پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی:

خرید۱۷۰ هزار تن گندم و جو از کشاورزان خراسان رضوی درسال ۹۵

گندم زار

مشهد- مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۶۰ هزار تن جو و ۱۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد که ۷۰ درصد مبلغ آن پرداخت شده است.

محمدصادق چالاک ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال  ۹۵ بیش از ۶۰ هزار تن جو و ۱۱۰ هزار گندم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد که تاکنون ۷۰ درصد بهای این محصولات پرداخت شده است

وی افزود:  همچنین در سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۴۰۰ تن کلزا، ۳۳۲ کیلوگرم زعفران، ۱۴۷ تن پنبه، ۴۷ هزار و ۹۲۵ کیلوگرم شیر خام و ۳۰ تن گلرنگ از کشاوزان خریداری شد که هزینه تمامی خریدها پرداخت شده است و بالاترین میزان خرید مربوط به زعفران به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال بوده است.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به میزان خرید شیرخام از دامداران خراسان رضوی تصریح کرد: ارزش ریالی شیرخام خریداری شده به میزان ۶۰۷ میلیارد ریال بوده که به‌ازای هر کیلوگرم هزار و ۳۰۰  تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ماهانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن شیر خام از کشاورزان  خریداری می‌شود که در فصل بهار این میزان به ۴۰۰  تا ۴۵۰ تن نیز می رسد ، همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۴۷ هزار تن شیر تولیدی در استان بوده و ۲۰ هزار تن خریداری شده است.

چالاک از تشکیل ۳۰ تشکل صنفی جدید طی یک سال گذشته استان خبر داد و گفت: با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سه سال اخیر شرکت‌های صنفی حمایتی از کشاورزان و دامداران فعال شده که اکنون ۷۶ هزار و ۶۹۲ نفر عضویت دارند و به توزیع نهاده‌های کشاورزی و دامی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه  ۲۸ تعاونی زنان با سرمایه یک میلیارد و ۷۷۴ میلون ریال با چهار هزار و ۹۵۰  نفر عضویت در حال فعالیت هستند افزود: ۶۶۵ تشکل روستایی، ۲۲۳ تعاون روستایی با ۳۰۲ هزار ۸۶ شرکت در خراسان رضوی فعال است و ۹۰۸ نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار هستند، سرمایه این تعاونی‌ها ۱۲۸ میلیارد و ۴۲۸ میلیون ریال بوده است.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص تسهیلات حمایتی از تعاونی‌های روستایی استان خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این تسهیلات حمایتی در ۶ ماهه سال جاری که به‌صورت غیرنقدی شامل سوخت، خرید تضمینی محصولات، ایجاد بازارچه‌هایی جهت عرضه مستقیم محصولات و غیره بوده ۲۸۰ میلیارد ریال و این رقم در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

درج دیدگاه