پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

دفاع برنده جایزه نوبل اقتصاد از تعاونی ها: تعاونی ها در مدیریت ریسک کارآمدتر هستند

جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد

تعاون آنلاین-جوزف استیگلیتز، اقتصاددان مشهور و برنده جایزه نوبل در سخنرانی خود در نشست بین المللی تعاونی های در کبک کانادا گفت:«چشم انداز در حال تغییر سیاسی و چالش های اقتصادی نشان دهنده آن است که ما شاهد دورانی «جالب توجه» و در عین حال «آشفته» هستیم.» استیگلیتز یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس ۳ روزه […]

تعاون آنلاین-جوزف استیگلیتز، اقتصاددان مشهور و برنده جایزه نوبل در سخنرانی خود در نشست بین المللی تعاونی های در کبک کانادا گفت:«چشم انداز در حال تغییر سیاسی و چالش های اقتصادی نشان دهنده آن است که ما شاهد دورانی «جالب توجه» و در عین حال «آشفته» هستیم.»
استیگلیتز یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس ۳ روزه تعاونی ها در کانادا بود، کنفرانسی که بیش از ۳۰۰۰ هیئت از اقصی نقاط جهان را گرد آورده بود تا در مورد آینده اقتصاد تعاون به همفکری بپردازند.
این برنده شناخته شده جایزه نوبل اقتصاد در دانشگاه کلمبیا تدریس می کند و کتاب های بسیاری در مورد نابرابری، تفاهم نامه های تجاری و موضوعات اساسی ای که اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار می دهند، به رشته تحریر درآورده است. او در این کنفرانس بر معضلات اصلی مبتلا به اقتصاد جهانی و نقش تعاونی ها در رویارویی با این معضلات تمرکز کرده بود.
به گفته استیگلیتز، با وجود تغییرات سیاسی مهم در جهان، مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نیز انتخابات پیش رو در ایالات متحده آمریکا، جهان با معضلات اقتصادی ای رو در رو است که کنترل آنها خارج از عهده افراد و حتی دولت های ملی است.
استیگلیتز می گوید:«این ها مشکلاتی هستند که بخش خصوصی نمی تواند حل شان کند، عمدتاً به این دلیل که این خود بخش خصوصی بوده است که این مشکلات را به وجود آورده است. از طرف دیگر، افزایش هر روزه بی عدالتی اقتصادی در جهان نشانه ای است از اینکه اقتصاد بازار چگونه به پیش می رود و اینکه ما چگونه در ۳ دهه گذشته اقتصاد جهانی را به پیش برده ایم. به این ترتیب، بی عدالتی چیزی جز انتخاب ما نبوده است.»
به گزارش تعاون آنلاین، استیگلیتز ایالات متحده آمریکا را مثال می زند که در آن، سهم درآمدی ۱ درصد ثروتمند (بدون احتساب سود سرمایه) با سهم درآمدی ۹۰ درصد از پایین ترین گروه های اجتماعی برابری می کند. در این کشور، حقوق دریافتی مدیران ارشد ۳۰۰ برابر بیشتر از حقوق دریافتی متوسط کارگران است.
استیگلیتز می گوید:«اگر مدیران بخش اعظم درآمدها را از آن خود می کنند، این بدان معنی خواهد بود که سهم کمتری برای سرمایه گذاری مجدد در شرکت باقی خواهد ماند.» این در حالی است که به گفته وی، درآمد متوسط خانوار در آمریکا، از سال ۱۹۹۸ تقریباً ثابت مانده است.
در این میان اما تعاونی ها چه کمکی به حل مشکلات می کنند؟ استیگلیتز معتقد است تعاونی ها می توانند راه حل های بهتری برای ریسک های پدید آمده توسط جامعه ارائه کنند. او می گوید:«بدیل های برای نظام اقتصادی کنونی وجود دارد حتی اگر عده ای بگویند که این طور نیست. شاید عده ای بگویند تنها تغییراتی جزئی در نظام اقتصادی کنونی کافی خواهد بود، اما مشکلات به قدری عمیق و بنیادین اند که تغییرات جزئی کارگر نیستند.»
این اقتصاددان برنده جایزه نوبل ادامه می دهد:«ما باید از تعاونی ها بیاموزیم. بدین وسیله، قادر خواهیم بود اقتصادمان را، جهانی شدن را و آنچه ما و فرزندمان به واقع هستیم، از نو شکل دهیم.»
استیگلیتز پیش بینی می کند مدل تعاون، در برخی کشورها سهم بیشتری از اقتصاد را از آن خود کند. «اقتصاد جهان شاهد نوسانات بسیاری خواهد بود و تعاونی ها بهتر از بخش خصوصی قادر به مدیریت ریسک ها خواهند بود.» وی که مشاور هیلاری کلینتون هم هست، گفت که وی همدلی بیشتری با مشارکت کارگران در شرکت ها دارد.

درج دیدگاه