جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

خرمای درجه دو و سه چه سرنوشتی دارند؟/ حمایت دولت از کشاورزان خرما چگونه است؟

رئیس اداره تعاون روستایی آبادان گفت: هزار و ۱۵۰ تن خرمای درجه ۲ و سه بصورت حمایتی از کشاورزان آبادان خریداری شد.

رئیس اداره تعاون روستایی آبادان گفت: هزار و ۱۵۰ تن خرمای درجه ۲ و سه بصورت حمایتی از کشاورزان آبادان خریداری شد.

به گزارش تعاون آنلاین، حمید قنواتی با اشاره به خسارت وارده برپه نخلداران آبادانی به دلیل کمبود و شوری آب که منجر به کاهش کیفیت خرما در این شهرستان شده اظهار داشت:۷۲۱ تن و ۷۷۰ کیلوگرم خرمای درجه ۲ و ۴۲۸ تن و ۲۳۰ کیلوگرم خرمای درجه سه تاکنون از نخلداران آبادانی خریداری شده است.

رئیس اداره تعاون روستایی آبادان با اشاره به فعالیت چهار مرکز خرید حمایتی خرما در آبادان گفت : خرید حمایتی خرما جهت حمایت از تولید کنندگان خسارت دیده و جلوگیری از آشفتگی بازار و کوتاه کردن دست دلالان در آبادان تا پایان مهرماه ادامه دارد.

قنواتی قیمت خرید یک کیلوگرم خرمای درجه یک آبادان را ۲۹ هزار ریال عنوان کرد و افزود: برای حمایت از کشاورزان نرخ خرید حمایتی خرمای درجه ۲ هر کیلوگرم ۲۴ هزار ریال و خرمای درجه سه ۲۱ هزار ریال تعیین شده است.

سطح زیر کشت نخیلات در آبادان ۱۳هزار هکتار است که عمده آن از نوع استعمران بوده که کیفیت صادراتی دارد.

پیش بینی شده بخشی از محصول خرمای با کیفیت نخلستان های آبادان صادر شود.

پارسال حدود ۶۵ هزار تن انواع خرما، خارک و رطب از سطح نخیلات شهرستان آبادان برداشت شد اما امسال به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود آب برای آبیاری نخیلات پیش بینی حدود ۵۰ درصد کاهش محصول شده است.

شوری آب تا ۷۰ درصد بر روی کیفیت محصول خرما تاثیر گذار بوده است.

نخلستان های آبادان در پایین دست رودخانه های کارون و بهمنشیر قرار دارند و کاهش دبی آب شیرین این رودخانه ها باعث افزایش شوری آب و در نهایت تاثیر مستقیم آن بر کشاورزی و نخلستان های آبادان شده است.

خرما از سوغاتی های استان های جنوبی کشور به ویژه خوزستان است که دارای خواص و انواع مختلفی است. برحی، گنطار، بریم، زاهدی استعمران چند گونه معروف از انواع خرماهای مرغوب آبادان هستند.

درج دیدگاه