جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران:صید مستقیم از دریا دیگر پاسخگو نیست

بیش از ۴۲۵ تعاونی صیادی و ۹ اتحادیه استانی در هفت استان ایران مشغول فعالیت هستند .

بیش از ۴۲۵ تعاونی صیادی و ۹ اتحادیه استانی در هفت استان ایران مشغول فعالیت هستند .

یعقوب دوجی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران در گفتگو با تعاون انلاین افزود:آخرین بررسی ها نشان می دهد در مجموع تعاونی های صیادی فعالی بیش از ۱۵۲ هزار صیاد مشغول به کار هستند.که رقمی قابل توجه را تشکیل می دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور: نیاز اتحادیه به حمایت‌های مالی

وی در خصوص پراکندگی نیروی کار در در این حوزه در کشور نیز توضیح داد و گفت: از مجموع ۱۵۲هزار صیاد ۱۰هزار نفر در شمال کشور مشغول صید ماهی هستند که سهم صیادان ماهیان پره ۷نفر و صیادان کیلکا ۳نفر است و ۱۴۲ هزار نفر صیاد در جنوب کشور مشغول به کار هستند.

وی صیادی را شغلی سخت وز یان اور دانست و با تاکید بر درامد اندک برخی از صیادان گفت: برای نمونه صیادان ماهی پره شش ماهه دوم سال مشغول به کار بوده و در شش ماه نخست سال بیکارند. این صیادان جزو قشر کم درآمد جامعه محسوب می شوند.

به گفته وی صیادان کیلکا معمولا ۱۰ماه سال مشغول به کارهستند و ۲ماه بیکارند.

وی در پاسخ به این سئوال که مشکل عمده صیادان فعال چیست؟ گفت: سخت و زیان آور منظور نشدن شغل صیادی و بیمه صیادان را باید عمده ترین مشکل فعالان این عرصه به شمار آورد.

او با تاکید بر اینکه همه صیادان بیمه هستند، گفت: البته برای گرفتن تخفیف های خاص صحبت هایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده است زیرا تخفیف های فعلی شامل آن دسته از صیادانی است که در قایق و شناورهایی کار می کنند که در قایق تا ۲نفر و در شناور تا ۵نفر معافیت دارند، درخواست کرده بودیم این تخفیف ها تا ۳نفر در قایق و تا۱۰نفر در شناورها را شامل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: سال گذشته از طریق سازمان تامین اجتماعی قانونی مصوب شد که افراد کارفرما نمی توانند از مشمول این وضعیت شوند که مشکل بسیار بزرگی را ایجاد کرده است زیرا صیادی که مالک شناور است به عنوان کارفرما شناخته شده و مشمول دریافت تخفیف و معافیت پرداخت حق بیمه نمی شود این در حالی است که ۷۰درصد جامعه صیادان مجبورند ماهانه بیش از۳۰۰هزار تومان حق بیمه پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم صیادان نیز بتوانند مانند بسیاری از مشاغل از تخفیف ها و … سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.

دوجی در پاسخ به این سئوال که ایا اماری از فعالیت صایدان غیر مجاز موجود است یا خیر ؟ گفت: آمار دقیقی از صیادان غیرمجاز به دلیل نداشتن رسمیت وجود ندارد اما باید گفت براساس مشاهدات حدود ۵۰درصد جمعیت صیادان مجاز را تشکیل می دهند.

وی در جواب این سئوال که آیا این افراد درخواستی برای پیوستن به تعاونی های صیادی ارایه داده اند؟ نیز توضیح داد: این افراد درخواست داده اند که زیر مجموعه تعاونی های صیادی شوند اما باید گفت با ظرفیت فعلی، دریا پاسخگوی تعداد صیادان مجاز نیست و ما مجبوریم به تعدیل نیرو هم فکر کنیم.

وی اضافه کرد:  برای نمونه در شمال کشور صیادان پره و کیلکا دولت هر سال کمک و بودجه بلاعوض می دهد تا این افراد را ساماندهی کنیم زیرا دریای خزر ۱۰۰درصد اقتصادی نیست و ذخایر دریا پاسخگو نیست بنابراین به جای صید مستقیم از دریا باید به سمت پرورش میگو، ماهیان خاویاری، ‌پرورش ماهی در قفس و سایر روش های نوین گام برداریم.

به گفته وی در بخش تعاونی ماهیان در بخش تعاونی ۷۰هزار تن است و آماری از میزان تولید صیادان غیرمجاز وجود ندارد.

درج دیدگاه