پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

خبر مهم رستمی برای تعاونی‌های مرزنشین/ فهرست اقلام وارداتی چه تغییر می‌کند؟

فهرست اقلام وارداتی مجاز برای تعاونی‌های مرزنشین به هیات وزیران ارائه شده است . یعقوب رستمی مال خلیفه، مدیرکل دفتر تعاونی های توزیعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آانلاین افزود: ما پیشنهاداتی در خصوص ایجاد تغییراتی در میزان اقلام وارداتی تعاونی های مرزنشین داشتیم که در کارگروه ماده ۱۲ مصوب شد و […]

فهرست اقلام وارداتی مجاز برای تعاونی‌های مرزنشین به هیات وزیران ارائه شده است .

یعقوب رستمی مال خلیفه، مدیرکل دفتر تعاونی های توزیعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آانلاین افزود: ما پیشنهاداتی در خصوص ایجاد تغییراتی در میزان اقلام وارداتی تعاونی های مرزنشین داشتیم که در کارگروه ماده ۱۲ مصوب شد و پس از تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران ارائه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا فهرست اقلام پیشنهادی نیز تغییراتی را تجربه کرده است یا خیر گفت:  تعداد اقلام تغییر نکرده است . همان ۴۱ قلم کالا را مد نظر داریم اما باید توجه داشته باشید که نگاه ما در این بخش نگاه منطقه ای بوده است.

این مقام مسئول در توضیح این مطلب ادامه داد:  البته گمرک اعلام کرده است که سامانه اش امکان منطقه ای کردن فعالیت را ندارد اما ما با ابلاغ اولویت‌ها می خواهیم ساماندهی را در دستور کار قرار دهیم . به عنوان مثال خراسان جنوبی ، اولویتش در شرایط کنونی واردات دام و استان گیلان واردات حبوبات است . البته تغییراتی نیز در حجم ها پیشنهاد کردیم.

رستمی اضافه کرد: اقلامی مثل برنج که در حال حاضر ۲۵ کیلو برای هر نفر است ، در اصلاحیه جدید این رقم افزایش می‌یابد. در حقیقت مصوبه پیش از سال ۱۳۹۵ در این راستا مد نظر ماست.در عین حال معافیت مواد غذایی و مصرفی پیش از این صد در صد بود که در قانون جدید به ۷۰ درصد رسیده و میزان معافیت لوازم برقی و خانگی ۵۰ درصد بود که به ۲۰ درصد کاهش یافت و پیشنهاد کرده ایم وضعیت دوباره به حالت سابق بازگردد.

او در خصوص وضعیت صادرات کالا توسط مرزنشینان گفت:  صادرات تمامی اقلامی که طبق قانون از کشور مجاز است ، توسط تعاونی های مرزنشین آزاد است. اتفاقا در شرایط کنونی اقتصادی، صادرات و واردات از طریق مرزنشینان امکان مهمی است که کشور در اختیار دارد. باید از این امکان به بهترین شکل بهره برد.

وی ادامه داد:از سوی دیگر ظرفیت تعاونی‌ها در صادرات و و ارز آوری به کشور ظرفیتی انکارناشدنی است و باید توجه داشت در شرایط کنونی که با فشار آمریکا روبر هستیم، می‌توانیم با فعال‌سازی این حوزه از تخریب بنیان‌های اقتصادی پیشگیری کنیم.

وی گفت: توجه به ظرفیت تعاونی های مرزنشین برای واردات و صادرات اقلام مورد نیاز به کشور و از کشور فرصتی قابل توجه است و تحقق این اقدام می‌تواند در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

درج دیدگاه