سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

علی ربیعی در همایش «تعاون، راه سوم در اقتصاد» مطرح کرد: توانایی بخش تعاون برای ایجاد طبقه متوسط ۸۰ درصدی در ایران

دکتر ربیعی وزیر تعاون
دکتر ربیعی وزیر تعاون

تعاون آنلاین-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش «تعاون، راه سوم در اقتصاد» ضمن اشاره به سیطره راست اقتصادی بر اقتصاد ایران و تمایل این جریان به القای ناکارآمدی اقتصاد تعاون، از ظرفیت های و مزایای تعاونی ها گفت و آن را راهی برای شکل گیری یک طبقه متوسط قدرتمند در کشور دانست که […]

تعاون آنلاین-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش «تعاون، راه سوم در اقتصاد» ضمن اشاره به سیطره راست اقتصادی بر اقتصاد ایران و تمایل این جریان به القای ناکارآمدی اقتصاد تعاون، از ظرفیت های و مزایای تعاونی ها گفت و آن را راهی برای شکل گیری یک طبقه متوسط قدرتمند در کشور دانست که می تواند ۸۰ درصد از جمعیت کشور را در بر بگیرد.

به گزارش تعاون آنلاین، ربیعی در ابتدا از چرایی نامگذاری همایش تحت عنوان «تعاون، راه سوم در اقتصاد» گفت و تصریح کرد:«شاید این پرسش پیش بیاید که چرا بعد از این همه سال که اقتصاد تعاون در کشور شکل گرفته و تعاون در قانون اساسی ما هم آمده، ما دوباره به بنیان های اندیشه ای بازگشته ایم و از اندیشه تعاون سخن می گوییم؟»

دکتر علی ربیعی ادامه داد:«هفته گذشته من در یک سخنرانی گفتم که ما باید تعاون را باور کنیم و این مستلزم نوعی واکاوی اندیشه ای برای تفکر دوباره در زمینه اقتصاد تعاون است. وقتی سخن از تعاون می گوییم، باید به صورت دائمی، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران را رصد کنیم تا ببینیم چگونه می توان در شرایطی که مختصات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران نسبت به اوان انقلاب تغییر کرده است، تعاون را به پیش برد.»

ربیعی افزود:«باور من این بوده و هست که علی رغم آنچه گفته می شود، فراتر از چپ و راست سیاسی، اقتصاد ایران و جهان در سیطره راست اقتصادی است. به همین جهت است که جریان راست اقتصادی در کشور که اتفاقاً رسانه، بلندگو و روزنامه هم دارد، دائماً بر این طبل می کوبد که تعاون که بر بستر چپ اقتصادی شکل گرفته است، دیگر محلی از اعراب ندارد و دوران آن گذشته است.»

تعاون در جهان هم به رسمیت شناخته شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:«آیا اقتصاد ما راست تر از اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا یا برزیل است که تعاونی ها در آنها به رسمیت شناخته شده اند و جایی برای آنها در نظر گرفته شده است؟ چطور عده ای می گویند دوران تعاونی ها به سر آمده است؟ همین حالا در برزیل، ۴۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی و ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش تعاون اختصاص دارد و تعاونی های این کشور به ۱۳۷ کشور جهان صادرات دارند. در داخل آمریکا هم بیش از ۳۰ تعاونی درآمدی بالاتر از سالانه یک میلیارد دلار دارند و ۱۰۰ تعاونی نخست در این کشور، ۱۱۷ میلیادر دلار تولید داشته اند. علاوه بر این، در سطح جهان، تعاونی ها حدود ۱۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده اند که ۲۰ درصد بیشتر از مجموع شغل های ایجاد شده توسط تمامی شرکت های چند ملیتی است. به همین دلیل باور من این است که اگر ما نمی توانیم کاری را به درستی انجام دهیم نباید به دنبال مقصر بگردیم و فرافکنی کنیم.»

ربیعی گریزی هم به مباحث نظری زد و گفت:«وقتی فرانسیس فوکویاما کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان را نوشت و گفت نئولیبرالیسم الگوی نهایی اقتصاد جهان است، ما نقدهای بسیاری بر آن داشتیم و حتی یادم هست که رییس جمهور دوران اصلاحات در یک سخنرانی که بازتاب خوبی هم داشت، گفته بود این پایان تاریخی که فوکویاما از آن یاد کرده، پایانی غم انگیز است. الگوی سوسیالیسم هم به همین راه رفت و آنها هم گفتند پایان تاریخ با سوسیالیسم رقم می خورد اما دیدیم که این الگو هم با شکست رو به رو شد.»

تجاری سازی به جای خصوصی سازی

ربیعی ادامه داد:«در ایران خصوصی سازی و خارج کردن کارخانه ها از شهرها مساوی بود با اخراج کارگران و بیکاری آنها و در واقع به جای خصوصی سازی، تجاری سازی و اقتصاد مالی قرار گرفت و «ب.ز» ها پا گرفتند. برنامه های اقتصادی ما و حتی برنامه های دولت قبل که ادعا می شد عدالت محور هستند، کار را به جایی نرساندند و علی رغم هزینه کردن ۷۵۰ میلیارد دلار، اقشار فرودست ما امروز در همان جایی ایستاده اند که قبلاً هم بودند و وضعیت آنها تغییری نکرده است.»

ربیعی تأکید کرد:«امروز الگوی تعاون می تواند برای حل این مشکلات به کمک ما بیاید و ما را کمک کند تا طبقه متوسطی را شکل بدهیم که دست کم ۸۰ درصد از جمعیت کشور و حدود ۸ دهک از آن را پوشش بدهد. این امر به کمک الگوی تعاون قابل دستیابی است.»

درج دیدگاه