پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

راه‌اندازی مدارس صادرات برای شرکت‌های کوچک

معاون وزیر صنعت گفت: برای ارتقای صادرات شرکت‌های کوچک سال آینده با همکاری سازمان صنایع و اتاق تعاون مدرسه صادرات ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر صنعت گفت: برای ارتقای صادرات شرکت‌های کوچک سال آینده با همکاری سازمان صنایع و اتاق تعاون مدرسه صادرات ایجاد خواهد شد.

به گزارش تعاون آنلاین، سرپرست سازمان توسعه و تجارت در همایش پویش صادرات با اشاره به لزوم آموزش به صادرکنندگان و شرکت‌های کوچک گفت‌: برنامه این سازمان در رویکرد جدید خود ارتقای توان شرکت‌های کوچک در صحنه‌های بین‌المللی است.

محمدرضا مودودی افزود: پیش از این زمانی که صحبت از آموزش صادرکنندگان می‌شد افراد در قالب آموزش های چند ساعته یکسری از دوره‌های مقدماتی را پشت سر می‌گذاشتند اما در رویکرد جدید علاوه بر این موارد برنامه‌ریزی جدی‌ای برای شرکت‌های صادرکننده انجام می‌شود. بر همین اساس با تفاهم انجام شده با سازمان صنایع کوچک و اتاق تعاون مقرر شد در قالب مدرسه صادرات فضای آموزش در این حوزه را به سمتی سوق دهیم که نه تنها افراد بلکه شرکت‌های صادرکننده ارتقا یابد.

وی با اشاره به سهم شرکت‌های کوچک در صادرات کشور گفت: این شرکت‌ها سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات انجام می‌دهند که در مقایسه با ۵۰ میلیارد دلار صادرات کشور عدد ناچیز و کوچکی است و لازم است با آموزش‌های حرفه‌ای این رقم بیشتر شود.

مودودی گفت: اکنون ۴۰ تا ۵۰ هزار شرکت صادراتی در کشور فعال هستند. در میان آنها شرکت‌هایی که ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار صادرات دارند شناسایی شده و سال آینده با گزینش تعدادی از این شرکت‌ها اقدام به توانمندسازی آنها در بازه زمانی دو ساله خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۴۰۰ شرکت کوچک ترکیه صادراتی بیش از ۱۰ میلیون دارد ولی در کشور ما این رقم کمتر از ۳۵۰ شرکت است. این در حالی است که کشور ما ۱.۲ درصد جمعیت جغرافیا و تولید ناخالص دنیا را دارد ولی سهم صادرات‌مان در دنیا کمتر از ۲۵ صدم درصد است که این ارقام هیچ تناسبی با یکدیگر ندارد و این یعنی نتوانستیم خودمان را به دنیا معرفی کنیم.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: ایران اکنون با صنایع معدنی و نفت در دنیا شناخته می‌شود ولی در حوزه‌هایی همچون دارو، صنایع هایتک و صنایع پلیمری که توانایی‌ها و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم نتوانستیم خود را به دنیا معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات تنها تولید با کیفیت و بسته‌بندی مناسب نیست، گفت: ما بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم تا بیش از ۹۴ درصد زعفران را تامین می‌کنیم پس منطقی است که تعیین‌کننده قیمت این محصول در بازار باشیم ولی نکته دردناک این است که افغانستان در حوزه بازار زعفران بهتر از ما خودش را معرفی کرده و اسپانیا به عنوان گل سر سبد در بازار زعفران شناخته می‌شود.

درج دیدگاه