شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی کشور : کیفیت در خرید تضمینی گندم ملاک قرار گیرد

تعاون آنلاین – رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در کمیت تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم اما هنوز در بخش کیفیت مشکل داریم، تاکید کرد کیفیت محصولات باید در خرید تضمینی گندم ملاک قرار گیرد.

کاوه زرگران عصر دیروز (دوشنبه) در نشست کمیته موضوع ماده ٧۶ قانون برنامه پنجم توسعه افزود: دولت باید شاخص هایی از جمله پروتئین، گلوتن و اندیکس را در خریدهای تضمینی خود ملاک قرار دهد.
وی ادامه داد: باید در مورد سیستم خرید تضمینی اصلاحاتی اعمال شود؛ زمانی که در کشورهای دیگر امکان خرید گندم با لحاظ کردن کیفیت امکانپذیر است، ما نیز باید بتوانیم خرید گندم را با توجه به کیفیت انجام دهیم.
زرگران تاکید کرد: نظر بخش خصوصی این است که شاخص های مختلف کیفیت در خرید تضمینی اعمال و تولید گندم بر اساس نیاز صنعت انجام شود؛ علاوه بر این، در آزمایش کیفیت گندم از امکانات بخش خصوصی استفاده شود و نتیجه اعلام شده از سوی بخش خصوصی و کارخانجات ملاک قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز پیش از زرگران در این نشست گفت: هیچ نگرانی از کیفیت گندم نداریم؛ حدود ۴۶ درصد گندم های تولیدی کشور در ردیف کیفیت عالی قرار دارد.
وی در مورد سنجش کیفیت گندم در زمان خرید تضمینی نیز گفت: در گذشته این مساله مطرح بود اما به دلیل امکانپذیر نبودن سنجش کیفیت در فاصله زمانی کوتاه مدت( دوره ٢۵روزه برداشت و خرید) این امر مسکوت ماند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در صورتی که ابزار لازم برای سنجش کیفیت گندم در این فرصت کوتاه وجود داشته باشد از آن استقبال می کنیم؛ مشروط بر اینکه این مساله منجر به تاخیر در خرید تضمینی نشود.
بر اساس ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران موظف است با همکاری و حضور اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای اصناف کشور، نسبت به شناسایی قوانین، مقررات و بخشنامه‌های مخل تولید و سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کند و با نظرخواهی مستمر از تشکل‌های تولیدی و صادراتی سراسر کشور و بررسی و پردازش مشکلات و خواسته‌های آنها به طور مستمر گزارش‌ها و پیشنهادهایی را تهیه و به کمیته‌ای متشکل از دو نفر از هر قوه به انتخاب رییس آن قوه ارائه دهد. این کمیته موظف است ضمن بررسی پیشنهادهای ارائه‌شده، راهکارهای قانونی لازم را بررسی و پیگیری کند.

درج دیدگاه