پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

ربیعی: بلوغ اشتغال در دولت تدبیر و امید محقق شد

تعاون آنلاین – وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه با اجرای طرح تکاپو بلوغ اشتغال در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است، گفت: طی سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محقق شده است.

‘علی ربیعی’ شامگاه سه شنبه در نشست مشترک با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه در خصوص توسعه اشتغال ،افزود: وزارت کار، برنامه ویژه ای را در حوزه اشتغال پیگیری می کند.
وی با بیان اینکه سیاست های گذشته دیگر پاسخگوی نیازهای ایجاد اشتغال نیست،اضافه کرد: دولت تدبیر از همان روز نخست می دانست که با توسعه صنایع نسل دوم(فولاد،پتروشیمی و یا سیمان) نمی تواند اشتغال را توسعه دهد و به همین سبب مطالعات عمیقی در خصوص تحلیل بازار کار از سه سال پیش در این وزارتخانه آغاز شد.
وی ادامه داد: در صورتی که سیاق گذشته را طی می کردیم نرخ بیکاری روند صعودی داشت.
وی گفت: در سال دوم فعالیت دولت که رشد اقتصادی به یک درصد رسید ۷۰۰هزار شغل در کشور ایجاد شد و سال گذشته هم که رشد به هفت درصد رسید باز هم ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد.
ربیعی ادامه داد: این پرسش در میان کارشناسان اقتصادی پیش آمد چرا با اینکه رشد اقتصادی بالا رفت اما باز هم همین میزان شغل در کشور ایجاد شده است؟
وی گفت: برای مطالعه وضعیت بازار کار از تجارب جهانی یاری گرفتیم و از کارشناسان بین المللی دعوت کردیم که برای بررسی بازار کار و رسیدن به نتیجه ای مطلوب با کارشناسان وزارتخانه همکاری کنند.
ربیعی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲.۵ میلیون شاغل در کشور داشتیم اما فقط ۱۵.۵ میلیون دفتر چه بیمه تامین اجتماعی در کشور وجود داشت گفت: از تفاوت این دو رقم پی بردیم حدود هفت میلیون شغل غیر رسمی در کشور وجود دارد.بعبارتی به ازای ۳دفترچه بیمه یک شغل رسمی وجود داشت.
وزیر کار افزود: اشتغال باید بهره وری در کار را افزایش دهد،ارزش افزوده ایجاد کند و به رشد اقتصادی منجر شود.
ربیعی با بیان اینکه حوزه آی سی تی مهتمرین رشته در طرح تکاپو محسوب می شود ،گفت: برای توسعه اشتغال نیاز به سازو کارهای مالوف داریم.
وی با اشاره به اشتغال در حوزه سلامت گفت: به نظر می رسد اشتغال در این حوزه فقط مربوط از طریق افزایش تخت بیمارستانی و ساخت بیمارستان حاصل نمی شود در حالیکه می توان اشتغال وسیعی در گردشگری سلامت،گیاهان دارویی،تربیت نیروی انسانی برای مراقبت سالمندان در خانه و یا حتی فیزیو تراپی معلولان و سالمندان در خانه تربیت کرد.جامعه ایران رو به سالخوردگی است و باید از هم اکنون به دنبال تربیت نیروی انسانی ماهر برای نگهداری سالمندان در خانه و یا مراکز نگهداری سالمندان باشد.
وی همچنین با اشاره به نشست مشترکی که هفته جاری در وزارت آموزش عالی با وزیر و معاونان این وزارتخانه داشت،گفت: در حوزه آموزش عالی نه تنها می توانیم اشتغال در دانشگاهها ایجاد کنیم بلکه می توان از بستر آموزشی دانشگاهها برای ایجاد فرصت های شغلی نوین کمک گرفت.
وی تاکید کرد،پهنای باند و ایجاد زیر ساخت های فناوری اطلاعات می تواند در کشور اشتغال ایجاد کند.
در این نشست یکی از مدیران وزارت ارتباطات بیان داشت: بسیاری از جوانان ۱۶یا ۱۷۷ساله که هنوز به سن قانونی نرسیده اند فعالیت می می کنند که درآمدهای قابل قبولی را هم کسب می کنند.در صورتی که سازمان تامین اجتماعی این افراد را علیرغم سن پایین بیمه کند نه تنها به نفع آنان بلکه سازمان تامین اجتماعی هم از این موضوع منتفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با خرسندی از ارائه این دیدگاه،قول داد که در این جهت تلاش خواهد کرد تا بیمه این فعالان که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است محقق شود.
یادآور می شود، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هر هفته در نشست با دستگاههای مختلف راهکارهای توسعه اشتغال را بررسی می کند.در این نشست ها ظرفیت های هر دستگاه برای توسعه و ایجاد اشتغال بررسی می شود.

درج دیدگاه