پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

در گفت و گوی تعاون آنلاین با دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره تعاونی های برتر مطرح شد اعلام جزئیات جشنواره تعاونی های برتر

جزئیات جشنواره تعاونی های برتر
جزئیات جشنواره تعاونی های برتر

تعاون آنلاین – یازدهمین جشنواره تعاونی های برتر ۱۶ شهریورماه سال جاری برگزار می شود. جشنواره ای که  اهداف والایی چون توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، معرفی توانمندی های این بخش به اقشار مختلف جامعه و مسوولان، ارتقاء جایگاه تعاون، مشارکت در جامعه و ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان اعضاء خانواده بزرگ تعاون کشور […]

تعاون آنلاین – یازدهمین جشنواره تعاونی های برتر ۱۶ شهریورماه سال جاری برگزار می شود. جشنواره ای که  اهداف والایی چون توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، معرفی توانمندی های این بخش به اقشار مختلف جامعه و مسوولان، ارتقاء جایگاه تعاون، مشارکت در جامعه و ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان اعضاء خانواده بزرگ تعاون کشور را دنبال می کند.

حمدالله رستمی مدیر کل دفترآموزش،ترویج و تحقیقات تعاونی ها و دبیر اجرایی این جشنواره به تعاون آنلاین می گوید:«در سامانه یازدهمین جشنواره تعاونی های برتر امسال تعداد۱۱ هزار و ۲۷ تعاونی/ اتحادیه ثبت نام کرده اندکه از این تعداد استان تهران بیشترین تعداد داوطلب شرکت کننده در جشنواره را داشته و پس از آن استان های کرمان و کرمانشاه در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. در واقع می توان گفت این رقم معادل ۱۲ درصد کل تعاونی های موجود است که پیش تر در مرحله استانی با هم رقابت کرده و اکنون به جشنواره ملی راه یافته اند.»

وی در رابطه با  تقسیم بندی تعاونی ها از منظر حوزه فعالیت و گرایش های آنان افزود:« تعاونی های خدماتی و پس از آن تعاونی های کشاورزی و صنعتی رتبه های اول تا سوم بیشترین تعداد ثبت نام شده را دارند.»

به گفته رستمی تعاونی ها در ۲۱ گرایش اقتصادی همچون کشاورزی، صنعتی، معدنی، عمرانی، تأمین نیاز تولید کنندگان، تأمین نیاز مصرف کنندگان، تأمین نیاز صنوف خدماتی، اعتبار، دهیاری، زنان، حمل و نقل، فرش دستباف، مسکن، مرزنشینان، دانش بنیان، سهامی عام، فراگیر ملی، اتحادیه ها، اتاق تعاون، بنیاد تعاون و کارآفرینی در این جشنواره با هم رقابت می کنند.

دبیر اجرایی جشنواره در رابطه داوری این جشنواه به تعاون آنلاین گفت:« فرآیند داوری به صورت الکترونیکی انجام شده است که از طریق کارشناسان حاضر در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها انجام و نتایج مربوط به هر یک از گرایش ها در دفاتر تخصصی حوزه ستادی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) مورد بررسی نهایی قرار گرفته است. در رابطه با شاخص های ارزیابی نیز می توان گفت تعاونی ها در دو شاخص عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخص های عمومی شامل تعداد اعضا، نرخ اشتغال زایی، معوقات مالی، سوداوری و …است. شاخص های تخصصی نیز توسط مجموعه ای از کارشناسان وزن دهی و در سامانه طراحی شده است.»

از نکات قابل توجه این جشنواره که به عنوان نقطه قوت و تمییز آن با سایر جشنواره های مشابه می توان به رویکردهای اجتماعی آن اشاره کرد. به گفته رستمی در این جشنواره مسوولیت اجتماعی تعاونی ها نیز به عنوان یک شاخص ارزیابی جدید اضافه شده است و درجشنواره پیش رو یک تعاونی در حوزه توانمند سازی زنان و یکی در بخش گروه های آسیب پذیر به لیست برترین ها اضافه می شوند. وی همچنین گفت:«به زودی از طریق یک سازمان مردم نهاد در نظر داریم تشکل بزرگی از تعاونی های برتر را به ثبت برسانیم، تشکلی که صدای قدرتمند تری داشته باشد.»

رستمی در پایان به تعاونی های برتر وعده داد تا با تقبل بخشی از هزینه های تور تجاری به فرانسه در مهرماه فرصت تبادل نظر، آموزش و انتقال تجربیات برای تعداد بیشتری از تعاونی ها فراهم شود

درج دیدگاه