جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

در سفر غیررسمی معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به قم:

دیدار با مراجع عظام

دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی
دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و ر فاه اجتماعی ضمن حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س)، با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار کرد.

کلانتری در دیدار با حضرت آیه‌الله مکارم شیرازی ضمن تشکر از آن مرجع عالیقدر برای پذیرش دیدار، با ارائه گزارشی کوتاه از حوزه مسئولیت خود؛ یعنی بخش تعاون؛ پرسید: چگونه می‌توان بحث اقتصاد تعاون را با فقه تعاون درآمیخت؟

وی افزود: در کتاب آقای یوسفی درخصوص اقتصاد تعاون اسلامی به دیدگاه شهید بهشتی، آیه‌الله خامنه‌ای و آیات و روایات در این خصوص اشاره شده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شهید بهشتی اولین کسی بودند که پس از انقلاب اقتصاد تعاونی را در حزب جمهوری اسلامی تدریس نمودند اظهار کرد: شهید بهشتی قصد داشتند مدل اروپایی فرانسوی، انگلیسی، آلمانی تعاونی‌ها را پیاده‌سازی کنند. مانند تعاونی کشاورزی و بانکداری.

سید حمید کلانتری افزود: شرکت تعاونی راچ‌دیل با ۲۵ نفر در حوزه مصرف شروع به فعالیت نمود و هم اکنون ۵ میلیون نفر عضو دارد و اتحادیه بین‌المللی تعاونی‌ها نیز ۱۲۰ سال عمر دارد و مرکزیت آن در کاناداست.

کلانتری در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه تعاونی تعدیل نگاه نسبت به سرمایه‌داری است و قصد دارد فاصله طبقاتی را کم کند و نگرش اجتماعی دارد گفت: ویژگی اصلی اقتصاد تعاون بحث عدالت اجتماعی است و فاصله تولید و مصرف را کاهش می‌دهد. بحث دیگر محرومیت‌زدایی است که سرمایه‌های خرد را جمع کرده و قابل سرمایه‌گذاری می‌کند. نمونه‌هایی هست که در مناطق محروم خود اهالی منطقه با ایجاد تعاونی رونق به آن محل بخشیده‌اند.کارکرد دیگر تعاونی‌ها بهره‌وری منابع و سرمایه است که با تجمیع و همراه ساختن امور مربوط به هر حوزه مانند تعاونی پسته، عسل، گندم‌کاران و… می‌توان در حوزه اشتغال  نیز کمک فراوانی به ایجاد اشتغال نمود.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در مباحث فقهی و رساله‌ها کاستی‌هایی در مورد تعاونی‌ها دیده می‌شود.

درج دیدگاه