پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

در سومین نشست بین المللی تعاونی ها مطرح شد: نقش تعاونی ها در جامعه صرفه جو

نشست اتحادیه بین المللی تعاون
نشست اتحادیه بین المللی تعاون

تعاون آنلاین – ناوی راجو یکی از مشاوران برجسته نوآوری در سومین نشست بین المللی تعاونی ها در کبک با موضوع صرفه جویی و افزایش بهره وری در جوامع سخنرانی کرد. راجو در سیلیکون ولی (Silicon Valley) مهد تکنولوژی جهان فعالیت می کند و تمرکزش بر مطالعه مفاهیم و نمودهای یک جامعه صرفه جو است. […]

تعاون آنلاین – ناوی راجو یکی از مشاوران برجسته نوآوری در سومین نشست بین المللی تعاونی ها در کبک با موضوع صرفه جویی و افزایش بهره وری در جوامع سخنرانی کرد. راجو در سیلیکون ولی (Silicon Valley) مهد تکنولوژی جهان فعالیت می کند و تمرکزش بر مطالعه مفاهیم و نمودهای یک جامعه صرفه جو است.
به گزارش تعاون آنلاین، وی با اشاره به اهمیت تعاونی ها در صرفه جویی جامعه گفت: «تعاونی ها به مردم جامعه کمک می کنند که با صرف هزینه کمتر بهتر زندگی کنند. این یکی از قابلیت هایی که در تجارت باید به آن برسیم تولید محصولات با کیفیت و با صرف منابع محدود است.»
ناوی راجو در پوندیچری، یکی از مستعمرات فرانسه در کشور هند بزرگ شده و با کمبود آب و نیازهای اساسی زندگی دست و پنجه نرم کرده است. به گفته وی در دوران کودکی تعاونی ها نقش مهمی در اقتصاد منطقه و تامین نیازهای مردم داشتند. راجو بعد از مهاجرت به غرب با مفهومی به نام فراوانی رو به رو شد.
وی گفت: «اگر به تاریخ بشریت نگاهی بیندازید می بینید که انسان از کمبود به فراوانی حرکت کرده است و این تلقی در بین انسانها به وجود آمده است که بیشتر مساوی بهتر است اما آیا واقعا این گزاره دست است؟ افزایش رفاه مادی بسیاری را از فقر نجات داده است. اما آیا این رفاه مادی و تولیدات متنوع و پر تعداد باعث ایجاد رفاه شخصی، اجتماعی و بهبود اوضاع سیاره زمین هم شده است؟ رفاه مادی در حال افزایش است اما فقط برای تعداد کمی از انسانها. تعداد میلیاردرها افزایش پیدا کرده و سرمایه آنها ساعت به ساعت بیشتر می شود اما درآمد یک خانواده معمولی تغییری نکرده است و حتی در اروپا ۵۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند.»
رفاه مادی به بهای نابودی کره زمین
مشاور نوآوری سیلیکون ولی ادامه داد: در جهان امروز مشکلات دیگری هم وجود دارند. در حالی که امید به زندگی به ۷۰ سال رسیده و انسان ها بیشتر عمر می کنند، تعداد بیماران قلبی و عروقی هم بیشتر شده است. علاوه بر این اوضاع سیاره ما بسیار نا به سامان است و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی باعث بروز مشکلات حادی شده است. به عبارت دیگر رفاه مادی برای تعداد کمی از انسان ها به بهای از بین رفتن منابع طبیعی به دست آمده است.»
وی با بیان این مطلب که تمرکز بر به دست آوردن بیشتر لزوما انسان ها را خوشحال نمی کند عنوان کرد:«خرج کردن بیشتر باعث بهتر شدن چیزها نمی شوند. ما باید از خود بپرسیم چه نوع رشدی را می خواهیم. بیشتر یا بهتر؟»
تولید کننده فعال به جای مصرف کننده منفعل
راجو با زیر سوال بردن استفاده از اعداد و ارقام تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص رشد کشورها گفت: «این شاخص نقش مردم یک جامعه در پیشرفت کشورشان را در نظر نمی گیرد و باعث می شود دولتها برای بالا بردن این عدد دست به هر کاری مانند از بین بردن منابع طبیعی بزنند. جامعه صرفه جو یعنی جامعه ای که تا حد امکان منابع استفاده شده را به چرخه مصرف بازگرداند. جامعه صرفه جو جامعه ای با آغوش باز است که با همکاری و همفکری بین مردم تمرکز خود را بر رشد کیفیت می گذارد.»
وی ادامه داد: «مردم معمولا به نیمه خالی لیوان نگاه می کنند اما اگر به نیمه پر لیوان بنگریم متوجه می شویم که می توانیم با ایجاد فرهنگ درست مصرف، منابع جدیدی را بیابیم که سابق بر این فکرش را نیز نمی کردیم. باید تلاش کنیم به جای این که یک مصرف کننده منفعل باشیم یک تولید کننده فعال باشیم.
او در پایان اظهار داشت: «تعاونی ها بخش اساسی جامعه هستند اما برای رسیدن به جایگاه اصلی، باید از لاک خود بیرون آیند و با دیگر بخش های اقتصاد و اجتماع به صورت فعال در ارتباط باشند تا بتوانند جامعه ای صرفه جو بسازند.»

2 دیدگاه ها

  1. بالغ بربیست واندی سال استکه درتعاونیهای مختلف جزو هیئت رئیسه بوده ام اداره تعاون استان تهران هنوز نتوانسته است خودرا با نوسازی یا ابتکارکوچک نظیر بردن لب تاپ درمجمع وتهیه صورتجلسه تایپ شده تروتمیز واساسنامه تایپ شده هماهنگ نماید حالا انتظاردارید که درتعاون اتفاقی بیفتد ؟ این هزینه چند درصد آموزش را صرف آموزش خودتان نمائید

  2. بالغ بربیست واندی سال استکه درتعاونیهای مختلف جزو هیئت رئیسه بوده ام اداره تعاون استان تهران هنوز نتوانسته است خودرا با نوسازی یا ابتکارکوچک نظیر بردن لب تاپ درمجمع وتهیه صورتجلسه تایپ شده تروتمیز واساسنامه تایپ شده هماهنگ نماید حالا انتظاردارید که درتعاون اتفاقی بیفتد ؟ این هزینه چند درصد آموزش را صرف آموزش خودتان نمائید

درج دیدگاه