پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

انجمن پیشگامان منصف راچدیل

در سال ۱۸۴۴، گروهی متشکل از ۲۸ کارگر کارخانه ی بافندگی در شهرک انگلیسی راچدیل واقع در لانک شایر، سازمانی تحت عنوان انجمن پیشگامان برابر راچدیل ( The Rochdale society of equitable pioneers) را بنا نهادند که اولین شرکت تعاونی مصرف محسوب می گردید. همچنانکه مکانیزه شدن کارخانجات در نتیجه ی انقلاب صنعتی، هر روز […]

در سال ۱۸۴۴، گروهی متشکل از ۲۸ کارگر کارخانه ی بافندگی در شهرک انگلیسی راچدیل واقع در لانک شایر، سازمانی تحت عنوان انجمن پیشگامان برابر راچدیل ( The Rochdale society of equitable pioneers) را بنا نهادند که اولین شرکت تعاونی مصرف محسوب می گردید. همچنانکه مکانیزه شدن کارخانجات در نتیجه ی انقلاب صنعتی، هر روز بیش از پیش کارگران ماهر و با تجربه را به سمت بیکاری و فقر سوق می داد، این کارگران تصمیم گرفتند که به منظور گشایش فروشگاهی از آنِ خود با یکدیگر متحد شده و مواد غذایی مورد نیاز این طبقه را در آن به فروش برسانند. این افراد با تحقیق در علل شکست و بررسی رموز موفقیت شرکت های این چنینی در گذشته، به طراحی و ابداع اصول نوین راچدیل دست زدند و در مدت چهار ماه هر یک با سرمایه گذاری ۱ لیره، سرمایه ای بالغ بر ۲۸ لیره جمع آوری نمودند. سپس در ۲۱ دسامبر ۱۸۴۴، فروشگاه مواد غذایی خود را با مجموعه ی مختصری از برخی اقلام مانند شکر، کره، آرد گندم، آرد جو و نیز مقدار کمی شمع افتتاح نمودند. آنان توانستند در مدت سه ماه مجموعه مواد غذایی خود در فروشگاه را با افزودن چای و تنباکو رونق بخشیده و به زودی به سبب عرضه ی محصولات خالص و با کیفیت بالا شهرت یافتند. پس از گذشت ده سال، این نهضت تعاونی در انگلستان چنان رشد یافته بود که قریب به ۱۰۰۰ شرکت تعاونی در گوشه و کنار کشور ایجاد شده بود.

پیشگامان راچدیل با تغییر نام الهام گرفته از روند ادغام با شرکت های تعاونی همسایه، مانند پیشگامان در سال ۱۹۷۶ و پیشگامان نوروست در ۱۹۸۲، تا سال ۱۹۹۱ در وایتن شاو در منچستر مستقر شده و به طور مستقلانه به داد و ستد پرداختند. سپس در سال ۱۹۹۱، انجمن تعاونی نوروست (Norwest Co-operative Society) با تعاونی های متحد (United Co-operative) که مطابق اصول راچدیل دایر شده بودند ادغام گردید؛ و سرانجام در سال ۲۰۰۷ مجموعه ی شرکت های تعاونی متحد نیز به نوبه ی خود با گروه تعاونی (The Co-operative Group) که نوعی شرکت ملی ترکیب شده بود، ادغام گردید.

اسناد مربوط به نهضت تعاونی راچدیل توسط بخش مطالعات محلیِ ائتلاف فرهنگی راچدیل باروواید نگهداری می شود. اصول تدوین شده توسط بنیانگذاران شرکت تعاونی راچدیل، از آن زمان تا کنون همواره منشاء پیدایش تمامی نهضت های تعاونی در سراسر جهان بوده است. این اصول به گونه ای که امروزه مشاهده می شود توسط موسسین این شرکت اعلام نشده است؛ بلکه در سال ۱۹۳۱، اتحادیه‌ی بین المللی تعاون، هیاتی را مامور نمود تا با بررسی اساسنامه ی شرکت های تعاونی راچدیل، اصول اساسی آن را استخراج نموده و به عنوان اساس و مبنای تشکیل و اداره ی شرکت های تعاونی اعلام دارد.

 

مهمترین تحولات و رویدادهای تعاونی در انگلستان

 ۱۷۶۹: انجمن بافندگی فن ویک که با هدف ترفیع استانداردهای لازم در صنعت بافندگی تاسیس شده بود، به منظور خرید عمده ی مواد غذایی و کتاب، توسعه یافت. این شرکت نخستین انجمن خرده فروشی تعاونی است که در مورد آن اسناد و سوابقی باقی مانده است.

 ۱۷۷۱: تولد رابرت اوون، فردی که به پدر تعاونی مشهور است. اوون فردی بشردوست و اصلاح طلب محسوب می گردید که خواستار بهبود شرایط کار برای کارگران در کارخانجات و توسعه ی شیوه ی زندگی ایده آل برای آنان از طریق تاسیس انجمن های تعاونی بود.

۱۸۲۸: انتشار نشریه ای با عنوان « تعاونگر» توسط ویلیام کینگ که اندیشه ها و عقاید رابرت اوون را منعکس می نمود و تاثیر بسزایی در توسعه ی شرکت های تعاونی در بریتانیا ایفا نمود.

۱۸۳۱: برگزاری اولین همایش های تعاونی در شهر منچستر که با عنوان همایش های هواداران اوون (اوونی ها) نیز شناخته می شود.

۱۸۴۴: تاسیس انجمن پیشگامان برابر راچدیل توسط ۲۸ تن از کارگران کارخانه ی بافندگی که خواهان بهبود شرایط کار و زندگی خود و نیز فروش عادلانه ی مواد غذایی با قیمتی منصفانه بودند. تاسیس این انجمن، آغاز نهضت تعاونی مدرن شناخته می شود.

۱۸۵۲: به رسمیت شناخته شدن شرکت ها ی تعاونی تحت پیمانی با عنوان انجمن های صنعتی و آینده نگر.

۱۸۶۰: انتشار نشریه ی «تعاونگر» توسط پیتمن که مقالات مربوط به تلاش های صورت گرفته در زمینه ی تعاونی را ارائه می نمود.

۱۸۶۳: تاسیس انجمن تعاونی عمده فروشی (CWS) در منچستر با هدف فراهم نمودن مجموعه ای از کالاها نظیر مواد غذایی، پوشاک و مبلمان و وسایل خانه، به منظور افزایش تعداد انجمن های تعاونی خرده فروشی.

۱۸۶۷: تاسیس شرکت بیمه ی تعاونی در راچدیل، به منظور ارائه ی بیمه ی آتش سوزی برای انجمن های تعاونی. این شرکت بیمه در سال ۱۸۹۹ به انجمن های صنعتی و آینده گر پیوسته و نام خود را به انجمن تعاونی بیمه تغییر داد.

۱۸۶۸: تاسیس انجمن تعاونی عمده فروشی اسکاتلندی.

۱۸۶۹:برگزاری نخستین کنگره ی تعاونی سالیانه با هدف تشکیل اتحادیه ی تعاونی به منظور پشتیبانی و توسعه ی انجمن های تعاونی.

۱۸۷۱: انتشار نخستین نشریه ی « اخبار تعاونی».

۱۸۷۲: تاسیس بانک تعاونی به عنوان بخش سپرده گذاری و ارائه ی وام در انجمن تعاونی عمده فروشی که چهار سال بعد تبدیل به بانک CWS گردید.

۱۸۸۳: تاسیس اتحادیه ی تعاونی زنان که شامل کمپین هایی نظیر بهداشت زنان، زایمان و حق رای آنان بود. اخبار مربوط به این کمپین ها در مجله ای با عنوان «چشم انداز زنان» منتشر گردید.

۱۸۹۵: تاسیس اتحادیه ی بین المللی تعاونی ها به عنوان نماینده ی شرکت های تعاونی در تمامی دنیا. نخستین گردهمایی این اتحادیه با حضور نمایندگانی از سرتاسر دنیا در لندن برگزار گردید.

۱۹۱۷: تاسیس حزب تعاونی به منظور ایجاد حق اظهار نظر سیاسی و داشتن نمایندگانی در مجلس به دنبال مشکلات ایجاد شده در طول جنگ جهانی اول.

۱۹۱۹: تاسیس کالج تعاونی به منظور فراهم نمودن امکان تحصیلات کارمندان و اعضای انجمن های تعاونی.

۱۹۲۵: تاسیس سازمان ملی صنایع چوبی سنتی، متشکل از جوانانی که توسط نهضت تعاونی حمایت می شدند.

۱۹۴۲: اجرا و بازگشایی اولین تجربه ی فروشگاه های سلف سرویس توسط انجمن تعاونی لندن.

۱۹۴۴: بزرگداشت صدمین سالگرد انجمن پیشگامان برابر راچدیل با برگزاری مراسم باشکوهی توسط انجمن های تعاونی.

۱۹۵۵: تاسیس کمیسیون مستقلی با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات تعاونی و بازاریابی در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها و سپس تهیه ی گزارشی از پیشنهادات به منظور بهبود شرایط تعاونی ها.

۱۹۶۸: معرفی لوگوی جدیدی توسط انجمن تعاونی عمده فروشی به منظور کاربرد تمامی انجمن های تعاونی.

۲۰۰۰: تاسیس کمیسیون تعاونی به منظور نظارت بر استراتژی و ساختارهای نهضت تعاونی.

۲۰۰۱: تغییر نام انجمن تعاونی عمده فروشی (CWS) به گروه تعاونی.

۲۰۰۳: تغییر نام تمامی محصولات قهوه با برند گروه تعاونی به فیرترید و بازگرداندن هر ساله یک میلیون پوند اضافی به کشاورزان قهوه در جهان.

۲۰۰۷: ادغام تعاونی های متحد ( دومین تعاونی بزرگ انگلستان) با گروه تعاونی

۲۰۰۹: خرید فروشگاه های زنجیره ای سامرفیلد توسط گروه تعاونی و تبدیل شدن به بزرگترین تعاونی مصرف در جهان که حدود ۴/۶ میلیون نفر عضو و ۴۵۰۰ فروشگاه دارد و عضویت در آن برای همه آزاد است.

»مترجم: فریبا ایمانی

»منابع: ویکی پدیا انگلیسی، پایگاه اینترنتی موزه پیشگامان راچیدل

درج دیدگاه