پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

دومین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها با شعار پیشنهادی دکتر ربیعی افتتاح شد

دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی
دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

بیایید تعاون را باور کنیم   تعاون آنلاین – دومین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حمید کلانتری معاون او افتتاح شد. در این نمایشگاه، تعدادی از تعاونی های برتر کشور که برخی از آنها نام ها و برندهای مشهوری هم هستند، حضور […]

بیایید تعاون را باور کنیم

 

تعاون آنلاین – دومین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حمید کلانتری معاون او افتتاح شد. در این نمایشگاه، تعدادی از تعاونی های برتر کشور که برخی از آنها نام ها و برندهای مشهوری هم هستند، حضور داشتند و نمادی بودند از ثمره اعتماد به الگوی تعاون.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تعاون، گفت:«جامعه ما امروز به دو معنای عام و خاص به تعاون احتیاج دارد. ما امروز بیش از هر زمان دیگری به روح تعاون احتیاج داریم. جامعه ای که می خواهد نابرابری ها را کم کند، عدالت توزیعی را مراعات کند و فرصت های برابر در اختیار همگان قرار دهد، باید در سیاست های کلان خود از تعاون بهره ببرد؛ چه از نام تعاون استفاده کند و چه نکند.»

به گزارش تعاون آنلاین، دکتر علی ربیعی ادامه داد:«ما باید در سایه روح تعاون بزرگ، اجماع بزرگ را در کشور ایجاد کنیم و بدون این اجماع بزرگ، ما قادر به حل اساسی مسائل خود نخواهیم بود.» ربیعی افزود:«تعاونی که امروز ما را دور هم جمع کرده است، تعاون به معنای اخص آن است و اگر ما می خواهیم به تعاون به معنای اعم آن دست پیدا کنیم، راهی جز شکل گیری تشکل های تعاونی نداریم. ایجاد تشکل های تعاونی و تشکل هایی که به روح تعاون بزرگ پایبند باشند، راهکار اساسی برای تعاونی کردن همه کنش ها و فعالیت های ما است. ایجاد تعاونی های گوناگون، از روستاها تا شهرها، راهی است که به کمک آن می توان اهدافی از جمله دستیابی به عدالت توزیعی و برابری فرصت ها را دسترس پذیر کرد و افزون بر این به مردم آموزش داد که چگونه باید با هم کار و همکاری کنند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از اقدامات مهندس کلانتری در معاونت تعاون برای برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها گفت:«نمایشگاه دیگری هم در آینده خواهیم داشت که درباره صادرات است و هدف آن برقراری ارتباطات بین المللی تعاونی ها است.»

«بیایید تعاون را باور کنیم»

ربیعی افزود:«من همیشه بر این باور بوده ام که ما باید هر سال نوعی چشم انداز و شعار برای پیش برد برنامه هایمان داشته باشیم و بهترین شعاری که برای سال جاری به ذهنم می رسد این است که «بیایید تعاون را باور کنیم.» ما باید جنبشی راه بیندازیم تا تعاون به باور ما تبدیل شود و در این جهت برنامه ریزی عملیاتی هم داشته باشیم.»

به گزارش تعاون آنلاین، ربیعی تصریح کرد:«انتظار من از همکارانم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که متولی ایجاد نوعی گفت و گوی اجتماعی باشند پیرامون اینکه ما چگونه می توانیم باور به تعاون را در کشور بسط دهیم و برای حل مشکلات خودمان از آن بهره مند شویم. این جلسات، این نشست ها و مصاحبه هایی که به دنبال آن می آیند می توانند راهی باشند برای آنکه از دل خود تعاونی های راه حلی برای مشکلات و چشم انداز آینده تعاون در کشور پیدا کنیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به تاریخچه تعاون در ایران، مسیر آینده را منوط به مطالعه گذشته دانست و گفت:«ما نمی توانیم بدون نگاه به گذشته و به عنوان مثال بدون نگاه به شیوه غلط واگذاری سهام عدالت، آینده تعاون را حدس بزنیم. شیوه اجرای سهام عدالت در سطوح بالایی به شکلی بود که اساساً روح تعاون از آن خارج شد و به همین جهت مشکلات بسیاری پیش آمد. ما برای آنکه بتوانیم چشم انداز درستی از تعاون در آینده ایران داشته باشیم، نیازمند بازنگری های اساسی هستیم. ما باید گفتمان جدیدی در زمینه های واقعی گسترش تعاون در کشور ایجاد کنیم و شکل ارتباطات تعاونی ها با یکدیگر و با جامعه باید تغییر کند.»

ربیعی ضمن اشاره به تغییرات ساختار اجتماعی ایران گفت:«اقتصاد در جامعه ما هم به سرعت در حال تغییر است و در حالی که بخش های دولتی و خصوصی تنها از تغییرات اقتصادی اثر می پذیرند، بخش تعاون از تغییرات اجتماعی در کنار تغییرات اقتصادی متأثر می شود. بخش تعاون بخش اقتصاد اجتماعی است و اقتصاد را به جامعه گره می زند. ما باید تغییرات محیطی در زمینه های اجتماعی و اقتصادی را به طور مداوم پیگیری کنیم. به عنوان مثال، تغییرات فرهنگی و تغییراتی که در محیط صنعت رخ داده اند واقعیت هایی هستند که ما باید با آنها رو به رو شویم.»

وی ادامه داد:«اجازه بدهید مثالی بزنم. به نظر می رسد ذائقه مصرف ما امروز به سمت خرید از فروشگاه های کالاهای خاص می رود. حال، آیا باید ما همچنان در الگوهای کلاسیک فروشگاه های تعاونی باقی بمانیم یا آنکه به سمت فروشگاه های بزرگ حرکت کنیم؟ امروز کسانی که می خواهند برند ایجاد کنند این کار را در قالب تعاونی انجام می دهند و این نشانه تعلق به نوعی نوستالژی تعاونی است.»

ربیعی گفت:«امروز نشان گاه های گروه هایی که تعاونی ها می توانند در آنها پا بگیرند در حال تغییر است. این درست است که روستاها همچنان کانون های شکل گیری تعاونی ها هستند و باید هم باشند و این هم درست است که حمل و نقل در کشور ما با ساختار تعاونی گره خورده است، اما امروز نشان گاه هایی مانند خروجی های دانشگاه ها داریم که باید به آنها هم توجه کنیم.»

وی افزود:«ما باید از ذهنیتی که تعاون را به یارانه پیوند می زند برهانیم. من تا جایی که بتوانم از تداوم یارانه ها در این بخش دفاع می کنم و آن را احیا خواهم کرد اما غرض این است که تعاون را با یارانه نشناسند. من در سفر به برخی استان ها می بینم علی رغم اقدامات کلینیکی ما در ۲ سال اخیر برای احیای تعاونی ها، ۵۰ درصد از تعاونی ها غیر فعال هستند. با این حال، در همین مدت شاهد تعاونی هایی در سطح خرد و کلان بوده ایم که ما را به این حوزه امیدوار می کنند. من در یکی از سفرها تعاونی روستایی ای را دیدم که فعالیت آنها رنگ کردن دیوار خانه های روستا بود و با توجه به اینکه الگوی گردشگری در دنیا امروز از هتل های ۵ ستاره به سمت خانه های معمولی در حرکت است، این حرکت واقعاً قابل ستایش است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:«تجربه به ما نشان داده اگر خواهان پیشرفت بخش تعاون هستیم، باید از تعاونی های موجود به عنوان کانون این توسعه و پیشرفت استفاده کنیم. به این ترتیب، بهترین راه برای توسعه بخش تعاون در یک منطقه این است که از تعاونی های همان بخش برای توسعه سایر تعاونی ها استفاده کنیم.»

ربیعی ادامه داد:«برنامه ما این است که میان تعاونی ها و برنامه های اشتغال نوعی ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت تعاونی ها در زمینه ایجاد اشتغال استفاده کنیم. نمی خواهم بگویم ما در سالهای گذشته در زمینه تعاون شق القمر کرده ایم اما در اقتصادی که سهم گرفتن از بازار برای بخش خصوصی و دولتی هم مشکل بوده است، اقدامات ما شایان ذکر بوده است. مهم ترین چیزی که ما به دنبال آن بوده ایم ایجاد آرامش برای تشکل های تعاونی بوده است.»

«تأمین مالی جمعی» در راه است

به گزارش تعاون آنلاین، وی افزود:«ضمانت های صندوق ضمانت تعاون از ۱.۵ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. ما به دنبال راه هایی هستیم تا این ارقام افزایش پیدا کنند و من فکر می کنم در آینده ما بتوانیم تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید مواد اولیه و تضمین وام، ضمانت بدهیم. فعالیت دیگر ما، تأمین مالی جمعی بوده که در حال حاضر راه اندازه شده است. ما اگر بتوانیم چند مورد تأمین مالی مجازی را ایجاد کنیم تا افراد سرمایه های خرد خودشان را وارد این کار کنند و بدانند که می توانند به این مسیر اعتماد کنند، یقین دارم که بخشی از سرمایه هایی که در اختیار مردم است به این سمت خواهد آمد. در همین مدت ۱۴هزار تعاونی ایجاد شده که تعداد اعضای اصلی آنها ۱۶ تا ۱۸ نفر است. علاوه بر این، صادرات ما هم نسبت به سال ۱۳۹۳ حدود ۲۵ درصد رشد داشته و من امیدوارم صادرات در این بخش از ۱.۷ میلیارد دلار به ۲.۵ میلیارد دلار برسد.»

درج دیدگاه