سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

ربیعی: ایجاداشتغال بااستفاده ازتجربه کشورهای موفق پیگیری می شود

تعاون آنلاین – وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان آنکه نیازهای بازار کار باید با آموزش منطبق شود، گفت: مهمترین موضوع توسعه کسب و کار است اما برای متناسب سازی فارغ التحصیلان با رشته های شغلی به سیاستگذاری نیاز داریم.

‘علی ربیعی’ شامگاه شنبه درنشست مشترک با « محمد فرهادی» وزیر علوم،تحقیقات و فناوری و همچنین شورای معاونان وزارت علوم که درباره همکاری مشترک دو وزارتخانه برای توسعه و تطابق سازی نیازهای بازار کار و آموزش عالی در محل وزارت علوم برگزار شده بود، افزود: در نشستی که در آغاز سال نو با رئیس جمهوری داشتم قرار شد موضوع اشتغال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب گفتمان توسعه اشتغال با دیگر دستگاه ها پیگیری می شود.
وی توضیح داد: علاوه بر نشست کنونی، در سال جدید تاکنون دو نشست دیگر با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار کردیم که موضوع اشتغال در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.
وی گفت: در ابتدای مسئولیت دولت یازدهم ،آمار بیکاری در کشور به گونه ای بود که تبدیل به جریان ملی شده بود و می توانست به موضوعی جدی تبدیل شود.
ربیعی ادامه داد: دولت یازدهم از همان ابتدای فعالیت خود موضوع اشتغال و رفع بیکاری را به عنوان چالشی که باید در خصوص آن تدبیری جدی اندیشید، در نظرگرفته بود.
وی گفت : در نشستی که با رئیس جمهوری داشتیم موضوع بیکاری و عواملی که در ایجاد بیکاری موثر بودند، بررسی شد.تجارب جهانی در رفع بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید مداخله جدیدی در حوزه ایجاد اشتغال رخ دهد.
به گفته وزیر کار، بررسی ها نشان داد دیگر سرمایه گذاری که منجر به افزایش رشد اقتصادی و متعاقب آن اشتغال ایجاد شود امکان پذیر نیست. برای ایجاد اشتغال ابزارهای دیگر نیاز است.
وی ادامه داد: همچنین سبک و سیاق گذشته که با توزیع پول بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم دیگر به تنهایی کافی نیست. در حوزه نفت برای ایجاد یک شغل ۱۲۰ میلیارد ریال(۱۲میلیارد تومان) سرمایه گذاری لازم است .
ربیعی یادآور شد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.نخستین موضوعی که مورد مداقه قرار گرفت این بود که چگونه باید سالانه ۶۰۰تا۷۰۰هزار شغل ایجاد کنیم؟
وی با اشاره به تحلیل های انجام شده از سوی مسئولان حوزه کار گفت: در این بررسی ها مشخص شد که نمی توانیم به انتظار رشد بزرگ بمانیم.
وی با یادآوری دو نشست طولانی در دولت برای ایجاد راهکارهایی که به ایجاد فرصت های شغلی منجر شود، گفت: دیدگاههای ایجاد اشتغال از طریق طرح تکاپو مصوب شد و در نهایت برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد جدیدی که در وزارتخانه تدوین شده بود اجرای طرح تکاپو به من واگذار شد.
ربیعی بیان داشت: از سال ۹۴ اجرای طرح تکاپو شروع و به طور تقریب همه استان های کشور مورد مطالعه قرار گرفت و مزیت های هر استان حتی در سطح روستا مشخص شد.
به گفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای رشته های مختلف از کارشناسان بین المللی یاری گرفتیم که برای این منظور ۴۵کارشناس بین المللی به ایران آمدند .
وی ادامه داد: حتی در موضوع تامین مالی تجربه کافی نداشتیم که در این خصوص هم از کارشناس بین المللی برای آموزش تامین مالی یاری گرفتیم.
ربیعی گفت: همه تلاش هایی که در وزارتخانه متبوع من در حال انجام است با استفاده از تجارب موفق دیگر کشورها نظیر کره جنوبی ،ترکیه و هند است.
وی با بیان آنکه برای اجرای درست ایجاد اشتغال ، طیفی از کارشناسان خارجی به ایران آمدند،اظهار داشت: به طور مثال برای فعالیت درست در رشته های شغلی پوشاک و عسل از کارشناسان بین المللی یاری گرفتیم.
وی در توضیح علت حضور مسئولان حوزه کار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد اشتغال برای سال ۹۶ به موضوع آموزش بر می گردد . همچنین بازار کار و نیازهای آن باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد زیرا سالانه حدود ۸۵۰هزار دانش آموخته دانشگاهی وارد بازار کار کشور می شوند.
به گفته ربیعی، تیپولوژی(شناخت نوع کار) کار در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده به طوری که امروز نوع انتظار از شغل تغییر کرده است و ما با عرضه نیروی کار دانش آموخته مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه سلامت امروز نیاز به مراقبان خانگی برای نگهداری سالمندان داریم که این افراد باید از آموزش و مهارت های لازم برخوردار شوند.
ربیعی معتقد است: می توان نگرش نوینی در آموزش عالی ایجاد کرد به طوری که افراد آموزش دیده بتوانند خود را با نیازهای بازار کار هماهنگ کنند.
این مقام مسئول افزود: هم اکنون دنیا آموزش های خود را منطبق با نیازهای بازار کار هماهنگ کرده است، بنابراین می توانیم در دانشگاه ها نیازهای بازار کار را پیش بینی کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: حتی باید جهت گیری کلی شغلی مناطق مختلف در کشور منطبق با آموزش شوند به طوری که هر منطقه نیروی انسانی تربیت کند که بتواند نیازهای بازار کار آن منطقه را برطرف کند.
سپس ربیعی با شنیدن صحبت های مختلف معاونان وزیر علوم درباره مسائلی که در حوزه آموزشی کشور مطرح است در جمع بندی این نشست گفت: وزارت کار نگاه جدیدی به موضوع اشتغال را پیگیری می کند.
وی تاکید کرد: نیروی انسانی باید منطبق با نیازهای بازار کار آموزش کسب کند. دروس کارورزی از جمله واحدهای درسی است که دانشجویان را برای حضور در بازار کار آماده می کند.
ربیعی گفت: ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال(سه تا چهار میلیارد تومان) برای اجرای طرح پایلوت پول گرفته ایم که در برنامه ششم آورده شده است. در این زمینه دو وزارتخانه می توانند با یکدیگر همکاری کنند. ۱۲۰هزار نفر برای طرح کارورزی در برنامه ششم پیش بینی شده است.
وی در ادامه گفت: بسیاری از دانشجویان که در طرح کارورزی شرکت می کنند پس از پایان دوره در بنگاهی که طرح خود را گذرانده اند بکارگرفته می شوند. همچنین مشوق های کارفرمایی برای بکارگیری کارورزان در نظر گرفته شده است.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به طرح استاد –شاگردی گفت: در این طرح قانون کار و تامین اجتماعی در روابط کار اعمال نمی شود اما فرد بیمه حوادث می شود و کارفرما هم حقوقی را برای شاگرد در نظر می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین نظام تعیین صلاحیت حرفه ای را به طور جدی پیگیری می کنیم.
به گفته ربیعی،توسعه مشاغل خانگی قابل حصول است .در بخش فناوری اطلاعات باید به دنبال تولید محتوی باشیم .هم اکنون در انستیتوی بازی که در پارک فناوری واقع در استان کردستان تاسیس کرده ایم توانسته ایم نرم افزار بازی تولید کنیم و به ۸۰ کشور جهان صادر کنیم.
ربیعی گفت: همچنین در طرح گذار به کارآفرینی، دو وزارتخانه می توانند با هم همکاری کنند.در پارک های فناوری کار زیادی می توان انجام داد .
در این نشست معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ضرورت اجرای طرح تکاپو و استفاده از نیروی انسانی دانش آموخته برای ایجاد اشتغال را توضیح داد.
به گزارش ایرنا، نشست مشترک وزرای کار و علوم در راستای سیاست هایی است که از سوی مسئولان حوزه کار از ابتدای سال جاری برای توسعه اشتغال با دستگاههای مختلف در حال پیگیری است.

درج دیدگاه