پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

دستاوردهای انقلاب در حوزه تعاون، کار و رفاه

ایجاد اشتغال در سایه تعاون و همکاری که مورد تاکید آموزه های دینی نیز واقع شده، محور و در واقع مسیر حرکتی بوده که از سال های بعد از پیروزی انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد اشتغال در سایه تعاون و همکاری که مورد تاکید آموزه های دینی نیز واقع شده، محور و در واقع مسیر حرکتی بوده که از سال های بعد از پیروزی انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش تعاون آنلاین، مدیریت اشتغال و کارآفرینی با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف بصورت طرح های اشتغال فراگیر، ایجاد و تاسیس مراکر مشاوره شغلی، اعطای وام های اشتغال روستایی و عشایری با هدف کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد توسعه در مناطق محروم و دورافتاده، توجه به حضور اقتصادی زنان در قالب ایجاد تعاونی های بانوان و عضویت آنها در این تعاونی ها از جمله تحولاتی است که طی چهار دهه بعد از انقلاب در عرصه کار و تعاون و رفاه حاصل شده است.

توجه به حضور اجتماعی توام با فعالیت اقتصادی آنها بیشتر از آنچه که اقتصادی باشد بعنوان مقوله ای اجتماعی در این چهار دهه به آن توجه شده و در نظر گرفتن تسهیلات مشاغل خانگی که بعنوان انتخابی جذاب برای زنان کارآفرین بوده نیز از جمله همین موارد است.

نیازسنجی بازار کار اولویت اول برای ایجاد اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در خصوص برخی دستاوردهای انقلاب درعرصه های مرتبط با رفاه و اشتغال گفت: اجرای طرح اعطای تسهیلات به بنگاههای اشتغالزا، اعطای یارانه به تسهیلات پرداخت شده به بنگاههای اشتغالزا، اجرا و برگزاری جلسات متعدد کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، طرح اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر در قالب بند الف و ب تبصره ۱۸و طرح اعطای تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از جمله برنامه های مهم در این چهار دهه بوده است.

علی آشتاب افزود: تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان در قالب برنامه پنجم توسعه، تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان طی سال ۹۵، تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان طی سال ۹۶ و اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از دیگر برنامه های محوری اجرا شده به منظور رسیدن به اشتغال و رفاه طی چهار دهه بعد از انقلاب بوده است.

به گفته وی از ابتدای تاسیس مراکز مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی در لرستان تعداد ۱۰۸ هزار و ۷۹۹ جویای کار ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۴ نفر مرد و ۳۹ هزار و ۷۷۵ نفر زن هستند که تعداد ۴۹ هزار و ۲۳۱ فرصت شغلی از بخش های مختلف اقتصادی ( صنعت ، کشاورزی و خدمات ) اخذ شد که از این ۳۲هزارو۴۰۶ نفر بکار گمارده شده اند.

وی افزود: در راستای آموزش رایگان خدمات فنی و حرفه ای تعداد ۷۷ هزار و ۲۳۹ نفر برای گذراندن دوره های فنی و حرفه ای معرفی شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در بخش معافیت های بیمه ای ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه تعداد ۲ هزار و ۵۰۸ پرونده معافیت بیمه ای بررسی و تعداد ۲ هزار و ۴۰۱ کارفرما به تامین اجتماعی معرفی شده است.

به گفته وی تعداد کارجویان معرفی شده برای برقراری بیمه ۶ هزار و ۵۸۲ نفر بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۸ کارفرما بهره مند شده و پنج هزار و ۴۸۰ نفر نیز مشمول معافیت بیمه ای شده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اقدام به طرح پالایش بیکاران واقعی کرده که تاکنون در سراسر کشور سابقه نداشته و در این راستا طراحی و اجرای نرم افزار لغو تعهد دانش آموختگان دانشگاهی توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای اولین بار در کشور صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در این زمینه نیاز سنجی بازار کار و برگزاری دوره های آموزش فارغ التحصیلان بیکار فاقد مهارت انجام شده است.

آشتاب با اشاره به اجرای طرح ساماندهی اتباع خارجی نیز گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا پایان آذر ماه سال ۹۷ بیش از هفت هزار مورد بازرسی از شرکتها و کارگاههای سطح استان توسط بازرسان کار و با همکاری نیروی محترم انتظامی در قالب ۹۱۶ گشت مشترک صورت پذیرفته است که تعداد ۴۵۳ تبعه خارجی غیرمجاز شاغل شناسایی شد.

وی افزود: در همین ارتباط تعداد ۲۴ فقره برگ جدید صادر و ۸۵ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی شد و در مجموع تعداد ۳۹۶ نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع خارجی غیر مجاز شاغل شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: شناسایی کارآفرینان برتر و برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر از سال ۱۳۸۴ تاکنون، ایجاد مراکز مشاوره اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی به تعداد ۹ مرکز در استان ،ایجاد کانون کارآفرینان بعنوان اتاق فکری جهت ارائه مشاوره تخصصی کارآفرینان به مسئولین و ترویج فرهنگ کارآفرینی ، برگزاری دوره های آموزشی مهارت های کسب و کار آفرینی از سال ۸۵ لغایت ۹۰ و بازدید دانشجویان از محل فعالیت کارآفرینان با همکاری دانشگاههای استان در جهت الگو سازی و معرفی کسب و کار های نوآور از دیگر اقدامات کلیدی انجام شده است.

افزایش تشکل های کارگری از ۱۵ تا به بیش از ۳۰۰ تشکل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در خصوص دستاوردهای انقلاب در بخش مدیریت روابط کار نیز گفت: از اول انقلاب بدلیل حضور و نقش کارگران در پیروزی انقلاب و به چرخه در آوردن اقتصاد کشور و همچنین کمک و پشتیبانی و حضور مستقیم جامعه کار و تولید ، دولت توجه جدی به این بخش با اعمال نقش حاکمیتی سه جانبه گرایی و ایجاد پل ارتباطی بین حکومت وکارگران به تشکیل شوراهای اسلامی کار و نمایندگی های کارگری و انجمن های مختلف کارگری و کارفرمایی اقدام کرد.

آشتاب افزود: در این ارتباط تعداد تشکل های کارگریاز حدود ۱۵ تشکل به بیش از ۳۱۵ تشکل رسیده که این خود نشانگر از تلاش و تفکر انقلاب اسلامی در توجه به خواستگاه صنفی این قشر عظیم جامعه است.

وی گفت: در حوزه بازرسی کار در بخش مشاغل سخت و زیان آور از سال ۱۳۸۰ با هدف صیانت و جلوگیری ازاستهلاک نیروی انسانی و همچنین ایجاد ظرفیت اشتغال جوانان با ۲۰ سال سابقه کار و حداکثر ۳۰ سال بازنشسته و هم اکنون ادامه دارد که تاکنون حدود ۹ هزار نفر با بهره گیری از این قانون بازنشسته و این ظرفیت در اختیار بازار کار و جوانان قرار گرفته است.

مشاغل خانگی، فرصتی جدید برای اشتغال

معاون اشتعال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز گفت: کسب و کار خانگی در ایران پدیده جدیدی نیست، بلکه در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیتهای اقتصادی – اجتماعی امروز به وجود آمده به آن توجه بیشتری شده است.

عظیم رحمان سالاری افزود: از این رو رفع موانع، سامان بخشیدن، به‌روز رسانی و نظام مند کردن کسب کارهای خانگی در ایران یک ضرورت آشکار بوده و اگر بخواهیم این مشاغل به صورت پایدار و در تراز جهانی ایجاد شوند، نیازمند برنامه‌های حمایتی و آموزشی و به روزرسانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز است.

به گفته وی در سال ۱۳۸۹ با تصویب و اجرایی شدن قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به فضای کسب و کار خانگی در ایران رونق چشم گیری بخشیده شد.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ( از سال ۱۳۹۰ تاکنون ) سهم استان لرستان از تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی جمعا ۲هزارو ۱۳۰ میلیاردریال بوده است.

تشکیل چهار هزار و ۱۳۷ واحد تعاونی بعد از انقلاب

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد چهار هزار و ۱۳۷ واحد تعاونی با عضویت ۹۹۷ هزار و ۶۹۹ نفر در این استان به ثبت رسیده است.

مجتبی شجاعی افزود: تعداد تعاونی بانوان۶۶۷ واحد با عضویت ۶ هزار و ۷۹۹ نفر و تعداد روستا تعاون ها نیز ۷۸ واحد با عضویت ۲ هزار و ۳۷۰ نفر است که در این استان بعد از انقلاب تشکیل شده اند.

به گفته شجاعی طی برگزاری ۹۷ جلسه تسهیل و رفع موانع تولید ۱۵۴ تعاونی مشکل دار مطرح شده است و در نهایت ۱۳۰ مصوبه تایید شد.

مدیر بخش تعاون اداره کل، تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در سال ۸۵ تاکنون در مجموع تعداد هشت هزار و ۵۰۵ واحد مسکونی از طریق تعاونی ها به متقاضیان واگذار شد و تعداد ۲ هزار و ۶۷۶ واحد نیز درحال ساخت و پیگیری است.

اجرای طرح ها و برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی

معاون رفاه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در خصوص تحولات ۴۰ ساله این بخش گفت: طی چند سال اخیر برای ساماندهی کارگران ساختمانی انجمن صنفی ویژه این قشر تاسیس و سامانه خدمات رفاهی راه اندازی شده که کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند و اکنون با راهنمایی کارفرمایان و تلاش مسئولین ذیربط پوشش صد در صدی خانه های بهداشت کارگری در واحدهای مشمول استان را داریم.

حمید رضا درویش پور افزود: با تدوین برنامه های چند ساله و استقرار مداخلات پیشگیری ابتدا وضعیت اعتیاد در جامعه کار و تولید غربالگری شده سپس بر اساس نتایج بدست آمده و وضعیت موجود برنامه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه کار و تولید را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده که این امر یک برنامه بی نظیر در سالیان اخیر در کشور بوده که مورد رضایت کارگران ، کارفرمایان واقع شده است.

توانمندسازی و افزایش مهارت های کارگران

وی افزود: طی چند سال اخیر بحث توانمندسازی کارگران و افزایش مهارت آنها در مقابله با تهدید ها و آسیب ها با اجرای کارگاههای آموزش مختلف و بهره گیری از اساتید مسلط حوزه آسیب های اجتماعی بطور جدی مورد پیگیری قرار گرفته و نشاط اجتماعی و افزایش بهره مندی در واحدهای تولیدی صنعتی ارتقاء یافته است.

درویش پور یادآور شد: با همت و تلاش سازمان های مرتبط و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هر سال جشنواره های فرهنگی ورزشی بین اقشار مختلف جامعه کار و تولید برگزار می شود که این موضوع نگاه به قشر کارگر و رفاه خانواده های آنان است.

وی گفت: احداث نمازخانه در سطح واحدهای کارگری و توسعه فعالیت های مرتبط با حوزه های قرآنی از جمله مسابقات ، برگزاری محفل انس با قرآن و همچنین توجه به مفاهیم فرهنگی که کنجر به افزایش سطح معنویت در واحدهای کارگری و در نتیجه ارتقاء روحیه و انگیزه به کار در کارگران از ثمرات انقلاب است.

توسعه اماکن ورزشی و رفاهی کارگری

درویش پور همچنین گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در زمان قبل از انقلاب تحت نام وزارت کار و رفاه اجتماعی متولی کار و رفاه اجتماعی کارگران محسوب می شد در بحث ورزش استانها هیچگونه امکانات و زیر ساختهایی نداشت و فقط در کارخانجات بزرگ بالای ۵۰۰ نفر بر اساس ماده ۱۵۴ قانون کار دارای اماکن ورزشی بود و خود ادارات کل هیچگونه امکانات و مجموعه های ورزشی نداشتند.

وی افزود: مثلا در استان لرستان در زمان قبل از انقلاب فقط در کارخانجات پارسیلون خرم آباد-کشت و صنعت و سیمان دورود دارای ۲۵ هزار مترمربع فضای ورزشی در داخل این واحدها بوده در صوریت که بعد از انقلاب این فضا در داخل واحدهای کارگری به ۶۰ هزار مترمربع افزایش پیدا کرده است.

معاون رفاه اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی سرانه ورزشی برای کارگران استان فقط در داخل ۲ کارخانه پارسیلون و سیمان دورود و مجموعه کشت و صنعت فراهم بود و در بعد از انقلاب اسلامی با اینکه تعداد کارگران افزایش یافته سرانه ورزشی هر کارگر به ۵/۱ متر مربع رسیده است.

به گفته وی قبل از انقلاب فقط در ۲ رشته دو میدانی و فوتبال مسابقات ورزشی برگزار و تیم های ورزشی به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می شدند در صورتی که این رشته های ورزشی اینک به ۲۰ رشته ورزشی رسیده است.

حضور ورزشکاران لرستانی در عرصه های بین المللی

درویش پور یادآور شد : قبل از انقلاب هیچ ورزشکار کارگر لرستانی به مسابقات برون مرزی – بین المللی خارجی و جهانی اعزام نشده بود اما اینک بعد از چهل سال از انقلاب ورزشکارانی در رشته دو و میدانی، فوتبال و رشته های رزمی به مسابقات جهانی و بین المللی اعزام شدند و ۱۰ مدال طلا و نقره و برنز بدست آورده اند.

وی افزود: قبل از انقلاب بانوان کارگر هیچگونه فعالیت ورزشی نداشته اما بعد از انقلاب اسلامی در رشته ورزشی ، والیبال، شنا، تنیس روی میز، شطرنج ،پتانک ،دو و میدانی، کوهنوردی ، آمادگی جسمانی دارای فعالیت ورزشی بوده و بانوان ورزشکار به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می شوند.

درج دیدگاه