جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

خرید ۲۲ هزار تن گندم بذری در گلستان

فرآوری بذرهای خریداری شده توسط شبکه تعاون روستایی با نظارت مرکز تحقیقات جهادکشاوزی و ستاد بذر استان در حال انجام است.

مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: امسال ۲۲ هزار و ۱۸ تن گندم بذری از کشاورزان استان با هدف تامین بذری گواهی شده کشت سال زراعی ۹۸ – ۹۷ خریداری شد.

به گزارش تعاون آنلاین، حکیم گلدی زاده اظهارداشت: فرآوری بذرهای خریداری شده توسط شبکه تعاون روستایی با نظارت مرکز تحقیقات جهادکشاوزی و ستاد بذر استان در حال انجام است.

به گفته وی، ۶ مرکز با ظرفیت انباری ۲۷ هزار تن و بوجاری ۵۰ تن در ساعت در استان فعال بوده و علاوه بر گندم، امکان فرآوری بذرهای جو و دانه روغنی سویا هم در شبکه تعاون روستایی گلستان فراهم شده است.

وی افزود: اکنون ۵۰ درصد سهمیه بذر مورد نیاز برای کشت در شبکه تعاون روستایی فرآوری و آماده ارائه به کشاورزان است.

گلدی زاده اضافه کرد: این مدیریت با هماهنگی مشاور و مجری طرح گندم ایران اقدام به تکثیر سه رقم بذر مادری فرانسوی به نام های’ radia، collectorو nogal ‘ نیز کرد که با نظارت مستقیم جهادکشاورزی استان همه مراحل کاشت، داشت و برداشت انجام و مجوز برخورداری از ‘لیبل’ و توزیع دوباره پس از فرآوری را دریافت کرده است.

به گفته وی، امسال تنوع بذر گندم از ۶ رقم به ۱۱ رقم افزایش یافته که این واریته ها (ارقام) فرآوری و به مقدار مورد نیاز کشاورزان به مراکز توزیع در شرکت های تعاونی روستایی و تولید ارسال می شود.

استان گلستان با داشتن ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید گندم در کشور به شمار می رود که عملیات کشت این محصول در نیمه دوم هر سال در سطح بیش از ۳۵۰ هزار هکتار انجام می شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان همچنین از فروش سیب زمینی خرید تضمینی شده، خبر داد و افزود: این محصول به استناد مجوز سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از طریق استعلام بها و طی ده مرحله به شرط ورود نکردن به بازار داخلی با اولویت فروش به صادر کنندگان و صنایع فرآوری و تبدیلی داخلی به بالاترین قیمت با شرایط مندرج در برگه استعلام به فروش رسید.

وی گفت: امسال هشت هزار و ۷۰۰ تن سیب زمینی بهاره از کشاورزان گلستان به صورت تضمینی خریداری و در هشت سردخانه استان ذخیره سازی شده بود.

درج دیدگاه