شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

دانشجویان می توانند آموزش های مهارتی را فراگیرند/ فرهنگ مهارت آموزی باید احیا شود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از افزوده شدن رشته مدیریت فنی و حرفه ای به آموزش عالی کشور در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد. به گزارش تعاون آنلاین، دکتر سلیمان پاک سرشت در نخستین نشست خبری خود که در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای  گفت: در کشور بالغ بر ١٠ […]

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از افزوده شدن رشته مدیریت فنی و حرفه ای به آموزش عالی کشور در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

به گزارش تعاون آنلاین، دکتر سلیمان پاک سرشت در نخستین نشست خبری خود که در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای  گفت: در کشور بالغ بر ١٠ هزار آموزشگاه آزاد وجود دارد و مدیران این مراکز باید از صلاحیت هایی بهره مند باشند و اضافه شدن رشته مدیریت فنی و حرفه ای در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های تعلیم و تربیت می تواند گام موثری برای این امر باشد .

وی تاکید کرد: با ایجاد رشته مدیریت فنی و حرفه ای این امکان فراهم می شود که دانشجویان در طول تحصیل زیر نظر مراکز فنی و حرفه ای آموزش هایی کسب کنند .

دکتر پاک سرشت با تاکید بر این که چالش مهارت باید در کشور جدی گرفته شود، تاکید کرد: منظور از آموزش های فنی و حرفه ای تنها مهارت های فنی نیست بلکه  مهارت های عمومی ، شناسایی بازار فروش، شناسایی کسب و کار و … نیز زیر مجموعه این آموزش ها به شمار می رود .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آموزش های مهارتی باید دارای ویژگی های هدفمند، فعالانه و اثربخش باشند و با این شاخص ها می توان آموزش های مهارتی را به سمت ایجاد اشتغال و کاهش فقر هدایت کرد .

دکتر پاک سرشت فضای حاضر و رویکرد دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای توجه بیش از پیش به موضوع مهارت بسیار مساعد توصیف کرد.

دکتر پاک سرشت گفت: توانمندی های مهارتی بخشی از ثروت نسلی است و مهارت آموزی به عنوان موضوعی مهم  در کنار اهداف کاهش فقر و ایجاد اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: بدون مداخلات مهارت آموزی در اقدامات خود برای کاهش فقر و ایجاد اشتغال موفق نخواهیم بود و  جامعه توانمند از عهده ایجاد اشتغال بر خواهد آمد.

پاک سرشت در بخش دیگری از سخنانش به طرح های اشتغال فراگیر ور وستایی اشاره کرد و افزود:  اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه ای کشور به عنوان نهاد همکار در طرح های بزرگ اشتغال کشور؛ اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی فعالیت می کند.

به گفته وی، زمانی شغل فرد، هویت او را تشکیل می داد اما متاسفانه امروزه مدرک تحصیلی در اولویت قرار گرفته است، افراد را بیش از آنکه با مهارت فردی بشناسیم با مدرک دانشگاهی شناسایی می کنیم.

وی تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان تاکید اصلی بر توانمندی نیروی انسانی است، متاسفانه هم اکنون با نیروی انسانی که مهارت مورد نیاز را کسب نکرده است، مواجه ایم.

پاک سرشت تاکید کرد: جامعه ای که توانمند به لحاظ نیروی انسانی است می تواند حرفی در ایجاد اشتغال و کاهش فقر بزند.

وی با اشاره به ایجاد شورای راهبری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: با ایجاد این شورا از توانمندی کارشناسان فعلی و تجربه افراد توانمندی که بازنشسته شده اند، استفاده خواهیم کرد.

پاک سرشت اظهار داشت: طی سه ماهی که مسئولیت آموزش های مهارت را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر عهده گرفته ام، تلاش شده از تمرکز زدایی اجتناب شود به طوری که آموزش های مهارتی را بر اساس نیازهای هر استان تدوین شود و مراکز استان ها را به ۳۱ مرکز ارتقا دهیم؛ نیاز است که واحدهای فعال و هشیار در استان ها داشته باشیم.

به گفته پاک سرشت،آموزش های مهارتی باید هدفمند، فعالانه و اثر بخش باشد و بتوان با اسناد بالادستی در طرح های ایجاد اشتغال، کاهش فقر مرتبط باشیم.

معاون وزیر کار تصریح کرد: سازمان به عنوان نهاد همکار در ایجاد اشتغال کشور ایفای نقش می کند و این مسئولیت از سوی ستاد اشتغال کشور بر عهده این سازمان قرار داده شده است.

ایجاد چهار اتاق فکر در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل چهار اتاق فکر در جهت توانمند سازی آزمون های مهارت، مسابقات ملی و بین المللی مهارت، ارتقا مربیان و آموزشگاه های آزاد در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد.

پاک سرشت» در خصوص استخدام مربیان حق التدریسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز گفت: ۴۰۰ هزار نفر از افراد کارجویی که به کاریابی های مراجعه کرده اند اما فاقد مهارت هستند بر اساس درخواست کاریابی ها آموزش های مهارت مورد نیاز ارائه می شود.

به گفته وی از ۲۹۴ نفر مربی حق التدریسی، هنوز ۱۱۰ نفر وضعیت استخدامی آنها مشخص نیست که بزودی تکلیف این افراد هم مشخص می شود.

پاک سرشت در خصوص آموزش های مهارت کارگران ساختمانی گفت: ۷۰درصد آزمون های مهارت برای کارگران ساختمانی عملی و تنها ۳۰درصد کتبی است که با توجه به پایین بودن سطح سواد این کارگران می توان بتدریج به سوی آزمون های عملی گام برداریم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نیز گفت: ماموریت اصلی سازمان در جریان اجرای برنامه اشتغال فراگیر بررسی افراد متقاضی دریافت تسهیلات است به طوری که صلاحیت های گوناگونی را برای استفاده از منابع داشته باشند.

به گفته وی، صلاحیت ها فقط مهارت های فنی نیست بلکه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبه های مهارت های بازار کار، کارآفرینی، عمومی و برخی از مهارت های دیگر نیز خواهد بود.

پاک سرشت اظهار داشت: در همین راستا بزودی دستورالعملی به استان ها ابلاغ خواهد شد تا هر استانی به تفکیک ظرفیت ها و نیازهای آموزشی شناسایی شود تا آموزش های لازم در آن استان ارائه شود.

وی تصریح کرد: سازمان در صدد است که بخش خصوصی را در برخی از رشته ها که در اختیار بخش دولتی است، فعال کند و به همین سبب این انتظار از بخش خصوصی وجود دارد که دایره عمل خود را توسعه دهد.

معاون وزیر کار ادامه داد: به همین دلیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد که به بخش خصوصی کمک کند تا به آموزش های جدیدتر ورود کند. هم اکنون در حال شکل دادن حلقه هایی هستیم که چگونه این آموزش ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

درج دیدگاه