، تاکید بر این بود که بیشتر مجوزها در حوزه پشتیبان صادر شود که ۱۰۳۰ مجوز در حوزه پشتیبان حقیقی و ۴ مجوز در حوزه پشتیبان حقوقی صادر شده و در مجموع افراد تحت پوشش حقیقی و حقوقی ۳۳۵۰ نفر است.

سنجری بیان کرد: منابع در حوزه مشاغل خانگی، ۶۴ میلیارد تومان بین ۸ بانک عامل بوده که ۵۱ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده و تخصیص پیدا کرده است. در راستای جذب آن، ۳۶۹۲ طرح به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند که ۱۷۹۰ طرح به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان معادل ۴۹ درصد تسهیلات پرداخت شده و ۱۲۹۲ مستقل، ۱۳۹۱ تحت پوشش، ۴۹۸ نفر پشتیبان شغل ایجاد کرده است. هنوز اعتبار بانک‌های صادرات، تجارت و ملت به طور کامل ابلاغ نشده که باید پیگیری کنند تا ابلاغ شود. بانک‌ها باید تسهیلات را پرداخت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: عملکرد ۵۰ درصد قابل دفاع است اما به اندازه ۵۱ میلیارد، ما ۵۴ میلیارد طرح معرفی کردیم. دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها باید در معرفی طرح‌ها به بانک عدالت را رعایت کنند و تعادل‌ها باید رعایت شود که در یک بانک انباشت و در دیگری کمبود طرح نداشته باشیم. بانک ملت باید در این زمینه فعال شود و تلاش بیشتری کند به این دلیل که هنوز علیرغم معرفی طرح‌ها هیچ پرداختی را ثبت نکرده است.

رتبه سوم خراسان رضوی در حوزه اشتغال روستایی

سنجری اضافه کرد: استان در تمام شاخص‌ها بین سه استان برتر کشور در حوزه اشتغال روستایی قرار دارد که زمینه اشتغال ۱۳ هزار نفر در سال جاری برای روستاییان فراهم شده است. در مرحله سوم عملا بحث ثبت‌نام در سامانه کارا بسته شده و ما ۵۶۱۲ طرح به مبلغ ۶۵۳ میلیارد تومان در دست بررسی بانک‌ها است. ۴۸۹ میلیارد تومان طرح مصوب در بانک‌ها داریم که به محض ابلاغ منابع مرحله سوم ابلاغ می‌شود و ما تنها کار پرداخت را انجام می‌دهیم. عملا ثبت نام در کارا محدود شده، به این دلیل که پاسخگوی طرح‌ها باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: بانک ها باید بحث مطالبه سهمیه استان را از مرکز پیگیری کنند تا ابلاغ شود. به صندوق کارآفرینی امید ابلاغی انجام نشده بود که باعث نگرانی ما شد به این دلیل که صندوق علاوه بر ۴۸ میلیارد تومان که پرداخت کرده بود، ۶۶ میلیارد تومان نیز مصوب دارد.

وی در خصوص حوزه نظارت، تصریح کرد: حوزه نظارت در سطح استان به طور جدی رصد می‌شود. ۳۵۶۶ طرح ‌در شهرستان های مختلف داریم که تا امروز ۱۰۴۲ طرح معادل ۳۰ درصد مورد بازدید و نظارت قرار گرفته‌اند و ۸۱ طرح معادل ۲ درصد طرح‌های پرداختی نیز انحراف داشتند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید به نوعی نظارت داشته باشند. بیشترین نظارت از طرح‌های جهاد کشاورزی با ۶۴۰ طرح انجام شده و بیشترین انحراف نیز مربوط به ۱۷۷ طرح از سازمان صنعت، معدن و تجارت است. امیدواریم این کار با جدیت پیگیری شود، بحث نظارت را در ابعاد مختلف داشته باشیم و انحراف در حوزه پرداخت تسهیلات را به حداقل برسانیم.

درج دیدگاه