جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

در روز اول سفر هیئت فرانسوی به ایران رخ داد

دیدار با معاون تعاون و رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون

تعاون آنلاین – هیئت متشکل از مدیران تعاونی ها و اتحادیه های بزرگ کشاورزی فرانسه به همراه نماینده میز ایران در فرانسه به دعوت معاونت تعاون وارد ایران شدند. سفر این هیئت از ۳۰ بهمن به طور رسمی آغاز شده و تا ۴ اسفند ادامه دارد.

معاونت تعاون برنامه های ترویجی و تعاملی تدارک دیده است که از جمله آنها می توان به بازدید تعاونگران فرانسوی از تعاونی های نمونه و مجتمع های علوم و تحقیقات و فناوری در حوزه کشاورزی اشاره کرد. یکی از اهداف مهم معاونت این است که تعاملات تجاری بین تعاونی های ایرانی و فرانسوی برقرار شود و در کنار آن تجارب فرانسوی ها در حوزه کشاورزی به همتایان خود در ایران منتقل شود.

فرانسیس ژژه رییس هیئت فرانسوی در دیدار با حمید کلانتری گفت: ما در پی توافقاتی که در سفر وزیر امور خارجه و وزیر کشاورزی فرانسه حاصل شد به ایران آمدیم و به دنبال این هستیم که همکاری خود را با بخش تعاون ایران گسترش دهیم و تجربیات خود را در اختیار تعاونگران ایرانی قرار دهیم.

وی افزود: در بخش کشاورزی فرانسه ۲ هزار و ششصد تعاونی فعال هستند و ۷۵ درصد تولید محصولات کشاورزی و ۴۰ درصد درآمد این بخش در اختیار آنهاست. این تعاونی ها ۱۶۵ هزار عضو دارند و ۱۱ هزار تعاونی کوچک و پایه ای با آنها همکاری می کنند. ما با حمایت همه جانبه وزیر امور خارجه فرانسه به ایران آمدیم و مایلیم همکاری بلند مدت و قوی با ایران داشته باشیم.

رییس هیئت فرانسوی ادامه داد: زمینه‌های مختلفی برای همکاری های کشاورزی بین دو کشور به‌ویژه در حیطه وظایف تعاون روستایی که از بخش‌های بسیار فعال در کشور فرانسه هستند وجود دارد.

ژژه یادآور شد: نقاط مشترک بسیاری بین تعاونی‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های انتقال فناوری‌های روز، تولید و تأمین بذر، تأمین ماشین‌آلات کشاورزی و تولید و تأمین سموم کشاورزی وجود دارد.

کلانتری در این نشست ضمن توضیح وضعیت کشاورزی و تعاونی های کشور، راه های استراتژی توسعه تعاون در کشور در فضای پسابرجام را توضیح داد. برگزاری نمایشگاه مشترک در تهران و پاریس و برگزاری تورهای ترویجی متشکل از مدیران ایرانی و فرانسوی دو پیشنهادی بود که از طرف معاونت تعاون به طرف فرانسوی داده شد.

گفتنی است هیئت فرانسوی بعد از نشست با معاون تعاون جلسه ای با کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق تعاون ایران که متشکل از اتحادیه ها و تعاونی های توانمند بخش کشاورزی است برگزار کردند.

 

درج دیدگاه