جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:

خروج هزار روستا از محرومیت با راه‌اندازی هزار تعاونی

هزار روستا تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طرح روستا- تعاون وزارتخانه متعهد شده است هزار روستا را با استفاده از هزار تعاونی از محرومیت خارج کند، اظهار کرد: مرحله اول آن به شکل رقابتی برای جذب منابع در میان استان‌ها خواهد بود و پس از آن این روستاها به شهر-تعاونی تبدیل می‌شوند که محلات از دسته همین شهر-تعاونی‌هاست.

حمید کلانتری در نشست سالانه نمایندگان صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کشور در محلات، با اشاره به امکان محرومیت‌زدایی با استفاده از تعاون در کشور، تصریح کرد: ویژگی تعاونی‌ها در آن است که می‌توانند بهره‌وری را افزایش دهند، زمانی که افراد کم درآمد یا دارای سرمایه‌های خرد در قالب تعاونی به هم می‌پیوندند، هم‌افزایی انجام شده و در نتیجه بهره‌وری افزایش می‌یابد‌.

کلانتری به نقل از ایسنا، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ تعاون در کشور گسترش پیدا کند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و این امر ابتدا از همکاری دستگاه‌‌ها با یکدیگر آغاز می‌شود. سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا مشکلات مرتفع شود، به عنوان نمونه اخیرأ من به همراه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در سفری به استان سیستان و بلوچستان به بررسی و ساماندهی وضعیت موجود پرداختیم که این کار تأثیر بسیار خوبی در منطقه داشت و ما را بر آن داشت تا گروه‌هایی را متشکل از نمایندگان ستاد، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه‌تعاون و… به مناطق محروم بفرستیم تا به شکل مستقیم در جریان وضعیت مناطق قرار گیرند. این کار مدل ارتباط استان با مرکز را تغییر داد و زمینه ساز اجرای طرح روستا-تعاون شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعاونی‌های تأمین نیاز افزود: بهترین نوع تعاونی‌ها در دنیا، تعاونی‌های تأمین نیاز هستند. شرکت‌ها می‌توانند با تأسیس این تعاونی‌ها در مواردی نظیر حمل و نقل مشترک، تأمین تجهیزات و مواد اولیه و… از ظرفیت تعاونی بهره‌برداری کنند و سازمان‌هایی چون صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با روحیه شادابی به یاری تعاونی‌ها می‌آیند و در این شرایط نمایندگان باید با تلاش و جدیت مضاعف خدمات صندوق را به مشتریان ارائه دهند تا ۵ الی ۶ برابر وضعیت موجود از ظرفیت صندوق استفاده شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و خواست مقام معظم رهبری از ریاست جمهوری مبنی بر اشتغال‌زایی و فقرزدایی، چنانچه هر یک از ما اعضای تعاونی را مانند اعضای خانواده خود بدانیم می‌توانیم نقش بسیاری در تحقق این اهداف ایفا کنیم.

براساس این گزارش، حجت الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه‌تعاون نیز در این نشست با اشاره به تعامل صد در صدی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بانک، بیان کرد: بسیاری از بانک‌ها در آرزوی داشتن سازمان مکملی چون صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون هستند. زیرا بهره‌برداری از خدمات صندوق، منافع سه‌جانبه تعاونی، بانک و صندوق را در پی دارد و به همین جهت نمایندگان می‌بایست با جدیت بیشتری برای شکل‌گیری این چرخه و استفاده از این ظرفیت تلاش کنند، البته در سال اخیر برخی از استان‌ها فعالیت چندانی را در این زمینه انجام نداده‌اند که این وضعیت اصلا قابل قبول نیست.

مهدیان از افزایش تعامل بانک توسعه‌تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون خبر داد و اظهار کرد: تعامل بانک توسعه‌تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون هر روز در حال افزایش است، لیکن نمایندگان باید به گونه‌ای عمل کنند که سهم بانک توسعه‌تعاون از ضمانت‌نامه‌های صندوق به ۵٠ درصد افزایش یابد.

 

درج دیدگاه